De brug over de Demer van de Oostelijke Ring op de R25/N10 in Aarschot ziet er weer uit als nieuw. In opdracht van het Agentschap Wegen & Verkeer nam Renotec de renovatie van a tot z voor haar rekening. “Het project betrof het slopen en heropbouwen van een landhoofd met geïntegreerde fietserstunnel, waarbij alles behalve de funderingsplaat vervangen moest worden”, aldus Tomas Olaerts, projectleider bij Renotec.
De brug werd vorig jaar tussen maart en september in een aantal fasen vernieuwd om de levensduur van de brug te verlengen. Tijdens de grote onderhoudsbeurt werd de brug volledig gestript. Beide zijden kregen een nieuwe waterdichting en de fietskoker aan het jaagpad werd volledig vernieuwd. Ook het landhoofd werd volledig heropgebouwd. De rijweg en de fietspaden die over de brug lopen kregen in een laatste fase een nieuwe onderlaag en toplaag asfalt en markering. Voor het project in Aarschot deed het Agentschap Wegen & Verkeer een beroep op Renotec, gespecialiseerd in onder andere betonrenovaties. Niet enkel gebouwen en industriële sites komen in aanmerking voor dergelijke renovaties, ook kunstwerken zoals tunnels, viaducten en bruggen behoren tot de specialiteiten van het bedrijf uit Geel. Tomas Olaerts: “Dit project betrof het slopen en heropbouwen van een landhoofd met geïntegreerde fietserstunnel, waarbij alles behalve de funderingsplaat vervangen moest worden.”
Voorafgaand aan de werken werd door Expertise Beton en Staal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken vastgesteld dat de betonstructuur in slechte staat was. “Het landhoofd, waar de brug op steunt, moest integraal vervangen worden. Enkel herstellen was geen optie. Grote uitdaging hierbij was dat de doorgang van het verkeer op de brug gegarandeerd moest worden, over twee versmalde rijstroken”, aldus Tomas Olaerts. “Renotec heeft zeer veel ervaring in het herstellen en renoveren van betonstructuren, maar een volledig landhoofd vervangen is, als ik me niet vergis, een primeur voor ons.”
“De tussenlaag van de betonnen sokkel en het brugdek en het beton van de sokkels zelf waren aan vervanging toe”, gaat Tomas Olaerts verder. “We besloten om de aparte oplegsokkels te vervangen door één balk.” Om de werken te kunnen uitvoeren werd de brug met speciale kranen 10 mm opgekrikt om een nieuwe tussenlaag te kunnen plaatsen. Die ‘neopreen oplegging’ is opgebouwd uit laagjes rubber die omhuld worden door plaatjes staal. Dit element dient om bewegingen in de brug toe te laten, terwijl vele voertuigen over de brug rijden.
Renotec teert op een ervaren team betonherstellers en opgeleide vakmensen om gespecialiseerde renovatietechnieken toe passen. De verregaande specialisatie zorgt ervoor dat complexe projecten, zoals in Aarschot, vaak bij hen terechtkomen. “We hebben hiervoor de knowhow en het materieel in huis”, aldus Tomas Olaerts. “Als hoofd- en onderaannemer staat Renotec garant voor een kwaliteitsvolle uitvoering en bieden we steeds een totaalpakket aan. Ons voordeel ten opzichte van concurrenten is dat we altijd kunnen inspelen op het onverwachte. Als er tijdens de renovatie problemen opduiken, dan hebben wij de expertise om dat te detecteren en op te lossen. Zo werd in de loop van dit project op het brugdek een zone van 8 op 3 m vastgesteld die in slechte staat was. Zonder oponthoud of af te wijken van de planning hebben we ook die zone op de juiste manier kunnen herstellen.”
De renovatie van de brug in Aarschot is meteen ook het sluitstuk van een groter project van het Agentschap Wegen & Verkeer. In totaal werden in dit kader negen kunstwerken aangepakt, waaronder ook drie bruggen in Wezembeek-Oppem, drie fietsbruggen in Strombeek-Bever en een fietstunnel in Hofstade. “Over het eindresultaat zijn zowel wij als de opdrachtgever, en ongetwijfeld ook de eindgebruiker, tevreden. Ook het verloop van project zelf verliep naar wens. We hebben ons prima aan de planning kunnen houden”, besluit Tomas Olaerts.