Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Gerenommeerd studiebureau zet tanden in complex studiewerk rond A8
De verkeerslichten zorgen voor gevaarlijke situaties en het verkeer slibt er regelmatig dicht.

Gerenommeerd studiebureau zet tanden in complex studiewerk rond A8

Al zo’n 50 jaar zorgen de kruispunten op de A8 in Halle voor gevaarlijke verkeerssituaties en voor files tot op de Ring rond Brussel. Sinds juni 2022 voert ingenieursbureau Sweco, in opdracht van De Werkvennootschap, een studie uit met het oog op veiligheid en duurzaamheid, binnen de contouren die de Vlaamse Regering vastlegde. “Het is een zeer complex project met bijzonder veel stakeholders, maar in dergelijke projecten kan Sweco het verschil maken”, aldus Frank Vanbossuyt, projectleider bij Sweco.

De kruispunten met verkeerslichten langs de A8 maken het mogelijk om de weg op verschillende plaatsen over te steken of op- en af te rijden. Tegelijkertijd zorgen die verkeerslichten voor gevaarlijke situaties en slibt het verkeer regelmatig dicht door de lichten. Dit zorgt voor talrijke files en hinderlijk sluipverkeer door het stadscentrum van Halle en de omliggende woonwijken. Dat is onveilig en slecht voor de leefkwaliteit van omwonenden. De Vlaamse Regering legde vast dat er een ondertunneling komt tussen de Halleweg en de Nijvelsesteenweg én dat er een oplossing wordt gezocht voor de ontsluiting van de wijk Rodenem. Binnen dit kader onderzoekt De Werkvennootschap alle mogelijkheden voor de realisatie van dit project.

Frank Vanbossuyt, projectleider bij Sweco.

Doorstroming en verkeersleefbaarheid

Het ervaren ingenieursbureau Sweco werd ingeschakeld om de studie en het ontwerp uit te voeren. Frank Vanbossuyt: “Omwille van drie lichtengeregelde kruispunten ter hoogte van Halle staat de A8 niet geboekt als hoofdweg, terwijl dat eigenlijk wel zou moeten. Enerzijds is het de bedoeling die kruispunten op te heffen voor een betere doorstroming van het verkeer en anderzijds is het ook de bedoeling om de verkeersleefbaarheid van de omgeving te verbeteren. Zo snijdt de A8 momenteel een stadswijk doormidden. Die connectie moet hersteld worden. Na een eerste inventarisatie van alle eerdere studies gaan we op zoek naar bruikbare elementen. Verder brachten we ook alle problemen rond de A8 nauwkeurig in kaart en ondertussen zijn we gestart met de startnota, waarin we mogelijke oplossingen naar voren brengen.”

Stakeholders

Voor De Werkvennootschap is het belangrijk om iedereen zo goed mogelijk te informeren en te betrekken. Overheden, administraties, bedrijven, scholen en verenigingen worden gecontacteerd en zullen hun mening mogen geven over de verschillende scenario’s en mogelijke oplossingen. Frank Vanbossuyt: “En daarmee gaan we dan opnieuw aan de slag, om zo samen tot een gedragen voorontwerp te komen voor een duurzame oplossing voor alle bewoners en gebruikers. We hebben ongeveer een 70-tal stakeholders geïdentificeerd en dat is op projectniveau ruim bovengemiddeld. Al die partijen min of meer op dezelfde lijn krijgen, is zeker de grootste uitdaging en bijzonder tijdrovend. Maar we zijn er wel van overtuigd dat dit zeer nuttig werk is voor het draagvlak en het verdere verloop van het project. 

De Vlaamse Regering legde vast dat er een ondertunneling komt tussen de Halleweg en de Nijvelsesteenweg én dat er een oplossing wordt gezocht voor de ontsluiting van de wijk Rodenem.

Multidisciplinair

Ook op technisch vlak past dit gigantische infraproject perfect binnen de kraam van Sweco. “Het is zeker geen makkelijk project. Op een bepaald punt komen twee hoofdwegen samen, met alle bijhorende bewegingen en op- en afritten. Gezien de beperkte ruimte is dit een zeer complexe knoop om te ontwarren. Maar net aan die ‘moeilijkere’ projecten werkt Sweco graag mee omdat daar onze multidisciplinaire kwaliteiten een hele grote meerwaarde kunnen betekenen. Daar ligt de sterkte van Sweco. We beschikken intern over de juiste profielen om alle facetten aan te kunnen. Voor dit project laten we ons ook nog bijstaan door specialist Common Ground wat het stakeholdermanagement betreft. De Werkvennootschap zette dit project bovendien als DBFM-project in de markt, wat toch wel een specifieke aanbestedingsmaterie met zich meebrengt. Ook wat dat betreft beschikt Sweco over de nodige ervaring én capaciteit”, besluit Frank Vanbossuyt.

Zonder grote obstakels zal het studiewerk eind 2023 afgerond zijn en begint in 2024 de zoektocht naar een aannemer. In 2025 zullen de werken normaliter effectief aangevat worden.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?