Samen met partners BAM Galère en Soletanche-Bachy zet BAM Contractors binnen de tijdelijke maatschap (TM) Progrès de schouders onder de realisatie van de tunnel. “We hebben op een proactieve manier zoveel mogelijk parameters in kaart gebracht om het 3D-plan voor de realisatie te optimaliseren en eventuele obstakels op voorhand te elimineren”, aldus Bart Van Doorselaere, senior D2B engineer bij de multidisciplinaire infraspeler BAM Contractors.
De ondergrondse tunnel van 150 m vormt een cruciale schakel in het project om met metrolijn 3 de levensader van Brussel te creëren. We voerden tijdens de afgelopen weken de nodige voorbereidingswerken uit om op korte termijn de slibwanden te kunnen realiseren. De graafwerken voor de aanleg van de tunnel zelf worden volgens de planning begin juni aangevat. Om de hinder zoveel als mogelijk te beperken en de continuïteit van het treinverkeer te garanderen, werkt de TM volgens de wanden-dakmethode, waarbij eerst de wanden ondergronds worden gerealiseerd.
“Uit de studie van het leidende studiebureau Sweco bleek dat het combineren van verschillende gekende technieken de beste optie was”, aldus Bart Van Doorselaere, die binnen het project verantwoordelijk is voor de studie en coördinatie. “Zo zal de tunnel op basis van een geoptimaliseerd 3D-model gebouwd worden met behulp van technieken zoals slibwandpanelen, galerijen, jet grouting en bemaling.” Projectmanager Thomas Forget vult aan: “We zijn nu volop bezig met de voorbereiding van de slibwanden. En dat bracht wel een aantal onverwachte zaken aan het licht, zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van een mazouttank in de kelders van het voormalige Medical Center. Aan de andere kant van de tunnel, langs de Aarschotstraat, kunnen we alvast beginnen met graven.”
Wat de bouw van metrotunnels betreft, is BAM Contractors niet aan zijn proefstuk toe. Bart Van Doorselaere: “Enkele jaren geleden werkten we ook mee aan de bouw van de Schuman-Josaphattunnel, een spoortunnel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die een directe link tussen station Schuman en station Meiser vormt. Metro 3 is eigenlijk een 1 op 1 afgeleide van dat project. En die ervaring komt nu van pas. Waar ik in ieder project met mijn team op focus is BIM. Onder het motto ‘we build it, before we build it’ brengen we het project zo volledig mogelijk in 3D in kaart voordat we aan de uitvoering beginnen. Zo detecteer je op voorhand kleine problemen die anders een grote impact op de werken kunnen hebben.”
Zo toonden bijvoorbeeld oude plannen van Infrabel de aanwezigheid van een koker die niet op de maquette van de klant stond. Bart Van Doorselaere: “Dan sturen we onze specialist ter plaatse om een 3D-scan uit te voeren. Die data worden meteen verwerkt en duiden aan of er uitvoeringsproblemen kunnen ontstaan. Zo brengen we op een proactieve manier zoveel mogelijk in kaart om het door de klant aangeleverde model te valideren en waar nodig te optimaliseren. Pas dan krijgen de uitvoerders op de site een ‘go’ en na de uitvoering koppelen we meteen terug naar het model. We cirkelen eigenlijk continu rond het 3D-model. Het grote voordeel van deze werkwijze is dat we maximaal fouten op voorhand elimineren. Zo vermijden we vertragingen, wat niet alleen resulteert in efficiëntiewinst maar ook financiële- en planningsvoordelen oplevert!
Wat het detecteren van fouten en afwijkingen betreft, speelt ook monitoring een belangrijke rol. Bart Van Doorselaere: “We monitoren continu de volledige spoorbundel en de gebouwen links en rechts van de sporen. Wanneer de afwijkingstolerantie wordt overschreden, worden we meteen gealarmeerd. Meestal wordt dit opgelost door compenserende maatregelen, tenzij uiteraard het stopniveau overschreden wordt en er een kans op ontsporing ontstaat. Dan worden de betreffende sporen meteen uit dienst genomen.”
Een belangrijk aandachtspunt bij grote infraprojecten is het beperken van hinder. Ook voor BAM is ‘minder hinder’ steeds prioritair. Bart Van Doorselaere: “Beliris zette de krijtlijnen uit en BAM Contractors doet al het mogelijke om die ‘minder hinder’-maatregelen tot uitvoering te brengen. Zo werden op de site geluidsmeters geïnstalleerd en werd als werfafscheiding gekozen voor akoestisch absorberende wanden in plaats van het traditionele hekwerk. Die wanden hebben ook een bepaalde hoogte om het zicht te onttrekken. We zetten ook heel sterk in op zowel in- als externe communicatie, door onder andere folders uit te delen en het plaatsen van informerende ledpanelen op de werf.”
Dat ook maatschappelijk verantwoord ondernemen in het bedrijfs-DNA zit ingebakken, bewijst BAM Contractors met een onderzoek naar het hergebruik van bemalingswater. “We bestuderen momenteel de mogelijkheid om het water dat we bemalen te gebruiken voor de jet grouting. Op die manier hoeven we hiervoor geen drinkwater te gebruiken. Het bemaalde water wordt dan gezuiverd en opnieuw op de werf ingezet. Dit was geen vereiste van de klant, het is dus louter een extra ecologische inspanning van BAM Contractors”, besluit Thomas Forget.