Begin dit jaar werd de achtste en laatste fase van de werken aan het ‘Pluspunt’ in Achterbroek (Kalmthout) aangevat. Willemen Infra ontfermt zich over de verfraaiingswerken aan het wegdek, het vernieuwen van de huisaansluitingen, het implementeren van groen en het plaatsen van grachten en duikers. “En dat allemaal in nauw overleg met de buurtbewoners. Communicatie staat hoog op onze prioriteitenlijst”, aldus Tim Verbraeken, werfleider bij Willemen Infra.
Sinds februari 2019 voeren de gemeente Kalmthout, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Fluvius en verschillende nutsmaatschappijen werken uit in het dorp Achterbroek. Het gaat om drie gebundelde werven, in totaal gefaseerd in acht delen om de hinder tot het minimum te beperken. Op maandag 10 februari 2020 werd gestart met de laatste fase van de werken. Daarbij wordt de Roosendaalsebaan vanaf het kruispunt tot en met Darm compleet heraangelegd. Die vernieuwing zorgt voor betere en veiligere fietspaden en een mooier wegbeeld.
Het werk van Willemen Infra is nog eens onderverdeeld in vier fasen. Per fase worden het voet- en fietspad opgebroken en de huisaansluitingen van de riolering vernieuwd. Het bestaande wegdek wordt gefreesd en Willemen Infra plaatst de boordstenen en de fundering voor de nieuwe weg. Vervolgens worden de voet- en fietspaden opnieuw aangelegd en uiteindelijk ook het wegdek. “Het betreft ongeveer een stuk van 2 km lang”, verduidelijkt Tim Verbraeken. “Vorig jaar vernieuwde Willemen Infra ook al het kruispunt in Achterbroek. Dat kruispunt sluit mooi aan bij de Roosendaalsebaan, waar we nu actief zijn.”
Elke fase wordt volledig afgewerkt, tot en met plaatsing onderlaag asfalt, voor er gestart wordt aan de volgende fase. Tim Verbraeken: “We houden rekening met de toegankelijkheid tijdens de werken en trachten steeds zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken. Regelmatig overleg met de buurtbewoners en ervoor zorgen dat zij voldoende en correct geïnformeerd worden is voor ons erg belangrijk. Ikzelf ben ook iedere dag aanwezig op de werf als aanspreekpunt en dit zowel voor het werfteam als voor de bewoners. Een goede communicatie is prioriteit voor Willemen Infra en tevens één van onze sterktes bij dergelijke projecten.”
Betere en veiligere fietspaden, een volledig vernieuwd wegdek met asverschuivingen, voldoende brede parkeerplaatsen, een afslagstrook richting Wuustwezel aan het kruispunt … De vernieuwde Roosendaalsebaan zal de straat een verfrissend nieuwe elan geven. “De verfraaiingswerken komen in de eerste plaats de veiligheid ten goede”, aldus Tim Verbraeken. “In plaats van een fietspad op de rijweg en een voetpad van slechts een paar dallen breed, zullen de gebruikers na de werken kunnen genieten van een verhoogd en veilig fietspad en een voetpad dat verder van de rijbaan ligt. Ook esthetisch zal de site erop vooruitgaan. Hier en daar wordt er groen geïntegreerd en ook parkeervakken in een ander type klinker zorgen voor een mooier uitzicht. Zowel praktisch als esthetisch mogen we spreken van een serieuze verbetering.”
Tot het coronavirus roet in het eten gooide, zat Willemen Infra mooi op schema om de site de komende zomer op te leveren. “We hebben uiteraard veel ervaring met dergelijke werken. In het centrum van de stad Antwerpen hebben we bijvoorbeeld al vaker met dit type opsluitbanden gewerkt, hetzelfde geldt voor boomvakken met een speciale skeletbodem. We zijn het gewend om aan de strenge eisen van de klant te voldoen en zetten ook steeds de juiste werkkrachten in die voeling hebben met de aard van het werk. Toch heeft ieder project zijn uitdaging en dat is hier zeker en vast de strakke timing. Uiteraard blijven we in ons achterhoofd houden dat de buurtbewoners zo min mogelijk hinder ondervinden, vandaar nogmaals het belang van een goed overleg”, besluit Tim Verbraeken.