Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Solide samenwerking als basis voor succesvol en bijzonder bruggenproject
Met de markante bruggen uit weervast staal wordt zowel de oversteek bij station Sint-Agatha-Berchem als in het iets oostelijker gelegen Ganshoren een stuk fraaier en comfortabeler.

Solide samenwerking als basis voor succesvol en bijzonder bruggenproject

Voor de creatie en plaatsing van twee bijzondere passerelles over de spoorlijn L50 te noorden van Brussel – in opdracht van Infrabel – sloegen staalconstructeur Almex Metaal en aannemer Franki Construct succesvol de handen in elkaar. Zowel de nieuwe passerelle in Sint-Agatha-Berchem als die in Ganshoren zijn vervaardigd uit weervast staal en zorgen naast een grote functionele verbetering dus ook voor een esthetische meerwaarde. Beide constructies garanderen ook dat mindervaliden en fietsers zeer veilig kunnen oversteken. “De combinatie Almex Metaal en Franki Construct was al vaker een succes en dat bleek ook nu het geval”, aldus Gert Neelen, zaakvoerder van Almex Metaal.

De bruggen zijn specifiek ontworpen om de oversteek ook voor mindervaliden en fietsers toegankelijk te maken.

In samenwerking met Artgineering maakte ontwerpbureau IPV Delft in 2017 het winnende aanbiedingsontwerp voor de passerelles over spoorweg L50 ten noorden van Brussel. Met de markante bruggen uitn weervast staal wordt zowel de oversteek bij station Sint-Agatha-Berchem als in het iets oostelijker gelegen Ganshoren een stuk fraaier en comfortabeler. Ook de fysieke verbinding met Vlaanderen verbetert met het oog op de toekomstige uitbreiding van het Gewestelijk ExpresNet (GEN).

“In Sint-Agatha-Berchem verdween reeds een overweg waardoor er een tijdelijke stelling werd geplaatst voor de passage van voetgangers”, vertelt Annelies De Munck, projectleider Franki Construct. “Een architectenbureau werd vervolgens ingeschakeld voor het ontwerp van een nieuwe passerelle, inclusief lifttorens. Deze passerelle werd eind oktober geplaatst en ook de lifttorens staan er. Als Almex Metaal klaar is met de laatste afwerkingen aan de brug, zal Franki Construct starten met de omgevingswerken rondom. Bijkomend zat in de aanbesteding ook de productie en plaatsing van een fiets- en voetgangersbrug in Ganshoren als veiliger alternatief voor de overweg. Deze passerelle werd in week 50 geplaatst.”

Als staalconstructeur gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde toonde Almex Metaal zich in dit project wederom een ideale partner voor Franki Construct, eveneens beslagen in de burgerlijke bouwkunde als aannemer. “Die combinatie is al vaker een succesformule gebleken”, vertelt Gert Neelen. “Een geslaagde samenwerking is gebaseerd op goeie afspraken en een duidelijke verdeling van de verschillende taken. Zo zullen wij ons niet moeien met de civiele werken en interfereert Franki Construct niet in de bovenbouw van de constructie. We weten exact wat we aan elkaar hebben en hebben nauwelijks woorden nodig om elkaar te begrijpen. Toen het ontwerp van IPV Delft werd vastgeklikt, zijn we aan de slag gegaan met de montagestudie.”

Weervast staal

Er werd in het ontwerp gekozen voor weervast staal en vloeiende vormen. Weervast staal is onderhoudsarm en tijdloos, de curves zijn uitnodigend en logisch in gebruik. Daarnaast zijn de bruggen specifiek ontworpen om de oversteek ook voor mindervaliden en fietsers toegankelijk te maken. Gert Neelen: “Het project heeft zeker zijn bijzonderheden. Er is in de eerste plaats de materiaalkeuze, die toch specifieke lasprocedures vraagt. Verder zijn er ook vormelijke aandachtspunten. Zo is het bij constructies uit weervast staal belangrijk dat ieder hoekje voldoende ventilatie heeft om waterophoping te vermijden. Een pluim op de hoed van IPV Delft wat dat betreft, want over dit ontwerp is duidelijk heel goed nagedacht. Verder heeft de passerelle in Sint-Agatha-Berchem ook een prachtige eyecatcher in de vorm van een S-trap. Deze werd in één stuk opgebouwd in de werkplaats om de passing op de werf zo optimaal mogelijk onder controle te houden.”

Voor de creatie en plaatsing van twee bijzondere passerelles over de spoorlijn L50 te noorden van Brussel – in opdracht van Infrabel – sloegen staalconstructeur Almex Metaal en aannemer Franki Construct succesvol de handen in elkaar.

