De staat investeert in de spoorwegen, zowel voor goederen- als passagiersvervoer. In Houyet, ten zuiden van Dinant, speelt de Lesse haasje-over met het terrein en doorkruist de rivier een aantal spoorbruggen over een afstand van ongeveer tien kilometer. Dit deel van het netwerk is onderdeel van de as Athus-Meuse, die van strategisch belang is voor het goederenvervoer per spoor tussen de haven van Antwerpen en Zuid-Europa. In 2013 lanceerde Infrabel een grootschalig plan om de bruggen langs de Lesse te vernieuwen. In de zomer van 2023 was het de beurt aan de Walzinbrug om opgeknapt te worden. Opnieuw een kolf naar de hand van Techno Metal Industrie (TMI), gevestigd in Seilles (33 km verderop in vogelvlucht). TMI treedt in dit project op als onderaannemer voor Galère.
Met zijn centrale pier in de rivier en zijn twee overspanningen van elk 32 m is het een behoorlijk indrukwekkende brug. Een van de twee rijstroken rust op een betonnen dek dat nog in zeer goede staat is. Deze strook blijft tijdens de hele duur van de werken in gebruik. De tweede ligt direct op een stalen dek dat door de tijd is aangetast. De eerste fase van de werkzaamheden, namelijk de ontmanteling van twee elementen van elk 100 ton, werd door hoofdaannemer Galère voltooid in het weekend van 10 en 11 juni 2023. Drie weken later vond de tweede fase plaats: met behulp van een indrukwekkende spoorwegkraan van Kirow werden 8 nieuwe stalen liggers (4 per overspanning) van iets meer dan 25 ton per stuk geïnstalleerd.
Arnaud Tourny, projectmanager bij TMI, legt uit: “Elke gereconstrueerde gelaste ligger is 32 m lang en 1,60 m hoog. De 8 liggers zijn voorzien van 4.500 deuvels om het betonnen deel van de constructie te ondersteunen. De liggers werden vervaardigd in onze werkplaatsen in Seilles op basis van de plannen van Infrabel, lichtjes aangepast om de productie en het transport te vergemakkelijken. Naast de productie van de liggers hebben we ook een aantal hefelementen ontworpen om ze in de werkplaats te kunnen hanteren. De liggers werden vervolgens met uitzonderlijk vervoer naar de verffabriek gebracht, om vervolgens in het station van Ronet op wagons te worden geladen en uiteindelijk per spoor op de werf aan te komen.”
Op een andere manier te werk te gaan was niet mogelijk, gezien de moeilijke toegang tot de site. In dit steile deel van de vallei van de Lesse was de enige toegang tot de werf een weggetje dat nauwelijks berijdbaar was met de wagen. Galère maakte gebruik van kistdammen om de helft van de breedte van de rivier droog te leggen zodat er gewerkt kon worden aan de historische pier, die versterkt moest worden met beton.
Een andere beperking was de deadline. TMI ontving de eerste plannen in februari 2023, voor uitvoering begin juli, rekening houdend met de specificaties van Infrabel, die de levertijden verlengen. De staalconstructeur uit Seilles moest dus zeer snel produceren en schilderen (met een anticorrosiesysteem met 3 lagen) om op tijd te kunnen leveren, wat ook lukte. Opmerkelijk: de werkzaamheden werden zo georganiseerd dat de doorgang van kajaks en de vele wandelaars zo min mogelijk werd verstoord.
Omdat er talloze goederentreinen overheen rijden, elk met zo’n honderd assen en 20 ton druk, moet deze constructie van EXC4-klasse voldoen aan een hele reeks kwaliteitscriteria, waaronder 100 % inspectie van lasnaden en traceerbaarheid van onderdelen. TMI is geen onbekende in dit soort zaken. Voor dit project moest de fabrikant uit Seilles echter een specifieke certificering voor Infrabel bijwerken voor PRS-liggers die aan materiaalmoeheid onderhevig zijn. Daartoe vervaardigde het een kleine PRS-ligger van ongeveer 3 m lang die door de Universiteit van Luik aan een reeks testen werd onderworpen.