Als partner in de uitbouw van een duurzame en veilige wegeninfrastructuur blijft LITHOBETON zijn gamma signalisatietegels verder uitbreiden. Eén van de vele unieke realisaties is een grootformaat signalisatietegel ter aanduiding van een fietsstraat, maar ook op het vlak van de ondersteuning van elektrische mobiliteit biedt LITHOBETON functionele en vooral kwalitatieve oplossingen aan. “De vraag naar deze producten zal, gezien de stijgende populariteit van elektrische mobiliteit, alleen maar toenemen”, vertelt Thomas Neyt, verkoopsmanager infrastructuur bij Lithobeton.
FEBE is de erkende beroepsvereniging van fabrikanten van geprefabriceerde betonproducten en verdedigt de belangen van de sector. De Belgische betonindustrie produceert een brede waaier aan geprefabriceerde elementen voor de bouw, gaande van eenvoudige, ongewapende producten zoals metselblokken en straatstenen tot de grote structuurelementen als brugliggers.
FEBE-lid LITHOBETON nv speelt als producent al decennialang een prominente en innovatieve rol in de sector van betonproducten voor water- en wegeniswerken, wegenbouw en prefab elektriciteitscabines. Het Gistelse bedrijf, met ook een vestiging in Baudour, combineert standaardproducten met eigen ontworpen producten waarbij innovatie en ontwikkeling centraal staan. Die innovatiedrang is onder andere duidelijk merkbaar in het gamma van de signalisatietegels. Zo ontwikkelde Lithobeton tal van signalisatietegels, die uitblinken in functionaliteit en duurzaamheid.
Thomas Neyt: “Doorheen de laatste jaren zijn de prefab betonnen elektriciteitscabines het belangrijkste segment geworden in onze activiteit. Aansluitend daarbij hebben we met onze symbool- of signalisatietegels voor auto- en fietsoplaadpunten interessante elementen in het gamma. En deze kunnen dan nog gecombineerd worden met oplaadpaalsokkels in prefab beton. Zo bieden we op het vlak van elektrificatie van de maatschappij een totaalpakket aan. De vraag naar deze producten zal, gezien de stijgende aandacht voor elektrische mobiliteit, alleen maar toenemen. Bij de aanleg van parkings is het bijvoorbeeld al onontbeerlijk.”
De prefab betonnen signalisatie-elementen van LITHOBETON combineren hoge functionaliteit met een lange levensduur. “In vergelijking met andere signalisatietechnieken blijft met ons betonproduct de functionele leesbaarheid op lange termijn gegarandeerd, wat de veiligheid op onze wegen ten goede komt. Onze signalisatietegels worden in twee lagen gegoten. Het zichtbare beton is via een nat op nat-proces duurzaam verbonden met het constructieve gewapende beton onderaan. Het zichtvlak wordt met gekleurde beton in het gewenste ontwerp gecreëerd tijdens het productieproces. Doordat het ontwerp volledig in de toplaag is opgenomen, wordt afslijten vermeden, wat een gunstig effect heeft op de levensduur. De betonnen tegel zorgt ook voor de nodige stroefheid wat bij de traditionele wegenverven een bijkomende handeling vraagt (instrooien van glasparels of stroefmakers).”
Fietsstraten, fietspaden, auto- en fietsoplaadpunten, zone 30-signalisatie, parkeerplaats voor personen met een beperking, voor jonge ouders, voor zorgverstrekkers … In de afgelopen jaren groeide het gamma aanzienlijk, met vele concrete en herkenbare toepassingen. Niet alleen functionaliteit en kwaliteit, maar ook plaatsingsgemak is prioritair tijdens de productontwikkeling. Thomas Neyt: “Onze signalisatietegels hebben afmetingen die passen bij de afmetingen van prefab betonstraatstenen en zijn uitgerust met hijsvoorzieningen op 2 zijdes waardoor ze zeer eenvoudig en snel kunnen geplaatst worden. Tijdens de plaatsing is het zeer belangrijk dat het bovenvlak van de signalisatietegel in hetzelfde vlak als de toplaag van de weg ligt.”
Het ontwerp van de signalisatietegels is gebaseerd op de standaardverkeersborden op onze Belgische wegen. Hierdoor wordt de herkenbaarheid bij het publiek gegarandeerd. “Het is een manier om onze producten visueel aantrekkelijk in het straatbeeld te integreren. In uitzonderlijke gevallen kunnen klanten, samen met ons, een eigen ontwerp van signalisatietegel bespreken. Indien hieruit zou blijken dat het ontwerp haalbaar is en dat we een voldoende grote markt mogen verwachten kan het ontwerp eventueel in productie worden genomen”, besluit Thomas Neyt.