De werken kaderen binnen het ruimere Sigmaplan, dat als doel heeft om Vlaanderen beter te beschermen tegen overstromingen van de Schelde en haar zijrivieren. En om tegelijk de waardevolle riviernatuur een boost te geven. Het Sigmaplan, uitgevoerd door De Vlaamse Waterweg nv en het Agentschap voor Natuur en Bos, heeft ook oog voor de ontwikkeling van recreatie op en langs het water en de toegankelijkheid van de rivier voor de binnenvaart.
Al langer dan een eeuw bouwt Herbosch-Kiere mee aan de infrastructuur van vandaag en morgen. In, op en vlakbij het water. Waterwegen onderhouden, offshore energieprojecten, bergen van schepen, funderingen voorzien, vervuilde gronden saneren … Met succes profileert Herbosch-Kiere zich als waterbouwexpert, met een focus op vier sterke pijlers: civiel & water, maritieme & offshore diensten, funderingen en milieu. Projecten met een hoge technische moeilijkheidsgraad of een logistiek probleem worden door de eigen studiedienst van Herbosch-Kiere onder de loep genomen en voorzien van een veilige, innovatieve en technisch economische oplossing.
In dit deelproject wordt de oude kaaimuur deels afgebroken. Door het afgraven van de grond achter de oude kaaimuur wordt deze verder ontlast en wordt een natuurlijke oever gerealiseerd. Ten slotte wordt er onder de laagwaterlijn een bijkomende berm aangelegd (vervangen) in de Schelde vóór de oude kaaimuur. Hans Busschots: “We zitten hier net buiten de stad, opwaarts, waar we een noodstabilisatie uitvoeren. De bestaande kaaimuur is nogal drastisch aan het wegschuiven. Achter de bestaande kaaimuur werd al een tijdelijke dijk gemaakt, maar die vervangen we nu door een nieuwe combiwall die uiteindelijk de oude kaaimuur zal vervangen.
Tijdens de werken blijft de oude kaaimuur nog in dienst, maar na afloop wordt deze afgebroken tot op het bodempeil. De vooroever blijft intact omdat de site ook natuurcompensatiegebied zal worden.”
Herbosch-Kiere is als gerenommeerd waterbouwer projecten van een bepaalde grootorde en complexiteit gewend, maar een uitdaging is het altijd. “Qua omvang behoort dit zeker tot de grotere projecten op jaarbasis. Maar zowel op het vlak van mensen als materieel hebben we voldoende slagkracht in huis om zo’n project volgens de planning uit te voeren. Wat de toegepaste technieken betreft, is dit project voor ons eerder doorsnee, maar de schaal is wel best groot. De zwaarste combinatie om palen te verdiepen is toch bijna 100 ton. Hiervoor moeten we ons zwaarste materieel inzetten. Momenteel zijn we bezig met het plaatsen van de combiwall en nog voor het bouwverlof staan de plaatsing van de damplanken en de kesp gepland.”
“De buispalen werden allemaal via het water aangevoerd en op de naastliggende kaai gelost”, gaat Hans Busschots verder. “Want logistiek is dit project best uitdagend. Er is niet bijzonder veel plaats dus de palen werden meteen op de juiste plek gelost, in twee lagen en binnen het bereik van de kraan. De werf lag op een bepaald moment vol met buispalen en daarover moet je op voorhand goed nadenken. Het is net een van de sterktes van Herbosch-Kiere dat wij dergelijke projecten met een bepaalde logistieke en/of technische complexiteit kunnen uitvoeren en de klant zo volledig mogelijk kunnen ontzorgen. Voorbereiding is vaak al het halve werk en je moet zorgen dat je jezelf gedurende het project niet vastrijdt. Want logistieke problemen kunnen veel geld kosten.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Herbosch-Kiere.
Contact opnemen