Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Halfverharde wegen ook geschikt voor zwaarder verkeer 
De aanleg van hydraulisch zand in de Nederlandse gemeente Breda.

Halfverharde wegen ook geschikt voor zwaarder verkeer 

Een belangrijke ontwikkeling van de afgelopen jaren is dat er halfverhardingen op de markt gekomen zijn die een zwaardere belasting kunnen dragen. Dat uiteraard zonder de belangrijke voordelen van halfverhardingen te verliezen, namelijk dat ze de bodem niet afsluiten en waterdoorlatend blijven. 

“De vraag naar een halfverharding die zwaarder te belasten is, kwam van één van onze klanten”, aldus Klaas Koers, zaakvoerder van Koers bvba, gespecialiseerd in het scheiden en verwerken van afval tot duurzame materialen voor wegenbouw en cultuurtechniek. Een jaar of vijf geleden vertelden de betrokken ambtenaren van de Duitse gemeente Großenkneten in Niedersaksen dat in het buitengebied de wegen compleet kapotgereden werden door het zware landbouwverkeer. Hun vraag was of Koers een halfverharding voor hen had die de voordelen van een goede doorlaatbaarheid en goedkoop onderhoud koppelde aan een hoge draagkracht. Met die vraag is Koers in het laboratorium aan de slag gegaan. Op basis van een bestaande productlijn is een nieuwe halfverharding ontwikkeld: DurEko-mix BIO. Het is een combinatie van harde steensoorten en biopolymeren die zorgt voor uitstekende duurzame eigenschappen plus een veel hogere draagkracht. Het product is geschikt voor aslasten van 10 tot 15 ton. Intussen zijn er vele kilometers landbouwwegen aangelegd en ze voldoen prima.

In de Nederlandse gemeente Schagen werd de DurEko-mix BIO toegepast.

Natuurlijke uitstraling

Omdat DurEko-mix BIO vooral in een landelijke omgeving toegepast wordt, is het belangrijk dat de toplaag een natuurlijke uitstraling heeft. Bovendien is ervoor gezorgd dat de mix zo werd samengesteld dat zo’n weg nauwelijks gaat stuiven. Het bijzondere van deze nieuwe generatie halfverhardingen is dat de toegepaste polymeren, als ze met water in contact komen, de binding in het materiaal kunnen herstellen. Hierdoor krijgt dit materiaal een zelfherstellend vermogen, waardoor ze relatief goedkoop in onderhoud zijn. Klaas Koers: “We adviseren onze klanten altijd zo’n weg na verloop van tijd nog een keer extra met het polymeer te laten behandelen. De weg kan er dan weer jaren tegen, weten we uit ervaring.”

Nieuwe toepassingen

Onlangs heeft Koers in Nederland een bijzonder project gerealiseerd. Het ging om een smalle asfaltweg met veel landbouwverkeer plus heel wat vrachtwagens die van de weg gebruik moesten maken. Gevolg was dat er veel door de berm gereden werd en dat er steeds flinke schades hersteld moesten worden. De gemeente had op de traditionele manier geprobeerd om de wegkanten te versterken, maar dat haalde weinig uit door de zachte ondergrond en de te zware belasting. Koers ging met de gemeente in gesprek en vond een oplossing door halfverharding in de bermstroken te leggen. De nieuwe bermen voldoen prima, het is een stabiel pakket en er ontstaat nauwelijks schade. Stel dat het materiaal na verloop wat gaat zakken, dan kan je het snel en gemakkelijk aanvullen. Een neveneffect – waar niemand vooraf aan gedacht had – is dat deze  nieuwe ‘losse’ toplaag in de berm de snelheid automatisch blijkt af te remmen. 

Omdat DurEko-mix BIO vooral in een landelijke omgeving toegepast wordt, is het belangrijk dat de toplaag een natuurlijke uitstraling heeft.

Hydraulisch zand

Zandpaden en zandwegen kunnen ook vanuit cultuurhistorisch oogpunt belangrijk zijn. De meeste zandwegen in het buitengebied zijn in de loop van de tijd ‘versteend’ en hebben zo hun natuurlijke karakter in het landschap verloren. Het beleid van gemeenten en monumentenorganisaties is tegenwoordig om de zandwegen die er nog zijn, waar mogelijk, te behouden.

Klaas Koers: “Als bedrijf zijn we daar de afgelopen jaren ook behoorlijk actief in geworden dankzij het speciale hydraulisch zand dat we voor zulke zandwegen ontwikkeld hebben. Met hydraulisch zand behoud je het karakter van een zandweg, terwijl je de negatieve eigenschappen minimaliseert.” De zandweg wordt geen modderpoel meer, er is geen mul zand en het stuift nagenoeg niet als je er over rijdt. De oude zandweg wordt zo’n 25 cm diep gefreesd en daarna wordt het aanwezige zand gemengd met hydraulisch zand. Daarna wordt de weg opnieuw geprofileerd en wordt het zandpakket verdicht. “Hydraulisch zand is een mooi voorbeeld van de manier waarop we als ontwikkelaar en producent willen werken. We willen relevante producten maken, we verwerken er zoveel mogelijk gerecycled materiaal in en we zorgen ervoor dat ze qua productie en toepassing voldoen aan hoge duurzaamheidseisen”, besluit Klaas Koers.     


"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?