Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
De eerste ‘low impact’ zwavelbetonnen riolering is een feit
De THIOTUBE buizen zijn zo disruptief dat ze rioolbeheerders in staat stellen om hun functionele eisen in te vullen, maar tegelijk hun milieu-impact toch maximaal te beperken

De eerste ‘low impact’ zwavelbetonnen riolering is een feit

De zwavelbetonnen THIOTUBE rioolbuizen van De Bonte Group hebben hun intrede gedaan in de riolering. Begin januari gingen in Parike (Brakel) in de Wouterbosweg de eerste buizen de grond in. Dat de eerste rioolbuizen in zwavelbeton werden aangelegd in een rioleringsproject van Aquafin is geen toeval. In de infrastructuur hebben vooral de materialen een grote ecologiche voetafdruk. Aquafin heeft zich als doel gesteld om hun milieu-impact zoveel mogelijk te beperken.

“We weten dat de productie van de infrastructuur die we aanleggen, een aanzienlijke ecologische impact heeft, ook al heeft ze het milieuherstellende doel om de vervuilingsdruk op onze waterlopen weg te halen,” legt Danny Baeten, directeur Procesinnovatie van Aquafin uit. “Daarom ondersteunen we initiatieven die durven inzetten op disruptieve innovatie zoals het zwavelbeton van De Bonte Group. Als een van de grote opdrachtgevers van infrastructuurwerken in Vlaanderen en als bedrijf in de milieusector vinden we het onze rol om fabrikanten uit te dagen op zoek te gaan naar oplossingen met het beste resultaat voor het milieu. In de toekomst willen we bij het ontwerp van rioleringsprojecten de volledige ecologische voetafdruk meer laten doorwegen.”

Het materiaal is 100 % circulair, waardoor het meteen een zeer interessante oplossing wordt binnen een circulaire economie.

Testlocaties 

Toen Aquafin een zestal jaren geleden kennis maakte met het zwavelbeton dat door De Bonte ontwikkeld was, grepen zij dan ook het momentum aan door hun medewerking te verlenen met real-life testlocaties om de functionele duurzaamheid van het materiaal mee in kaart te brengen. Een mix van zwavelbetonnen putten en buizen werd geplaatst op 5 verschillende en gericht uitgekozen locaties, gekend om hun zeer agressieve milieus. Uit al de visuele controles en labotesten op monsters uit die projecten bleek de voorbije jaren dat het materiaal zeer goed voldoet aan de eisen, zelfs de meest extreme, waaraan een riolering moet voldoen. Intussen werd er door De Bonte hard gewerkt aan de bouw van de fabriek van zowel de THIOTUBE rioolbuizen en THIOTRACK dwarsliggers uit hetzelfde materiaal, en de afstelling van de installaties. Copro nam tegelijkertijd het voorbereidend werk voor de certificatie op zich. 

Wereldprimeur

Toen De Bonte eind 2021 aangaf dat de productie op gang gekomen was, aarzelde Aquafin dan ook niet om het materiaal te implementeren in een deel van het project in Brakel. Ook de andere stakeholders in dit project, namelijk aannemer Wegenwerken De Moor uit Wetteren en studiebureau Arcadis lieten zich niet afschrikken door het ‘onbekende’ en verleenden enthousiast hun medewerking aan de market-entry van deze disruptieve oplossing. Tussen begin januari en midden februari werden over een afstand van 490 m buizen DN250 mm tussen de monding van de persleiding aan het begin van Wouterbosweg, en de RWZI aan het eind van deze straat, aangelegd. Voor de toegangsputten werd geopteerd voor de IDEAL-putten, die ook door De Bonte Group geleverd werden. Deze putten zijn weliswaar uit cementbeton, maar ook onderscheidend op conceptueel vlak en op het vlak van performantie. De werken en bijhorende proeven verliepen zeer vlot en tot tevredenheid van iedereen. 

Begin januari gingen in Parike (Brakel) in de Wouterbosweg de eerste zwavelbetonnen rioolbuizen de grond in

Functionele degelijkheid en duurzaamheid

Het project in Brakel is een project waar de zwavelbetonnen buizen zeer goed tot hun recht komen. De omstandigheden van het project, zoals de uitmonding van een persleiding, grote dieptes en helling, vereisen een materiaal met een hoge chemische weerstand, weerstand tegen abrasie en mechanische sterkte. En dat deze functionele degelijkheid gecombineerd wordt met zeer goede scores op twee van de basisprincipes van duurzaamheid, namelijk klimaat en circulariteit, is echt uitzonderlijk. Het robuuste zwavelbeton kan immers eindeloos hersmolten worden. En dit zonder enig waardeverlies. Het materiaal blijft daarom eeuwig een primaire grondstof. Het materiaal is dus 100 % circulair, waardoor het meteen een zeer interessante oplossing wordt binnen een circulaire economie. 

Zeer lage CO2-emissie

Het materiaal onderscheidt zich ook nog eens door een 50 tot 85 % lagere CO2-uitstoot in vergelijking met traditioneel beton of andere courante materialen zoals kunststof of grès. En dit om twee redenen: in de eerste plaats wordt het gebruik, en dus ook de  productie van cement vermeden. Cement wordt integraal vervangen  door zwavel, een reststroom van de petrochemie. De tweede reden van de zeer lage carbon footprint is het zeer laag-energetisch productieproces dat gebaseerd is op het fysisch proces van het smelten en stollen van dat zwavel bij 135° C, naar industriële normen een lage temperatuur. 

De THIOTUBE buizen zijn in deze domeinen zo disruptief dat ze rioolbeheerders in staat stellen om hun functionele eisen in te vullen, maar tegelijk hun milieu-impact toch maximaal te beperken. Kortom, future-proof rioleren is geen utopie meer. Momenteel is de DN250 mm de enige beschikbare diameter, maar uitbreiding van het gamma zit in de pijplijn. Ondertussen hebben ook de eerste leveringen van zwavelbetonnen spoorwegdwarsliggers aan Infrabel plaatsgevonden. “De zwavelbetonnen oplossingen van De Bonte Group zitten duidelijk op het goede spoor”, klinkt het met een knipoog.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details