De aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen is in volle gang. Het sluizencomplex is dé toegangspoort naar de havens van Gent en Terneuzen in North Sea Port en zorgt voor een scheepvaartverbinding tussen Nederland, België en Frankrijk. De Nieuwe Sluis zorgt voor een betere toegang en vlottere doorstroming van het toenemende en in volume toenemend scheepvaartverkeer, voor zowel binnenvaart- als zeeschepen. Voor de bekisting van onder andere de brugkelders, cellenwandconstructie, inlaatconstructie en het schuivenhuis deed aannemerscombinatie Sassevaart – bestaande uit BAM, DEME, Stadsbader Contractors en Van Laere – een beroep op Doka, de Oostenrijkse bekistingsspecialist met een Belgisch hoofdkantoor in Ternat.
Vlaanderen en Nederland kunnen door de komst van de Nieuwe Sluis en de daardoor verbeterde infrastructuur beide rekenen op een aanzienlijke economische impuls. Met de komst van de Nieuwe Sluis kunnen grotere zeeschepen tot aan de haven van Gent varen door het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Ook neemt de capaciteit van de sluizen toe, waardoor de wachttijd voor binnenvaartschepen afneemt. In 2023 vaart het eerste schip door de Nieuwe Sluis. Dat Sassevaart bij een project van deze orde aanklopt bij Doka voor de bekistingswerken is geen verrassing. “Onze referenties op het vlak van grote infrawerken en sluisprojecten en onze positie op de Belgische, Nederlandse en internationale markt, maken van Doka een ideale bekistingspartner voor dergelijke projecten”, vertelt ir. Koen Lamers, managing director bij Doka. “Zo bouwden we bijvoorbeeld ook al mee aan de Kieldrechtsluis in Antwerpen.”
Bijzonder aan dit project voor Doka is het grensoverschrijdend karakter. Koen Lamers: “Niet alleen is het project in zijn geheel grensoverschrijdend met grote bouwspelers van beide landen in de aannemerscombinatie, ook Doka zelf werkt in dit verhaal grensoverschrijdend. Doka België en Doka Nederland sloegen voor zowel de engineering, capaciteit, logistiek als materialen de handen ineen en dat is vrij uniek. Praktisch was dit de beste oplossing. De sluis ligt dan wel op Nederlands grondgebied, maar de werf ligt dichter bij het filiaal in België. Qua mobiliteit en transport levert dat heel wat winst op.”
Belangrijk aandachtspunt binnen de samenwerking was het verschil in voortraject en -studies tussen beide landen. In Nederland duurt het voortraject heel wat langer, ook voor de leverancier. De bekistingsstudie – engineering en uitvoeringsfasering – moest allemaal ruim voorafgaand aan de uitvoering vastgelegd worden. Brecht Diependaele, technical manager bij Doka: “Naar Belgische normen werden we inderdaad zeer vroeg bij het project betrokken. Daardoor konden we op het vlak van materiaal wel zeer goed anticiperen. Ondanks deze andere aanpak in de studiefase verliep de synergie tussen Doka België en Nederland bijzonder vlot. Dat we binnen Doka uniform werken op het vlak van engineering en materialen was in dat opzicht zeker een groot voordeel.”
De betonstructuur is intussen succesvol gerealiseerd. Brecht Diependaele: “Hoewel Doka genoeg ervaring en knowhow in huis heeft om projecten van deze orde tot een goed einde te brengen, heeft toch ieder project zijn specifieke uitdagingen. Zo moest er voor het schuivenhuis een schuine dakplaat met een dikte van 2 meter uit één stuk gerealiseerd worden. Hierbij moesten we rekening houden met een eerder atypische helling van ongeveer 21%. Ook de realisatie van de brugoplegscharnieren, met zware consoles die veel ondersteuning nodig hadden omwille van de zware betonlasten, was een uitdaging. Voor de bekisting van de brugkelders en wanden putten we natuurlijk ook uit de ervaring bij andere sluisprojecten.”
In totaal was de verhouding tussen ‘standaardbekisting’ en ‘speciale engineering’ in dit project respectievelijk ongeveer 75 en 25 %. Koen Lamers: “In verhouding is dat best veel. En wat de standaardbekisting betreft, spreken we in dit geval over de minder courante standaardbekisting voor grote constructies met zware belasting.” Brecht Diependaele vult aan: “Voor het schuivenhuis moest er bijvoorbeeld zonder afstandshouders gewerkt worden. Denk dus aan een hele grote blok beton, waarin 16 sleuven voor schotten dienden gerealiseerd te worden zonder doorgaande verankeringen met afstandshouders. De toleranties waren dus zeer klein. Maar ook dit deel van het project verliep feilloos vanaf de eerste moot.”
Voor de realisatie van de Nieuwe Sluis moest Doka een grote hoeveelheid bekistingsmateriaal kunnen leveren. “Maar dat kunnen we aan, eventueel met hulp van onze andere filialen”, besluit Koen Lamers. “Een specifiek gedeelte, met name de deurkamers, werd uitgevoerd met eigen bekisting van een van de aannemers. Maar dit werd duidelijk vooraf bepaald en alle overige bekistingswerken zaten wel in onze opdracht. Een leuk detail: de deurkamers werden wel bekist volgens de door ons uitgewerkte principes zoals we dat deden voor de Kieldrechtsluis in Antwerpen. Het vertrouwen van Sassevaart in Doka was dus zeer groot. Uiteindelijk kunnen we succesvol terugblikken op dit project. In projecten als deze kan Doka zich onderscheiden door een feilloze combinatie van engineering, flexibiliteit en een uitstekende logistieke ondersteuning”, besluit Koen Lamers.