Planning

De bijzonderheden hadden niet alleen een effect op de productie, maar ook de plaatsing. De hoofdoverspanning en de trappen zijn beide grote U-vormige balken die zowel de hoofddraagligger als de balustrades vormen. Vanwege de gebogen vorm is er gekozen voor torsiestijve kokers als doorsnede. De liftkokers worden uitgevoerd in staal en ondersteunen met uitkragende balken het brugdek. Deze uitkragende balken ondersteunen niet alleen de hoofdoverspanning (die scharnierend wordt opgelegd), maar ook de trappen. Onderaan steunen de trappen nog op een kolom met een verdeelbalk erop.

Annelies De Munck: “Bij bepaalde ontwerpen zijn er specifieke oplegtoestellen nodig. Dit was bijvoorbeeld in Ganshoren het geval, met een gebogen constructie die extra aandacht vraagt op het vlak van stabiliteit. We moeten er heel goed over waken dat de onderliggende betonstructuur alles kan opvangen. Daarover moet duidelijkheid bestaan zodat Almex Metaal ook weet hoe ze de passerelle moeten laten passen.    

Een andere uitdaging voor Franki Construct als civiele aannemer in dit project is de planning op basis van de buitendienststelling die Infrabel al heel lang op voorhand heeft vastgelegd. Het plaatsingsmoment ligt vast en daar kan niet van worden afgeweken. Dat betekent dat we ons werk zeer nauwkeurig en volgens de vooropgesteld planning moeten uitvoeren. Wat dat betreft is het voor zowel Franki Construct als Almex Metaal een grote meerwaarde dat we elkaar zo goed kennen en vertrouwen.”

Gert Neelen bevestigt: “De hele administratieve afwikkeling en voorbereiding van zo’n spoorproject neemt vaak een groot stuk van de uitvoeringstermijn in beslag. Het is een hele uitdading om van in het begin het project onder controle te houden. Maar we zijn er wel mooi in geslaagd. Zowel productie als plaatsing zijn vlot en binnen de bepaalde termijnen verlopen. Naast de bouw ontfermt Almex Metaal zich ook over het transport en de plaatsing van de brug. Hierbij doen we een beroep op betrouwbare partners, in dit geval Sarens voor het verticale transport en Van Egdom voor het vervoer over de weg.”

De omgevingswerken, waar Franki Construct zich nog over ontfermt, zijn hoofdzakelijk gericht op de stationsomgeving. Annelies De Munck: “Terwijl de bruggen deels fungeren als esthetische eyecatchers, is de heraanleg van de omgeving voor functioneel benaderd. De focus ligt op een betere toegang tot het station zelf. Zo moet er onder andere rekening worden gehouden met blindengeleiding door bijvoorbeeld het toepassen van blindengeleide tegels. Maar ook op de trappen en brug zelf, waar Almex Metaal de juiste pododactiele noppen moest voorzien.”

Zowel de nieuwe passerelle in Sint-Agatha-Berchem als die in Ganshoren zijn vervaardigd uit weervast staal en zorgen naast een grote functionele verbetering dus ook voor een esthetische meerwaarde.

Flexibiliteit en kwaliteit

Zowel de kwaliteiten van Almex Metaal als Franki Construct komen in dergelijke projecten ten volle tot uiting. Gert Neelen: “Ons marktsegment verlangt een zeer hoog kwaliteitsniveau. Wij zijn vertrouwd met die hoge standaard en hebben ook de ervaring en kennis om zo’n projecten administratief dicht te timmeren. Wij behouden steeds de controle, zowel kwalitatief als organisatorisch, en dat maakt ons relevant in de markt. Dat we een relatief kleine bruggenbouwer met grote mogelijkheden zijn, speelt zeker in ons voordeel. We kunnen grote projecten aan op een efficiënte manier, maar we kunnen ons ook heel flexibel opstellen en schakelen indien nodig.”

Flexibiliteit en kwaliteit zijn ook een rode draad doorheen de werking van Franki Construct. “Meedenken met de klant, oplossingen zoeken en vinden voor niet alledaagse problemen, flexibiliteit in uitvoering … Dankzij een ruime ervaring in bruggenbouw, en meer specifiek in een spooromgeving, kan Franki Construct de meest complexe projecten aan. Dat in combinatie met een correcte omgang met partners, zoals Almex Metaal, maakt ons sterk. En uiteraard dragen we ook kwaliteit hoog in het vaandel. We beschikken over een uitgebreide expertise in bruggenbouw en kunnen ook de vruchten plukken van de synergie binnen Willemen Groep”, besluit Annelies De Munck.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details