Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Het karaktervolle Havenkwartier in Hasselt

Het karaktervolle Havenkwartier in Hasselt

Het Havenkwartier in Hasselt krijgt een nieuwe en karaktervolle look, mooi verweven in de stad. Het project omvat een ondergrondse parking voor 1.500 voertuigen, 400 appartementen en talrijke horeca- en retailzaken. De wijk, ook wel Quartier Bleu genoemd, ondergaat dus een grote make-over. Projectleider Rob Eyckens spreekt over het project dat deze site een serieuze opwaardering zal geven.

Kan je ons meer vertellen over de werken die jullie uitvoeren?

Rob Eyckens: “We leggen de riolering aan en zorgen voor de funderingen en verhardingen van de verschillende straatjes en pleinen. Ook plaatsen we de trappenpartijen en staan we in voor de aanleg van het groen. Bovendien behoort de uitvoering van de toegangsweg naar de ondergrondse parking en de bijhorende noodinritconstructie ook tot onze verantwoordelijkheid. Willemen Infra verzorgt met andere woorden de volledige buitenaanleg.”

thumbnail2_300dpi-kopieren

De stijlvolle natuursteen zorgt voor een kwalitatieve look.

 

Welke bijzonderheden zijn er aan dit project?

“Wat het zo speciaal maakt, is dat alle verhardingen voorzien zijn in natuursteen, met uitzondering van de betonnen rijweg van de boulevard en de toegangsweg naar de ondergrondse parking die uit asfalt bestaat. Deze natuursteen zorgt voor een iets meer kwalitatieve en stijlvolle look. De stoepen en zijstraten bestaan uit speciale kasseien (Kandla Gres) die eveneens voor een klassevol aanzien zorgen. Hiervan plaatsen we 16.000 m², wat voor zo’n project bijzonder veel is. De trappen en borduren zijn in blauwe hardsteen.”

Zijn er speciale technieken die jullie gebruiken?

“Bij de buitenaanleg op de ondergrondse parking bijvoorbeeld is het een must om het gewicht op de constructie zoveel mogelijk te beperken. Daarom vullen we met argex aan (gebakken kleikorrels) in plaats van met zand. Dat vergt wel een andere aanpak omdat je op argexkorrels niet met gewoon werftransport kan rijden. Ook voorzien we de volledige site van voldoende groen: we planten maar liefst 187 bomen. Om die bomen optimale groeikansen te geven, plaatsen we ondergrondse boombunkers die bestaan uit kunststoffen constructies (40 m³ per boom) gevuld met substraat. Deze bunkers zorgen ervoor dat de wortels niet belast worden en de bomen optimaal kunnen groeien. Elke boom krijgt een individuele monitoring en krijgt water door middel van een vochtsensor en een computergestuurd bevloeiingssysteem.”

thumbnail3_300dpi-kopieren

De ondergrondse boombunkers voor de 187 bomen.

 

Met hoeveel mensen is Willemen Infra aan het werk op de site?

Het werfteam bestaat uit drie werfleiders: Frans, Kenny en Joris, met ieder hun eigen expertise. Kenny houdt zich voornamelijk bezig met alles wat in de grond zit: riolering en boombunkers. Frans heeft dan weer de leiding over de buitenaanleg en Joris bekommert zich over alle ter plaatse gegoten betonnen constructies. We bouwen namelijk ook een 150 m lange en 3 m hoge betonnen keermuur. Deze dient als grondkering om de bovenliggende voetpaden die 3 m hoger zijn dan de aanliggende Armand Herzstraat, te kunnen aanleggen. Verder vervoegen deeltijds een landmeter, werkvoorbereider en administratief bediende het werfteam. Op de werf geven ongeveer 60 personen waaronder onze eigen mensen, onderaannemers, machinisten, chauffeurs … elke dag het beste van zichzelf.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?