Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Circulaire boogbruggen met een levensduur tot 200 jaar
De BEBO boogelementen zijn een mooi voorbeeld van de vele voordelen die prefab beton biedt.

Circulaire boogbruggen met een levensduur tot 200 jaar

Van ondergrondse infrastructuur en openbare ruimten tot gebouwen en kunstwerken… prefab beton is anno 2024 een onmisbaar product binnen de gehele bouwsector. Kostenbesparend, duurzaam, circulair, ontwerpvrijheid, onderhoudsvrij, minder hinder … De voordelen van prefab beton zijn niet op één hand te tellen en al deze pluspunten zijn ook terug te vinden in de BEBO boogbruggen van FEBE-lid Martens beton. “Dankzij de eenvoud, de lange levensduur en het circulaire karakter rekenen we op een levensduur tot 200 jaar”, vertelt Jaap de Jong van Martens beton. 

Natuurbrug Heidenatuurpark

FEBE is de erkende beroepsvereniging van fabrikanten van geprefabriceerde betonproducten en verdedigt de belangen van de sector. De Belgische betonindustrie produceert een brede waaier aan geprefabriceerde elementen voor de bouw, gaande van eenvoudige, ongewapende producten zoals metselblokken en straatstenen tot de grote structuurelementen als brugliggers en tunnelelementen. Voor de bouw van kunstwerken in de GWW-sector en bij utiliteitsbouwprojecten levert en produceert Martens prefab beton BEBO boogelementen als alternatief voor de traditionele viaducten met voorgespannen liggers. Door de speciale vorm (cirkelvorm, elliptisch en afgevlakte boogvorm) kan nagenoeg elke gewenste overspanning geleverd worden en door de slanke en sterke constructie van de boogelementen bespaar je eveneens op grondstoffen. De BEBO boogelementen zijn in diverse toepassingen inzetbaar: van viaducten, fietstunnels en fietsbruggen over ondergrondse gebouwen, stads- of parkbruggen tot ecoducten en ecopassages.

Romeinen

De BEBO boogelementen zijn een mooi voorbeeld van de vele voordelen die prefab beton biedt en de elementen zijn tevens een stevige knipoog naar de Romeinse tijd. Ook toen werden al oerdegelijke betonconstructies gebouwd. “De booggespannen brug zetten we waar mogelijk op zand en anders in een fundering met een betonverbinding”, vertelt Jaap de Jong van Martens beton. “Vervolgens wordt de brug aan weerszijden gelijktijdig aangevuld met zand. Het resultaat is een voegloze en onderhoudsvriendelijke brug met een levensduur tot 100 jaar.”

Bij een traditionele brug moet de voeg tussen het landhoofd en de balken regelmatig onderhouden of vervangen worden, met aanzienlijke kosten en verkeershinder tot gevolg. Jaap de Jong: “Bij de renovatie aan het wegdek van een BEBO boogbrug is dit geen issue en ontstaat er geen schade aan de onderliggende constructies. De eenvoudige en snelle installatie zorgt bovendien voor kortere wegafsluitingen en -omleggingen. Terwijl aan de bovenkant nog werken plaatsvinden, kan de weg onder de brug nog tijdens de werken al opengesteld worden voor verkeer, wat de totale verkeershinder over de volledige projectduur nog verder beperkt.”

Fietstunnel Moormanlaan Veldhoven

Duurzaam en circulair

Ook op het vlak van circulariteit gooit prefab beton hoge ogen en dat is bij de BEBO boogbruggen niet anders. Jaap de Jong: “We werken nu aan een systeem dat een ontwerplevensduur tot 200 jaar mogelijk maakt. Wanneer brug X na 50 jaar bijvoorbeeld niet meer voldoet op het vlak van afmetingen dan moet deze brug gedemonteerd kunnen worden en op een andere plaats terug worden ingezet. Zo creëer je een systeem waarbij de ingezette betonelementen een levensduur tot 200 jaar kunnen bereiken. Dat is ongelooflijk, maar het is de toekomst. Met een BEBO boogbrug bespaar je tevens op grondstoffen door de slanke en sterke constructie. Zo kan er tot 60 procent van de nodige wapening en betonhoeveelheid bespaard worden ten opzichte van een klassieke brug.”

Op ontwerpniveau kan je met de BEBO boogbruggen veel kanten uit. De grote variatie aan boogstralen en de diverse mogelijkheden voor de afwerking van de oppervlakten bieden de architect de mogelijkheid de BEBO boogbrug de juiste uitstraling te geven. Jaap de Jong: “Je kan de brug aan beide uiteinden bijvoorbeeld laten uitwaaieren en ook binnenin de tunnel zijn er creatieve esthetische mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld schilderen.” 

De BEBO boogbruggen werden ook toegepast in het project waterfront Harderwijk.

De toekomst

Duurzaamheid is een thema dat binnen de gehele Martens groep over de ganse bedrijfslijn prioriteit heeft. “In Nederland wegen duurzaamheids- en milieuparameters vandaag nog zwaarder door, maar ook België is wat dat betreft op de goede weg”, vertelt Peter-Paul Ooms, bestuurder bij Martens beton. “Naast zonnepanelen, eigen windmolens en energieopwekking waarbij we de restwarmte gebruiken om in onze pvc-fabriek te gebruiken voor koeling van pvc (via een Absorptie-Koel-Machine), zoeken we ook steeds binnen onze volledige productrange naar de meest duurzame en milieuvriendelijke manier om te ontwerpen en produceren. Hierbij letten we erg op het gebruik van de steeds schaarser wordende grondstoffen. Onze getailleerde dijkblokken, slankere putten en ongewapende betonbuizen zijn daar mooie voorbeelden van. Martens is een familiebedrijf met bijna 150 levensjaren op de teller. Door van duurzaamheid en milieu prioriteiten te maken hopen we mee te werken aan een nieuwe en betere toekomst voor onze kinderen.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details