Het emblematische Koningsplein in hartje Brussel wordt heringericht tot gedeeltelijke voetgangerszone. De MIVB spijt de spits af met de verplaatsing van de tramsporen, begin 2024 neemt Beliris over voor de renovatie van het plein. Vandaag werden de werken officieel gelanceerd met een eerstespadesteek door ministers Karine Lalieux en Elke Van den Brandt, staatssecretaris Ans Persoons en burgemeester Philippe Close.
Het Koningsplein zal eindelijk al haar pracht van weleer terugkrijgen dankzij een ambitieuze heraanleg van gevel tot gevel. Terwijl momenteel slechts 20% van het Koningsplein bestemd is voor voetgangers en 80% voor gemotoriseerd verkeer zal na de heraanleg 85% van het plein autovrij zijn. Het nieuwe plein wordt grotendeels op dezelfde hoogte aangelegd. Rond de voet van het standbeeld en tegenover het Muziekinstrumentenmuseum en het Magritte Museum komen arduinen banken met koperen details. De gevels van alle 18e-eeuwse neoklassieke gebouwen op het plein en andere gebouwen in de omgeving zullen worden verlicht om dit uitzonderlijke architecturale erfgoed in de schijnwerper te zetten. Deze ambitieuze transformatie gebeurt met het grootste respect voor het historische erfgoed.
Alle verkeer (tram, bus en wagens) wordt samengebald tot een tweerichtingsrijbaan ten noorden van het standbeeld, afgebakend door paaltjes. Het verkeer wordt beperkt tot een T-kruising gevormd door de Regentschapsstraat, de Koningsstraat en de Hofbergstraat, met een secundaire aansluiting op de Naamsestraat. De kant van de Sint-Jacobskerk-op-de-Koudenberg wordt dus verkeersvrij.
De vernieuwing van het Koningsplein start op maandag 16 oktober. De MIVB begint dan met de aanleg van tijdelijke tramsporen. Dankzij deze tijdelijke sporen kunnen de trams op de lijnen 92 en 93 blijven rijden tijdens de werken.
De aanleg van de tijdelijke sporen is voorzien van 21 oktober tot en met 3 november. Lijnen 92 en 93 worden dan onderbroken tussen de haltes Kruidtuin en Louiza. Reizigers kunnen tussen deze twee haltes metrolijnen 2 en 6 nemen. Buslijnen 95, 38 en 71 worden lokaal omgeleid.
De MIVB maakt van de gelegenheid gebruik om de haltes Koning en Paleizen aan te passen en veiliger te maken. Momenteel rijdt de tram in eigen bedding in de Konings- en de Regentschapsstraat. Reizigers die uitstappen moeten nu nog over de rijweg om de halte te bereiken. Het autoverkeer zal na de vernieuwing over de tramsporen mogen rijden maar er komen wel verkeerslichten aan de wegversmalling die de tram voorrang geven. Dat garandeert de vlotte doorstroming van het tramverkeer.
Begin 2024 start de heraanleg van het plein zelf. Deze werken zullen zo’n twee jaar duren. Het totale budget voor het project Koningsplein wordt geraamd op ongeveer 5 miljoen euro.