Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Funderingstechnieken op maat: de basis voor elk geslaagd bouwproject
De fiets- en voetgangersbrug in Wijnegem bevindt zich vlak bij een sluizencomplex en naast een hoger gelegen weg.

Funderingstechnieken op maat: de basis voor elk geslaagd bouwproject

Het kiezen van de juiste betrouwbare partner voor funderingstechnieken is cruciaal voor het succes van elk complex bouwproject. Dankzij zijn ervaring en specialisatie kan Mees BV immers zorgen voor een stevige basis, een efficiënte uitvoering en het minimaliseren van risico’s op lange termijn. Dat bewees het bedrijf nogmaals bij de bouw van een belangrijke fiets- en voetgangersbrug in Wijnegem en de stabilisatie van een dijk in Maasmechelen.

Langsheen de brughelling installeerde Mees BV een berlinerwand, omdat de brugpijlers zich daar lager bevinden dan de naastgelegen weg.

Mees BV is al vele jaren een gevestigde en gerespecteerde waarde op het vlak van funderingstechnieken. Onder leiding van Jan Mees bouwde het familiebedrijf een indrukwekkend portfolio op met geavanceerde oplossingen op maat van ieder project. “We gaan altijd tot het uiterste om innovatieve en duurzame oplossingen te bieden die beantwoorden aan de specifieke eisen van elke klant én die voldoen aan de hoogste veiligheids- en kwaliteitsnormen,” vertelt Mees.

De boormeesters gebruiken GPS-toestellen om de wapening van iedere paal exact op de juiste plaats aan te brengen.

Fiets- en voetgangersbrug in Wijnegem

Een van de recente projecten waar Mees BV samen met De Vlaamse Waterweg en Artes Roegiers aan werkt, is de realisatie van een nieuwe fiets- en voetgangersbrug over het Albertkanaal in Wijnegem. Die komt er samen met een andere brug voor het wegverkeer ter vervanging van de iconische ‘bananenbrug’ en maakt deel uit van een breder infrastructuurplan dat fietsers en voetgangers een veiligere doorgang moet bieden.

“Onze taak is de plaatsing van boorpalen waar later de pijlers van de brug op zullen rusten,” legt Mees uit. “Dit vergde een nauwe samenwerking tussen onze ingenieur en verschillende studiebureaus om ervoor te zorgen dat onze palen bestand zijn tegen zowel verticale als horizontale krachten. Voor elke pijler stelden we een aparte studie en een gedetailleerd plan op. Maar wat de werking van Mees BV uniek maakt, is het gebruik van GPS-toestellen door onze boormeesters om de wapening van iedere paal exact op de juiste plaats aan te brengen. Op deze manier garanderen we de excentriciteit van de wapening en dus de stabiliteit van de paal.”

Bovendien moet de fundering van één pijler van de oude brug, die zich vlakbij de waterkant bevond, volledig worden weggehaald om ruimte te maken voor de nieuwe palen. Mees: “Om waterinsijpeling te vermijden plaatsten we vooraf een secanspalenwand. Daarnaast installeerden we langsheen de brughelling een berlinerwand, omdat de brugpijlers zich daar lager bevinden dan de naastgelegen weg. Naast diezelfde helling boorden we al palen voor zeven pijlers. Op een smalle uitloper van het naastgelegen sluizencomplex middenin het kanaal, boren we binnenkort vanop een ponton eveneens palen van maar liefst 21 meter voor een pijler.”

In Maasmechelen stabiliseerde Mees BV een dijk zodat erachter in alle veiligheid een gebouw kon worden gerealiseerd.

Stabilisatie van een dijk in Maasmechelen

In Maasmechelen stabiliseerde Mees BV een dijk zodat erachter in alle veiligheid een gebouw kon worden gerealiseerd. Het bedrijf stond daarbij in voor zowel de voorafgaande studie, het uitwerken van een concept als het uitvoeren van de werken op locatie. “De Vlaamse Waterweg stelde als voorwaarde dat we niet in de dijk mochten verankeren om de stabiliteit ervan te waarborgen. Dat vroeg om een creatieve oplossing,” aldus Mees. “We dienden onze oplossing bovendien op een bepaalde TAW (hoogte) te plaatsen ten opzichte van de waterstand van het kanaal.”

Zo zal de fiets- en voetgangersbrug er in de toekomst uitzien.

Mees: “Concreet kozen we ervoor om een berlinerwand te plaatsen. We boorden eerst gaten in de bodem, stortten die vol beton en lieten daar dan de H-profielen van de berlinerwand in zakken. Hierdoor werd de wand autostabiel. Dankzij het door ons bedachte concept hoefden we in geen waterdoorvoerende lagen te boren, moesten we niet verankeren en konden we trillingsvrij werken. De berlinerwand, oorspronkelijk ontworpen voor functionele doeleinden, moest ook dienen als tuinmuur. Ondanks het gebruik van grote machines, gebeurde de uitvoering piekfijn. Dit project onderstreept dus niet enkel de creativiteit en expertise van onze ingenieurs, maar ook het vakmanschap van onze werkmannen.”

Project in Wijnegem in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv, ondersteund door:

  • ZJA Architecten (renderbeelden)
  • THV Arcadis-Sweco

Opdrachtnemer: TM Artes Roegiers-Aelterman  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?