Nieuwe campagne ‘Rij veilig, wij veilig’ vraagt aandacht voor het veilig rijden langs werven
Elke week zijn er gemiddeld bijna 10 ongevallen met gewonden aan wegenwerken, waarvan de helft op gewestwegen en snelwegen. De campagne ‘Rij veilig, wij veilig’ vraagt bestuurders om zich strikt aan de snelheidslimiet en signalisatie te houden. Een bredere veiligheidszone en een vaste afscherming aan snelwegwerven beschermen arbeiders nog beter in de toekomst.
‘Rij veilig, wij veilig’: met deze oproep vragen de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) opnieuw aandacht voor het veilig rijden langs wegenwerken.
In 2022 waren er 3 dodelijke ongevallen en 511 ongevallen met gewonden aan wegenwerken, cijfers die vergelijkbaar zijn aan het jaar voordien. Iets meer dan de helft (54%) van deze ongevallen vindt plaats op of in de aanloop van werven langs gewestwegen en autosnelwegen, de andere ongevallen gebeuren op lokale wegen.
AWV bekijkt bij elke werf wat nodig is om de veiligheid van bestuurders en wegenwerkers te verhogen. Werven worden goed op voorhand aangekondigd via vaste en dynamische signalisatie; mobiele werven worden ook steeds beveiligd met botsers. De snelheid wordt verlaagd en waar nodig wordt op snelheid gecontroleerd in overleg met de politie, bijvoorbeeld met een mobiele trajectcontrole en snelheidscamera’s.
Om de veiligheid voor wegenwerkers verder te verhogen, neemt AWV na afstemming met vertegenwoordigers van de wegenbouwsector zoals Constructiv – extra maatregelen. Langs snelwegwerven komt een vaste betonnen afscherming die – in tegenstelling tot losse werfbakens – de arbeiders fysiek beschermt tegen het wegverkeer.
Wanneer toch gewerkt wordt met losse bakens – bijvoorbeeld bij een snelwegwerf van korte duur – wordt de snelheid verlaagd naar 50km/u. De ruimte tussen de bakens en de werf (de veiligheidszone) wordt zo breed mogelijk gemaakt tot maximaal één rijstrook. Bij bakens wordt ook gewerkt met een redresseerstrook om de kans te verkleinen dat ze bij aanrijding als projectielen de werf in worden gekatapulteerd, wat levensgevaarlijk is.
De maatregelen komen er na een grondige analyse van hun impact op de verkeersveiligheid en op de doorstroming. AWV wil tijdens wegenwerken voor zo weinig mogelijk hinder zorgen en dus zoveel mogelijk capaciteit behouden voor het doorgaand verkeer. Dat laatste mag de veiligheid van arbeiders echter nooit in gevaar brengen.