Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Efficiëntie troef bij bekisting van bruggen in Merksem

Efficiëntie troef bij bekisting van bruggen in Merksem

Uit een recent onderzoek van VRT NWS bleek dat één op vijf bruggen in Vlaanderen en Brussel in slechte tot zeer slechte staat verkeert. De vraag naar betonherstel zal dan ook alleen maar toenemen. Het VARIOKIT systeem van PERI profileert zich hiervoor als ideale toepassing voor de bouw en renovatie van bruggen. Dat bewees de bekisting- en steigerspecialist wederom in een bruggenproject in Merksem.

Voor de bekisting van drie nieuwe bruggen in Merksem deed aannemer Artes Roegiers een beroep op PERI. In januari werd de bekisting van de trambrug en de eerste wegbrug gehaald. Verder in 2020 staat ook de bekisting en de uiteindelijke ontkisting van de tweede wegbrug op het programma. Het verhogen van de Gabriël-Theunisbrug in Merksem en het plaatselijk verbreden van het Albertkanaal kadert binnen de opwaardering van het Albertkanaal. Dit groter project omvat het wegwerken van capaciteitsbeperkende knelpunten op het Albertkanaal.

Het VARIOKIT systeem van PERI profileert zich hiervoor als ideale toepassing voor de bouw en renovatie van bruggen.

 

Het project is een samenwerking van verschillende partners, waaronder De Vlaamse Waterweg nv, het Agentschap Wegen en Verkeer, Water-link in samenwerking met Aquafin, De Lijn en stad Antwerpen. Aannemers Artes, Stadsbader en Taveirne voeren de werken samen uit. Artes Roegiers staat in voor de burgerlijke bouwkunde, Stadsbader legt de wegen en de rioleringen aan en Taveirne neemt alle infrastructuur voor de tram op zich.

Drie bruggen

Voor bruggen met een bovenbouwlengte van minder dan 150 m presenteert PERI de uitermate geschikte VARIOKIT VGK console voor uitkragende borstweringen. De individuele beugels worden van onderaf of zijdelings aan de uitkraging bevestigd en vervolgens aangevuld met planken om gesloten platforms te vormen. De bekisting kan zo veilig worden gemonteerd en uitgelijnd. Een ideale oplossing voor korte bruggen en renovatiewerkzaamheden.  Het veelzijdige VARIOKIT systeem bleek ook voor de bruggen in Merksem de ideale bekistingoplossing.

Het verhogen van de Gabriël-Theunisbrug in Antwerpen kadert binnen de opwaardering van het Albertkanaal.

 

Voor de pijlers werd de VARIO wandbekisting – aanpasbaar voor alle vereisten dankzij de flexibele positionering van de dragers en ankers – ingezet en het kosteneffectieve VARIOKIT systeem deed dienst voor de brugbekisting. Tom Deloof: “Verder zette de klant ook zelf TRIO paneelbekisting in voor de funderingen. Dit PERI systeem werd echter niet door PERI geleverd, maar kocht Artes Roegiers zelf aan. TRIO is een universeel bekistingssysteem dat de hoogste nadruk legt op ongecompliceerde bekisting en de vermindering van de bekistingstijd. TRIO werd in dit project gecombineerd met de meer geavanceerde MAXIMO paneelbekisting.”

Eenvoudig te (de)monteren

Na het invaren van de trambrug en de oostelijke wegbrug, werd meteen gestart met het afwerken van de brugdekken. De laatste beton­stort vond plaats op 13 december vorig jaar en midden januari werden de laatste bekistingspanelen van onder de bruggen gehaald. Ook de plaatsing van de tweede wegbrug staat dit jaar nog gepland. Voor alle drie de bruggen leverde PERI bekistingssystemen. “De hoofdeisen van de klant waren duidelijk: het leveren van de juiste bekisting die zowel makkelijk te plaatsen als te ontkisten was”, vertelt Tom Deloof, sales engineer bij PERI.

Onder de trambrug hangen er rails om onderhoudswerken te kunnen uitvoeren.

 

Na het plaatsen van de bekisting in het brugdek werd het brugdek ingevaren. Tom Deloof: “Vervolgens werd het beton gestort om uiteindelijk te ontkisten van boven op de brug. Zo werd de bekisting naar beneden gelaten en naar de oever gebracht via een ponton. Het bekistingsprincipe voor de tram- en de wegbrug was gelijkaardig. Er was enkel een verschil in hoogte van de spanten waar de bekisting op kwam te liggen. Onder de trambrug hangen er bovendien rails om onderhoudswerken te kunnen uitvoeren. De bekisting moest daar dus in verschillende onderdelen tussen de rails geplaatst worden.”

Tijd- en kostenbesparend

Voor de bruggen in Merksem moest een grote hoeveelheid van de VARIO wandbekisting en het VARIOKIT brugsysteem geleverd worden. “Omdat PERI voor zijn materialen beroep kan doen op vestigingen over heel Europa, konden de bekisting van zowel de tram- als de wegbrug toch in eenzelfde fase uitgevoerd worden. Dit bespaarde de klant heel wat tijd. Daarbovenop is ook het VARIO systeem zelf tijd- en kostenbesparend. Zo is VARIOKIT beschikbaar in verschillende standaardlengtes. Alle vormen in het brugdek konden dan ook bekist worden zonder onderdelen op maat te moeten maken. Bovendien blink het VARIO systeem uit in gebruiksgemak voor zowel het plaatsen als het ontkisten”, besluit Tom Deloof.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?