Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Indrukwekkend laswerk voor zelfoprichtende kraanmast
De bouw van de kraan werd door Mammoet gegund aan vier bouwbedrijven, waarvan Hillebrand de opdracht kreeg om de hoofdmast te bouwen.

Indrukwekkend laswerk voor zelfoprichtende kraanmast

De Focus 30, met een capaciteit van 1.000 ton, is een voetstukkraan waarvan de gigantische hoofdmast verticaal opgebouwd kan worden. “Dit project is voor ons een zeer mooie referentie”, vertelt Frank Buijk, project manager fabrication & operations bij Hillebrand.

Tekst | Niels Rouvrois  Beeld | ASK Romein

De Focus 30 is ontwikkeld voor werken op plaatsen met weinig bewegingsruimte zoals in raffinaderijen en stedelijke gebieden. Wat de kraan uniek maakt, is dat hij zichzelf verticaal opzet, tot een maximale hoogte van 150 m. De operationele ruimte bedraagt slechts 26 x 26 m, zonder in te boeten aan stabiliteit en sterkte. Voor de montage is slechts een kleine kraan nodig om de secties op hun plaats te hijsen. Hierdoor kan het worden gemonteerd op een ruimte van amper 40 x 26 m. “Traditioneel worden masten van een dergelijke grootte opgebouwd terwijl de mast horizontaal op de grond ligt”, vertelt Frank Buijk. “Het nadeel is dat je dan erg veel ruimte nodig hebt, iets wat op raffinaderijen vaak niet het geval is. De kraan ligt dan immers over verschillende soorten leidingen die stilgelegd moeten worden, en dat is een tijdrovende en kostelijke zaak. De Focus 30 wordt verticaal opgebouwd en op een reikwijdte (draaicirkel) van 30 m heeft de kraan nog steeds 1.000 ton aan hijscapaciteit. Dat is behoorlijk veel.”

De input van Mammoet bevatte enkele ingewikkelde lasdetails.

Mooie uitdaging

De bouw van de kraan werd door Mammoet gegund aan vier bouwbedrijven, waarvan Hillebrand de opdracht kreeg om de hoofdmast te bouwen. Hillebrand heeft de nodige expertise in huis voor het bouwen van grote en complexe staalconstructies zoals bruggen, en constructies voor fabrieken en stadions. Bovendien heeft het bedrijf ook indrukwekkende referenties in constructies voor de offshore-industrie. Hoewel Hillebrand al eerder verschillende kraancomponenten heeft gebouwd, vormde de creatie van de hoofdmast, die 80 m lang is en uit acht segmenten bestaat, een mooie uitdaging. Frank Buijk: “Het ontwerp van de mast is van Mammoet, maar de specifieke lasprocedures om de mast te kunnen lassen op zo’n manier dat de sterkte gegarandeerd wordt, heeft Hillebrand volledig in eigen hand. De input van Mammoet bevatte enkele ingewikkelde lasdetails die ons dwongen te zoeken naar een intelligente en praktische implementatie van die vereisten. Dit is uitstekend gelukt.”

Delicaat laswerk

In opdracht van Mammoet werd het werk van Hillebrand goedgekeurd en gecertificeerd door Lloyd’s Register. Frank Buijk: “Tijdens de fabricage werd een reparatiepercentage van minder dan 0,2 % behaald. Met dit project toont Hillebrand haar uitstekende skills voor delicaat laswerk van S690 hogesterktestaal. In dit geval leverde Mammout het ontwerp, maar ook Hillebrand zelf heeft de knowhow in huis om mee te denken tijdens een ontwerpproces. Het gebeurt vaak dat klanten naar ons komen met een basisidee en enkele vereisten. Onze ingenieurs vertalen dan samen met het projectteam die info tot een kwaliteitsvol ontwerp.”

Momenteel ondergaat de kraan nog een testfase op de Mammoet-site in Westdorp. “Van de automatische opbouw tot de belasting en de ingebouwde veiligheidssystemen, alles wordt momenteel getest. En die testen verlopen bijzonder voorspoedig. Er wordt verwacht dat de kraan in november naar de Verenigde Staten wordt verscheept. Dit is een mooi project waar we bijzonder trots op mogen zijn”, besluit Frank Buijk.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details