De Vlaamse Waterweg nv werkt aan de bruggen over het Albertkanaal naarstig verder aan de verhoging van de vrije doorvaarhoogte tot 9,10 m, over de gehele lengte van het kanaal. Voor de verhoging van zeven bruggen die binnen de eerste cluster vallen, werd een beroep gedaan op diepfunderingsspecialist De Waal Solid Foundations. “Het ontwerp van de paalfundering loopt bij dergelijke projecten soms tegen de grenzen van de uitvoerbaarheid aan, maar dat schrikt onze mensen zeker niet af. Integendeel”, vertelt gedelegeerd bestuurder Olivier Rens.
Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Vooral het containervervoer kende het voorbije decennium een steile opgang. De huidige beperking in doorvaarthoogte en -breedte onder de bruggen vormt echter een bottleneck voor de binnenscheepvaart. De verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 m maakt het mogelijk om binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot te laten varen. De hogere doorvaarhoogte verhoogt het rendement van de binnenvaart in het algemeen en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart in het bijzonder.
Voor de bruggen in Eigenbilzen, Zutendaal, Stokrooie, Ham (Zwartenhoek), Eindhout, Geel-Stelen en Herentals – alle zeven onderdeel van cluster 1 – boog De Waal Solid Foundations zich over het volledige diepfunderingsverhaal. “Van bij het ontwerp van de diepfundering werd De Waal bij de projecten betrokken”, vertelt Olivier Rens. “We hebben het ontwerp technisch helpen vormgeven, bijgestaan waar nodig en de uitvoering in de praktijk afgetoetst aan het ontwerp. Vervolgens dimensioneerden we de paalfundering op basis van de aangrijpende lasten die met en via de brug, langs de fundering, naar de palen zullen komen. En uiteraard behoorde ook de effectieve uitvoering van de paalfundering tot ons takenpakket.”
De soms moeilijke bereikbaarheid van de landhoofden en oevers zorgden voor een logistieke uitdaging. Olivier Rens: “Het was een uitdaging om onze grootste machines, die uitvoeringstechnisch gezien nodig waren, op de juiste plaats en in positie te krijgen, met voldoende manoeuvreerruimte voor de uitvoering van de palen. Ook de juiste weg ernaartoe was soms een puzzel. Het leek soms wel het verhaal van de olifant in een porseleinkast. De bereikbaarheid is ook anders bij elke oever. De nodige transportvergunningen regelen om onze machines ter plaatse te krijgen, met respect voor de bestaande infrastructuur, was soms iets ingewikkelder dan we op voorhand gedacht hadden.”
Toch slaagde De Waal Solid Foundations erin om de zeven projecten binnen de vooropgestelde planning af te werken. “Dankzij wederzijds respect tussen de opdrachtgever en De Waal, en het enthousiasme om probleemoplossend te denken, zijn we er telkens geraakt”, vertelt Olivier Rens.
“Onze machines en ploegen zijn continu aan het werk en gaan van werf naar werf. Het was een interessante uitdaging om onze planning afgestemd te krijgen op de strikte planning die vanzelfsprekend moet aangehouden worden bij werken voor de Vlaamse Waterweg. Zeker wanneer bruggen en wegen tijdelijk afgesloten moeten worden.”
Met de funderingswerken aan de bruggen over het Albertkanaal kon De Waal Solid Foundations al zijn troeven uitspelen. “Onze grote sterkte is de ervaring gekoppeld aan een klantgerichte flexibiliteit. Wij hebben voldoende capaciteit, kennis en ervaring om een technische uitdaging tot een gegarandeerd goed einde te brengen, zelfs binnen een strikt kader van de door de opdrachtgever gestelde eisen. Het ontwerp van de paalfundering loopt bij dergelijke projecten soms tegen de grenzen van de uitvoerbaarheid aan, maar dat schrikt onze mensen zeker niet af. Integendeel, het zorgt voor een extra drive om ervoor te zorgen dat we steeds, van ontwerp tot en met uitvoering, de klant als constructieve partner ten volle van dienst zijn in het realiseren van zijn project”, besluit Olivier Rens.