In 2024 zijn er op 41 locaties grote wegenwerken op autosnelwegen met opnieuw veel aandacht voor de renovatie van bruggen, viaducten en tunnels. De hinder wordt beperkt door te werken op rustige momenten en door zo veel mogelijk rijstroken open te houden. In totaal gaat het om een investering van 902 miljoen euro, de kosten voor de Oosterweelwerken niet meegeteld.
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken maakt vandaag de 41 snelwegwerven van 2024 bekend, goed voor een investering van 902 miljoen euro, exclusief de Oosterweelwerken. Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), De Werkvennootschap en Lantis zijn de bouwheren.
De werken zijn nodig om de veiligheid en de levensduur van onze wegen te verhogen. “De ingrepen zijn zeer uiteenlopend, van vernieuwingen van het wegdek tot de plaatsing van geluidschermen, het aanleggen van spitsstroken en de ombouw van verkeerscomplexen,” vertelt de minister. “Maar de focus ligt ook dit jaar op de vernieuwing van onze zogenaamde kunstwerken. Met herstellingen en renovaties aan 16 bruggen en viaducten en 7 tunnels zetten we een flinke stap vooruit in het wegwerken van de onderhoudsachterstand.”
Wegenwerken zorgen onvermijdelijk voor hinder. Met een nieuwe nationale campagne ‘Vermijd verrassingen’ op radio, social media en affiches roept AWV mensen op om zich te informeren over de geplande werken in hun buurt, niet enkel op snelwegen maar ook op gewestwegen. Door te weten waar er werken zijn, vermijden mensen verrassingen en kunnen ze eventueel hun verplaatsing aanpassen. Op wegenenverkeer.be vinden mensen alle informatie over de werken.
In 2024 wordt de grootste hinder verwacht aan volgende werven:
ANTWERPEN
OOST-VLAANDEREN
VLAAMS-BRABANT
LIMBURG
Om de hinder te beperken stemt AWV de timing van de werken af met andere bouwheren en partners als Touring, VAB, Febetra, VOKA en Logistiek Vlaanderen. Gelijktijdige grote wegenwerken in dezelfde omgeving worden vermeden en omleidingsroutes worden vooraf onderzocht om ze hindervrij te houden. De fases met de meeste hinder gebeuren op minder drukke momenten zoals nachten, weekends en vakantieperiodes en er worden telkens zoveel mogelijk rijstroken vrijgehouden, door bijvoorbeeld te werken aan bruggen vanop de berm.
Op de werven zijn dag en nacht arbeiders aan het werk. “Bij het inrichten van een werf worden zeer strikte maatregelen genomen om de veiligheid aan de werfzone te verhogen. We vragen bestuurders om de snelheidslimiet en signalisatie te respecteren. Wees extra aandachtig bij het naderen van een werfzone,” zo roept de minister op. De snelheid aan werven wordt trouwens gecontroleerd met – naast bemande controles – ook de inzet van semi-vaste snelheidscamera’s en van mobiele trajectcontrole.