Het woon-werkverkeer met de fiets neemt almaar toe. Ook in onze vrije tijd springen we vaker in het zadel en dus zijn herkenbare, ononderbroken en comfortabele fietspaden meer dan ooit een must. De fietspadsteen voldoet aan al deze vereisten en presenteert zich vandaag als een uitstekend alternatief voor monoliete verhardingen als asfalt.
Fietspaden in dichtbebouwde gebieden stellen doorgaans strengere eisen dan fietssnelwegen of fietspaden in landelijke omgevingen. De ondergrond van fietspaden moet echter toegankelijk blijven. Zeker in de bebouwde kom waar nutsleidingen en rioleringsaansluitingen zich vaak onder het fietspad bevinden. In 2017 ontwikkelden de leden van FEBESTRAL, de vereniging van fabrikanten die betonnen bestratingselementen produceren, een betonnen fietspadsteen die de kwaliteit van de fietsinfrastructuur in steden en gemeenten op vele vlakken kan verbeteren.
Prefabbetonproducent Alkern VOR Beton was nauw betrokken bij het ontwikkelingsproces en voorzag recent Rollegem-Kapelle als een van de eerste gemeenten van fiedspadstenen. “De fietspadsteen is een kleine, rode betonstraatsteen met een formaat van 30 op 15 cm en een dikte van 8 of 10 cm”, verduidelijkt Stijn Degraer, zaakvoerder van Alkern VOR Beton. “De afstandshouders worden minimaal gehouden, waardoor de stenen dicht bij elkaar liggen en je de voegen dus amper voelt tijdens het rijden. Daarnaast worden de betonelementen in halfsteensverband geplaatst in de fietsrichting, waardoor fietsers sowieso minder voegen tegenkomen en het rijcomfort verhoogt. Dankzij de flexibiliteit in aanlegging kan het fietspad onderbroken worden ter hoogte van kruispunten of zijstraten, zodat het fietspad geenszins te lijden heeft onder kruisend verkeer van auto’s en vrachtwagens. Een fietspad met fietspadsteen blijft dus stabiel, vlak en comfortabel.”
De fietspadsteen is uiterst geschikt voor herstellingswerken omdat hij vlot verwijderd en al even makkelijk teruggeplaatst kan worden. Bij een goede plaatsing is het fietspad terug vlak, wat niet altijd het geval is na herstellingswerken bij monoliet gegoten verhardingen. De eenvoudige plaatsing en het herstellingsgemak heeft een kosten- en tijdbesparend effect en is daarbovenop ook esthetisch een meerwaarde, zonder van de veilige en typische rode fietspadkleur af te stappen. De fietspadsteen – overal aan te leggen, ook op moeilijk bereikbare plekken – heeft een fijne slijtlaag van minimaal 4 mm, is samengesteld op basis van kwaliteitsvol zand, granulaat en grijs of wit cement en wordt in de massa gekleurd.