Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Ongebruikte riolering kostefficiënt opvullen met hardschuim
Recent vulde ALV ook nog een leiding in Hoboken, in opdracht van BESIX Unitec.

Ongebruikte riolering kostefficiënt opvullen met hardschuim

Ongebruikte en oude riolering kan tijdens infrawerken vaak niet zomaar verwijderd worden. Er kunnen nutsleidingen in de weg zitten of de ruimte kan gewoon te beperkt zijn. Dat bleek ook het geval tijdens een rioleringsproject in Waasmunster, waar hoofdaannemer BESIX Infra een nieuw, gescheiden rioleringsstelsel aanlegde over een lengte van ongeveer 500 m. Om de oude leidingen op te vullen werd daarom gebruik gemaakt van Benefil, een hardschuim bestaande uit twee componenten. ALV, de tankexpert uit Brugge, gebruikt het hardschuim sinds 2018 en verovert nu ook de inframarkt.

De aansluitinstructies voor de aannemer zijn zeer éénvoudig: amper 1 vulpunt en 1 ontluchting per op te vullen lengte.

Door via de ALV-methode het hardschuim te injecteren in ongebruikte rioolleidingen, moeten ze niet verwijderd worden. Bovendien worden ze opgevuld met een stevig, inert materiaal. Hierdoor kunnen er geen verzakkingen ontstaan doorheen de tijd en wordt het risico op schade aan wegen of gebouwen tot een minimum herleid. Met hetzelfde product en dezelfde methode kan je naast het opvullen van rioleringen ook tanks, kelders, putten … opvullen en vloeren liften. Benefil is een Nederlands product op basis van hars. Origineel werd het product gebruikt als grondverbeteraar, maar vandaag wordt het dus ook gebruikt voor het opvullen van holle ruimtes zoals rioleringen. ALV past de methode al sinds eind 2018 toe, maar op de Belgische markt is het nog vrij nieuw.  

Door via de ALV-methode het hardschuim te injecteren in ongebruikte rioolleidingen, moeten ze niet verwijderd worden.

Voordelen

Met 1 vrachtwagen kan je tot 160 m³ opvullen. Voor dezelfde hoeveelheid heb je meer dan 10 vrachtwagens beton nodig. Dat betekent dus een stevige CO2-reductie en minder verkeersoverlast voor de omwonenden. De aansluitinstructies voor de aannemer zijn bovendien zeer éénvoudig: amper 1 vulpunt en 1 ontluchting per op te vullen lengte. Allemaal voordelen die BESIX Infra in Waasmunster aan den lijve ondervond. “Het betrof een klassiek rioleringswerk met de aanleg van gescheiden riolering, maar wel in een heel smalle straat waar de bestaande riolering zich onder de nutsleidingen bevond over een traject van ongeveer 500 m”, aldus Thierry Fonteyne, hoofdprojectleider infrastructuur bij BESIX Infra. 

“De oude riolering opbreken was dus geen optie en traditioneel zouden we dan kiezen voor een opvulling met een cementoplossing. Voor BESIX als aannemer is prijs uiteraard een belangrijk aandachtspunt en gezien de sterke prijsstijging van cement gingen we op zoek naar een economischere oplossing. Zo kwamen we in contact met ALV. We bekeken de mogelijkheden en legden het product ter controle voor aan opdrachtgever Aquafin en studiebureau Sweco, die beiden hun goedkeuring gaven. Ook op het vlak van toepassingsgemak bleek de methode van ALV een meerwaarde, gezien het enkele vulpunt en slechts één ontluchting.”

Het product wordt ter plekke gemaakt, waardoor overschotten tot een absoluut minimum beperkt worden en er geen extra kosten verloren gaan.

Geen overschotten

Het product wordt ter plekke gemaakt, waardoor overschotten tot een absoluut minimum beperkt worden en er geen extra kosten verloren gaan. Thierry Fonteyne: “Bij een cementopvulling heb je een betonmixer ter plekke en is de nodige hoeveelheid altijd een beetje giswerk. Vaak had je of enkele kuub te weinig of te veel, wat naar efficiëntie en overschotten natuurlijk niet ideaal was. Met het hardschuim van ALV kan je dit perfect inschatten. Wanneer het schuim aan de andere kant eruit komt, stop je met vullen. Voor BESIX Infra was de werf in Waasmunster een primeur wat de toepassing van Benefil betreft, maar het zal zeker niet de laatste werf zijn. Voor het project BRAVO4, de ombouw van de R4 West en Oost naar primaire wegen in Gent, bekijken we momenteel de mogelijkheid om de openingen tussen geprefabriceerde beton panelen en de achterliggende gewapende grond op te vullen met Benefil in plaats van bijvoorbeeld agrexkorrels. Het is dus ook een veelzijdig product.”

Recent vulde ALV ook nog een leiding in Hoboken, in opdracht van BESIX Unitec. Het betrof een leiding van 400 mm over een lengte van 148 m die in 1 keer werd opgevuld. Het klaarzetten, opvullen en weer opruimen duurde in totaal amper 90 minuten. En voor dezelfde klant werd onlangs in Kortessem een traject van 1 km DN300-leiding gevuld. ALV beschikt over alle materialen en deskundig personeel om de werken mee te kunnen uitvoeren. “We zijn zeer flexibel in planning, niet afhankelijk van onderaannemers en we volgen de volledige opdracht in eigen beheer op”, klinkt het. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details