Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
In Zeebrugge gedemonteerde brug wordt steiger in Gentse haven
Omdat de steiger 500 meter lang moest zijn, zodat de nieuwe generatie schepen er kunnen aanmeren, verlengde Artes Depret de voormalige brug met een vakwerkconstructie van 100 meter lang.

In Zeebrugge gedemonteerde brug wordt steiger in Gentse haven

Een knap staaltje circulair bouwen op het vlak van infrastructuur: Artes Depret gaf een 400 meter lange brug die het twee jaar geleden demonteerde in de haven van Zeebrugge recent een tweede leven als steiger in de Gentse haven. In september 2024 moet de circulaire aanlegplaats operationeel zijn, na  afronding van de waterbouwkundige werken die momenteel worden uitgevoerd.

Twee jaar geleden brak Artes Group de 400 meter lange zogenaamde Verbindingsbrug in de haven van Zeebrugge af om ze te vervangen door een gloednieuw exemplaar van dezelfde lengte. Die nieuwe brug bestaat uit twee landhoofden en een draaiend gedeelte van 130 meter lang. Een draaibrug van die lengte is in Europa eerder de uitzondering.

Artes Depret gaf een 400 meter lange brug die het twee jaar geleden demonteerde in de haven van Zeebrugge recent een tweede leven als steiger in de Gentse haven.

In plaats van de onderdelen van de oude brug te beschouwen als afval, gaf Artes Depret ze na een grondige zandstraling en met een frisse laag verf recent een tweede leven als aanlegsteiger in het Kluizendok in de Gentse haven, een project in opdracht van Ghent Transport & Storage (GTS). Dat bedrijf investeert met de bouw van grote opslagtanks volop in de Gentse petrochemie en had daarom nood had aan nieuwe laad- en loscapaciteit.

Omdat de steiger 500 meter lang moest zijn, zodat de nieuwe generatie schepen er kunnen aanmeren, verlengde Artes Depret de voormalige brug met een vakwerkconstructie van 100 meter lang. Met zijn indrukwekkende omvang, die toelaat dat maar liefst vier schepen tegelijk aanmeren, is de nieuwe steiger zonder meer een nieuwe landmark in de haven. 

Met zijn indrukwekkende omvang, die toelaat dat maar liefst vier schepen tegelijk aanmeren, is de nieuwe steiger zonder meer een nieuwe landmark in de haven.

Niet de makkelijkste weg

Met de keuze voor hergebruik koos Artes Depret zeker niet de gemakkelijkste weg. Het vergde immers heel wat voorbereiding en studiewerk om de gerecupereerde brugdelen, die over het water naar Gent werden getransporteerd, te laten voldoen aan de huidige normeringen en te implementeren in een nieuw bouwwerk. De aannemer werkte daarvoor samen met Stranger Architects & Engineers.

De aanleg van de steiger werd in het voorjaar afgerond, nadat de werken in juli 2023 begonnen waren. De bijbehorende waterbouwkundige werken zitten in een afrondende fase. Dit najaar wordt de circulaire steiger officieel in gebruik genomen worden. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?