De realisatie van het project Ringtrambus, onderdeel van het Brabantnet, krijgt steeds meer vorm. Onder andere aan het deelsegment Woluwelaan, dat tot het definitieve traject behoort, wordt momenteel door de firma VIABUILD hard gewerkt. TUBOBEL Group – lid van FEBELCO, de deelvereniging binnen FEBE die de fabrikanten van betonbuizen en -putten vertegenwoordigt – levert voor dit project in opdracht van bouwheer De Werkvennootschap maar liefst 3.150 lm poreuze en 1.900 lm gewapende betonbuizen. “Er komt bij dit project ook heel wat maatwerk kijken”, vertelt Romain Van Cauter, key accountmanager bij TUBOBEL Group.
FEBE is de erkende beroepsvereniging van fabrikanten van geprefabriceerde betonproducten en verdedigt de belangen van de sector. De Belgische betonindustrie produceert een brede waaier aan geprefabriceerde elementen voor de (wegen)bouw, gaande van eenvoudige, ongewapende producten zoals metselblokken en straatstenen tot de grote structuurelementen als brugliggers. Binnen FEBE groepeert FEBELCO de fabrikanten van betonbuizen en toebehoren. De beroepsvereniging vertegenwoordigt hierbij alle fabrikanten van betonproducten die nodig zijn voor de opvang, het transport, de behandeling, de buffering en de infiltratie van water.
De Ringtrambus is een hoogwaardige openbare vervoerslijn die zicht uitstrekt van de Heizel tot aan de luchthaven van Zaventem, een traject van ongeveer 16 km. Daarbij worden ondermeer het stedelijke weefsel van de gemeenten Grimbergen, Vilvoorde, Machelen en Zaventem doorkruist. “Om het lange traject en de werken overzichtelijk en beheersbaar te maken is dit onderverdeeld in deelsegmenten, elk met hun eigen specifieke karakter”, verduidelijkt Stefan Eerlings van studiebureau Tractebel Engie. “Een aantal segmenten zijn zo ontworpen dat ze op termijn kunnen worden omgebouwd tot een tramverbinding (het definitief traject). Andere segmenten vormen een omleidingsroute enkel bestemd voor de Ringtrambus (omleidingsroute).” 655 m³ buffercapaciteit Het deelsegment “Woluwelaan”, gelegen tussen de kruispunten met de Kerklaan, de Vilvoordelaan en de Trawoollaan, behoort tot het definitieve traject. De aanleg van de rioleringsinfrastructuur is daarbinnen een belangrijk onderdeel. Stefan Eerlings: “De rioleringsbuizen onder de vrijliggende busbaan zijn in het deelsegment Woluwelaan-Vilvoordelaan aangelegd om de ingebuisde langsgracht en de extra verharde oppervlaktes ten gevolge van de nieuwe busbanen te compenseren in buffercapaciteit, in totaal 655 m³. Als een van de bronmaatregelen is infiltratie steeds de doelstelling bij de vernieuwing/uitbreiding van het rioleringsstelsel. Omwille van de locatie, onder de busbanen met bijhorende verkeersbelastingen en om inspectie en onderhoud eenvoudig toe te laten, zijn poreuze betonbuizen gekozen.”
Daarvoor klopte aannemer VIABUILD aan bij TUBOBEL Group, gevestigd producent en leverancier van betonproducten voor riolering, afwatering, waterbehandeling en bestrating. In totaal gaat het om 1.900 lm gewapende betonbuizen met diameters van 400 tot 1.200 mm en 3.150 lm poreuze buizen met diameter 400, 500, 700, 800, 900 en 1.000 mm. Romain Van Cauter: “Bijzonder aan dit project is dat er gekozen is voor een niet alledaagse uitvoering. Er worden namelijk drie leidingen met een diameter van 1 m naast elkaar gelegd. Verder komt er bij dit project ook heel wat maatwerk kijken. Naast ongeveer 115 standaard inspectieputten leveren we ook 15 grote maatconstructies, waaronder enkele putten waar de drie naast elkaar liggende poreuze betonbuizen met diameter 1000 mm op aansluiten.”
Voor dit project ontwikkelde TUBOBEL Group speciaal een poreuze buis met diameter 900 mm, sterktereeks 135. “Zo’n buis bestond nog niet. Toen uit het vooronderzoek bleek dat diameter 800 mm te klein en diameter 1.000 mm te groot was, hebben wij ons geëngageerd en vrijblijvend een buis van 900 mm ontwikkeld. Ook toen wij de opdracht binnenhaalden, hebben we meegedacht met aannemer VIABUILD, opdrachtgever en het studiebureau om uit te zoeken waar we eventueel nog konden vereenvoudigen en optimaliseren. Het belangrijkste is dat er onder de trambaan een stabiele, stevige buffering voorzien wordt met voldoende buffercapaciteit. En daarvoor bleek een combinatie van poreuze en gewapende prefab betonbuizen de ideale oplossing”, besluit Romain Van Cauter.