Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Westerstaketsel Oostende vanaf 1 juli opnieuw volledig toegankelijk

Westerstaketsel Oostende vanaf 1 juli opnieuw volledig toegankelijk

Vanaf maandag 1 juli is het Westerstaketsel in Oostende weer toegankelijk. Iedereen kan deze zomer opnieuw tot het verste punt in zee wandelen. “We investeren meer dan 7 miljoen euro om dit visitekaartje van Oostende in oude glorie te herstellen. De hele renovatie-operatie heeft meerdere jaren nodig, maar tijdens het toeristische zomerseizoen willen we iedereen de kans geven om te genieten van een van de langste staketsels ter wereld”, zegt Ben Weyts, Vlaams minister van Openbare Werken en Toerisme.

Grond Weg Waterbouw België

Minutieuze aanpak

De Vlaamse overheid ging minutieus te werk bij de renovatie. Elke cm2 werd grondig gecontroleerd. “Op het eerste zicht zagen bepaalde onderdelen er goed uit. Tot we de planken losmaakten en de beschadiging zichtbaar werd”, zegt projectleider Hadewych Verhaeghe van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. En dat was lang niet de enige uitdaging. “Omdat het staketsel geen zware belasting aankon, hebben we lichtere werktuigen moeten inzetten. Ook het vervangen van de houten palen was niet eenvoudig. Gezien de beperkte toegelaten belasting op het staketsel, hebben we dit van op het water moeten doen via een kraan op een ponton. En af en toe staken het weer, de golven en de getijden stokken in de wielen.”

Verf- en verlichtingswerken in het najaar

Om het staketsel al te kunnen teruggeven aan het publiek zijn er deze zomer geen werken gepland, maar dat betekent nog niet dat de renovatie helemaal is afgerond. “De definitieve oplevering is voorzien in 2020”, zegt Hadewych Verhaeghe. “In september zullen we nog verfwerken uitvoeren. In oktober worden de laatste vloerplanken vervangen, vlak na de aanmeerplaats van de Franlis-rederij. In het najaar zullen bepaalde delen van de constructie dus tijdelijk niet toegankelijk zijn. In die periode worden ook de nieuwe armaturen op de verlichtingspalen geplaatst. De houten constructie zal voor de winter dus ook over een nieuwe verlichting beschikken. De toren met mistbel wordt in de loop van 2020 teruggeplaatst op de kop. De komende 20 jaar zijn er geen grote werken meer gepland, maar we blijven de toestand van dit beschermd monument wel van nabij opvolgen.”

Grond Weg Waterbouw België

Technische info

De renovatiewerken gingen in oktober 2017 van start en dienen vooral om de stabiliteit te kunnen garanderen. De constructie werd niet volledig vernieuwd. In de eerste fase werd gefocust op de kop van het staketsel. Vanaf 1 oktober 2018 werd het aangetaste houtwerk en de verbindingen in het strekkende gedeelte aangepakt. Het hout was op vele plaatsen in heel slechte toestand. “Die planken, palen, balken en leuningen hebben we vervangen. Bepaalde verbindingen werden verstevigd met houten spieën en stalen platen. Om in de toekomst houtrot te vermijden, hebben we paalkoppen beschermd met een epoxylaag”, zegt Verhaeghe.

Kostprijs: 7 miljoen euro

De Vlaamse overheid is eigenaar van dit historisch erfgoed. De renovatiewerken gebeuren in opdracht van de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. “Voor de herstellingswerken hebben we nauw samengewerkt met het Agentschap Onroerend Erfgoed. We hebben het staketsel zo goed mogelijk hersteld in de oorspronkelijke toestand en waar mogelijk gebruikt gemaakt van oorspronkelijke materialen en technieken.” De tijdelijke handelsvennootschap Van Huele-Soetaert voerde de werken uit. De kostprijs (incl. btw) van de werken bedraagt meer dan 7 miljoen euro.

Grond Weg Waterbouw België

Een van de langste ter wereld

Het staketsel is sinds 2006 een beschermd monument en kent een lange en boeiende geschiedenis. De huidige structuur dateert van 1888-1889 en kwam er toen het voormalige Westerstaketsel meer naar het westen werd verschoven om de havengeul te verbreden. Het staketsel is met een lengte van ca. 650 meter een van de langste ter wereld uit die periode. Op het einde van de 19de eeuw meerden aan de voet van het staketsel stoomboten aan die voor een verbinding met Londen zorgden. In de 20ste eeuw overleefde het Westerstaketsel niet zonder averij twee wereldoorlogen, de storm van 1953 en een resem aanvaringen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details