Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
900 geluidsmetingen aan gevels brengen geluid wegverkeer in kaart
Isolatie- en absorptiemeting geluidsscherm op de R6 Mechelen (c) AWV

900 geluidsmetingen aan gevels brengen geluid wegverkeer in kaart

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vermindert geluidshinder veroorzaakt door het wegverkeer. Sinds 2020 werd zo’n 40 kilometer geluidsmuur vernieuwd of gebouwd, 16 kilometer stillere wegverharding aangelegd en meer dan 900 akoestische metingen aan gevels uitgevoerd.

Geluidskaart maakt geluidshinder zichtbaar

Geluidshinder wordt systematisch in kaart gebracht. De afgelopen vier jaar voerde AWV meer dan 900 akoestische metingen aan gevels uit, zogenaamde gevelbelastingsmetingen. Elk jaar wordt ook het rolgeluid van de autosnelwegen opgemeten. De nieuwe geluidskaart voor Vlaanderen – die recent verscheen en werd opgemaakt in samenwerking met het Departement Omgeving – toont de geluidslast rond Vlaamse wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar. 

“Op basis van de geluidskaart wordt een geluidsactieplan voor de komende vijf jaar uitgestippeld. Zo wordt duidelijk waar geluidsschermen, gronddammen of een ander type wegverharding impact kunnen hebben. Sinds 2020 werd door AWV zo’n 40 kilometer geluidsmuur vernieuwd of gebouwd en werd 16 kilometer stillere wegverharding aangelegd”, zegt de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Effect van maatregelen soms overschat

Omgevingsfactoren bepalen vaak hoe efficiënt een geluidsmilderende ingreep is. De luchttemperatuur is zo’n variabele: hoe kouder het is, hoe luider het verkeer klinkt, behalve in het geval van het geluidsdempende effect van sneeuw. Ook de windrichting en de samenstelling van het wegverkeer spelen een rol. Een geluidsscherm werkt bijvoorbeeld beter tegen het geluid van personenwagens dan tegen het laagfrequente lawaai van vrachtwagens. 

Ook de impact van een snelheidsverlaging is vaak kleiner dan wat men ervan verwacht. Wanneer de snelheid daalt van 120 naar 90 km/u, telt dit voor ‘maar’ circa 1 dB(A) minder geluid. Dat is amper waarneembaar voor het menselijk oor. Dat heeft alles te maken met vrachtwagens, die het meeste geluid produceren en vaak al aan een snelheid van 90 km/u rijden. Bovendien worden vooral piekgeluiden uitgeschakeld bij een snelheidsverlaging, terwijl het totale geluidsniveau minder afneemt. Snelheidsverlaging als geluidsmilderende maatregel is dus vooral interessant voor wegen met relatief lage snelheden en weinig vrachtverkeer. 

Ook beplanting over een beperkte diepte houdt geen geluid tegen. Om tot een extra geluidsreducerend effect van ongeveer 3 tot maximaal 5 dB(A) te komen is een dicht bos van minstens 100 meter diepte nodig. Toch kan verkeersgeluid, wanneer het niet zichtbaar is, minder indringend klinken. Geluid is subjectief en dus niet altijd even makkelijk te ‘managen’.

Nieuwe technieken

AWV maakt een objectieve analyse van het geluid, maar ook de subjectieve beleving van omwonenden is belangrijk. Door de samenwerking met het burgeronderzoek De Oorzaak – waarbij burgers eigen ervaringen registreren en zelf geluidssensoren aan hun gevel hangen – onderzoekt AWV ook hoe die persoonlijke ervaring haar objectieve metingen kan verrijken. Die methode wordt nu getest langs de N44 in Aalter. 

Ook kijken we naar nieuwe technieken die zowel aan de bron, tijdens de overdracht en bij de ontvanger het geluid milderen. We verminderen bijvoorbeeld het rolgeluid van voertuigbanden via fijne groeven in het wegdek met de relatief nieuwe NGCS-techniek (kort voor Next Generation Concrete Surface). Er zijn ook plannen om te starten met diffractoren, dat zijn betonnen constructies met sleuven die parallel aan het wegdek lopen en die geluidsgolven verstrooien.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?