Het bedrijventerrein van Oudsbergen – het vroegere Opglabbeek – krijgt een grondige renovatie. Aannemer Willemen Infra startte er vorig jaar met de riolerings- en wegenwerken. Fietsers, automobilisten, bussen én het zware vrachtvervoer zullen binnenkort vlotter en comfortabeler op het industrieterrein geraken.
Het verouderde wegdek van het Oudsbergse industrieterrein liet het de laatste jaren afweten. Verzakkingen maakten dat het zware vrachtvervoer niet meer vlot tot bij de bedrijven geraakten. Een heraanleg drong zich op, één waar meteen ook aandacht aan andere weggebruikers werd besteed. Een kruispunt maakt plaats voor een rotonde, andere kruispunten worden verkeersveiliger gemaakt. Tweewielers krijgen dubbelrichtingsfietspaden – maximaal gescheiden van de rijweg – en fietsoversteekplaatsen. En in samenspraak met De Lijn investeert de opdrachtgever in de verbetering en uitbouw van het openbaar vervoer.
Twee kilometer in vogelvlucht, zo groot is het terrein dat Willemen Infra moet voorzien van nieuwe riolering en wegenis. Een groot project dus, met veel aangelanden die vlot de bedrijven moeten kunnen bereiken. De combinatie met een aanleg in betonverharding maakt van dit project een complex onderneming. Dat zegt Niels Vandevijvere, projectleider bij Willemen Infra. “De betonverharding zorgt voor wegen die slijtvaster zijn. Dat is belangrijk op lange termijn, want met de zware belasting heb je een ondergrond nodig die het ook de komende 50 jaar uithoudt. De uitvoeringstijd is daardoor wel veel trager. Op 1 dag, als alles meezit, kunnen we 300 m betoverharding uitvoeren, 6 m breed. Daar mag dan wel twee weken geen verkeer over. Voor asfaltwegen kan je al snel een kilometer aanleggen met twee finishers, en dat is de dag erna alweer toegankelijk.”
Het Limburgse bedrijventerrein had ook nog geen gescheiden riolering. De opdrachtgevers beslisten om dat meteen ook te integreren in het project. Om alles behapbaar te houden, splitsten ze de werken op in een aantal fasen. Vandevijvere: “Eerst de riolering vernieuwen, dan de afkoppelingen voorbereiden, funderingsopbouw, sandwichlagen, betonverhardingen en dan de afwerking naar aangelanden. Dat is de volgorde die we in elke fase toepassen. Tegelijk zorgen we bij zo’n fase voor een tijdelijke weg in de berm om de verkeersdoorstroming te garanderen.”
Bij elke fase hoort een uitgebreid communicatieplan om de omliggende bedrijven zo goed mogelijk voor te bereiden. Maar elk bedrijf krijgt ook dagdagelijkse communicatie op maat, omdat de impact op elk bedrijf afzonderlijk groot kan zijn. Bijvoorbeeld wanneer zo’n onderneming tijdelijk niet toegankelijk is. “Daar steken we veel tijd en energie in,” zegt Vandevijvere. “Zo proberen we de hinder van dit omvangrijk project zo veel mogelijk te beperken.”
Een fase waar het team van Willemen naar uitkijkt: de aanleg van de doorlopend gewapende rotonde. Het is het meest uitdagende onderdeel van het project, zowel voor de aanleg als voor de bereikbaarheid van de omliggende bedrijven. “Nu zijn we letterlijk naar die fase toe aan het werken. Iedereen popelt om eraan te beginnen en de rotonde hopelijk voor het bouwverlof af te kunnen werken. We hebben al beloofd om er dan een tent op te plaatsen om de start van het bouwverlof te vieren,” sluit Vandevijvere lachend af.