Overal in het land dringen brugherstellingen zich op en SUREbridge – Sustainable Refurbishment of Existing Bridges – biedt hiervoor een duurzaam alternatief aan op basis van composiet. “Onderzoek toonde aan dat een composietdek een sterktewaarde heeft die 2,4 keer sterker is dan het oorspronkelijke beton”, aldus Jan Swyngedouw, business unit manager bij CGK Group.
CGK Group, oorspronkelijk gespecialiseerd in het vervaardigen en leveren van opslagmaterialen voor chemicaliën, profileert zich al jaren als kunststofspecialist. Van industrie en bouwnijverheid tot de infra- en maritieme sector. Een belangrijk pijler binnen CGK Group zijn glasvezelversterkte kunststofbruggen. Voor voetgangers- of fietsbruggen in de openbare ruimte wordt steeds vaker gekozen voor GVK in plaats van het meer traditionele beton of staal. Maar niet alleen voor nieuwe bruggen profileert composiet zich als een uitstekend materiaal, ook voor herstellingen blijkt het zeer toepasselijk te zijn. In plaats van bruggen te slopen en nieuwe te bouwen, voorziet SUREbridge in een duurzame oplossing.
Een samenwerkingsverband van tien Europese landen, de Verenigde Staten en de Europese Commissie stimuleert onder de naam Infravation (Infrastructure Innovation Programme) innovaties om de infrastructuur te verbeteren. SUREbridge, gelanceerd in 2016, is een van de belangrijkste initiatieven binnen Infravation. Rijkswaterstaat, Chalmers University of Technology (Malmö-Zweden), AICE Consulting S.R.L. en University of Pisa hebben in dit project nauw samengewerkt. Met gebruik van InfraCore® Inside-technologie van het Rotterdamse bedrijf FiberCore Europe kunnen de capaciteit en functionaliteit van bestaande betonnen bruggen vergroot worden. Hun levensduur wordt aanzienlijk verlengd, terwijl nauwelijks tot geen onderhoud nodig is in de komende jaren.
“InfraCore® Inside,” vertelt Jan Swyngedouw, “is een gepatenteerde technologie gebaseerd op het principe dat er een continue structurele verbinding van glas- of carbonvezels tussen de boven- en onderzijde van de constructie bestaat, waardoor delaminatie wordt vermeden. Er is dus geen sprake van een sandwichconstructie. De voorbije jaren is er binnen SUREbridge veel onderzoek verricht naar de mogelijkheden van composiet voor het herstellen van bruggen. Bovendien is de technologie niet enkel geschikt voor herstelling, maar ook voor uitbreiding van de brug. Voor bijvoorbeeld de toevoeging van een fiets- of voetpad.”
In plaats van de brug af te breken, wordt de onderkant, indien nodig, versterkt met koolstofvezel. Aan de bovenkant wordt met behulp van epoxymortel een composietdek, gemaakt op basis van de InfraCore® Inside-technologie, gelijmd. Jan Swyngedouw: “Proeven toonden aan dat bij zware belasting eerst de koolstofvezel breekt, vervolgens de betonnen structuur en pas als laatste het composietdek. En dat gebeurt pas bij een waarde die 2,4 keer zo groot als de maximale belasting van het oorspronkelijke beton.”
De uitstekende laboresultaten leidden tot een proefproject in Nederland, waar de technologie niet op een brug, maar op een betonplaat werd toegepast. Ook hier bewezen testen dat het composietdek makkelijk standhoudt wanneer het beton bij grote belasting breekt. Het dek is meer dan dubbel zo sterk als de oorspronkelijke sterkte van de brug. “Het is niet verbazend dat Nederland hier al verder in staat dan België”, vertelt Jan Swyngedouw. “Op het vlak van nieuwe composietbruggen moet België een stevige inhaalbeweging doen tegenover de noorderburen. Zo staan er bijvoorbeeld in Nederland al 1.000 composietbruggen en in België nog maar 20. En ook op het vlak van herstellingen neemt Nederland dus het voortouw. De gemeente Hardenberg gaat de brug aan de Toeslagweg in Loozen niet vervangen, maar renoveren. volgens de unieke SUREbridge-methode waarbij de brug voorzien wordt van een composietlaag.”
Binnen SUREbridge is een tool uitgebouwd die tegen betaling gebruikt kan worden om berekeningsnota’s te maken en de waarde van een composietherstelling te ontdekken. Die designtool bestaat al. Ook in België begint het dus steeds meer en meer te leven. In België is er momenteel ook een werkgroep C-Bridge actief, in samenwerking met Universiteit Gent, WTCB en met stakeholders die interesse hebben in composietbruggen (geen composietherstellingen). “Uiteraard is CGK lid, maar ook provincieoverheden, Expertise Beton & Staal, bouwfirma’s, studiebureaus en enkele grote staalconstructeurs zetten er hun schouders onder. Het is de bedoeling dat wij studiebureaus en ingenieurs op weg helpen om zelf rekennota’s voor composietbruggen te kunnen opstellen”, besluit Jan Swyngedouw.