De aanleg van de nieuwe A16 Rotterdam, gesitueerd tussen de A13 en A16 langs de noordoostrand van Rotterdam, vordert gestaag. Om de energieneutrale rijksweg optimaal in het landschap in te passen, wordt onder meer de Rottemerentunnel gebouwd. Deze 2.235 meter lange landtunnel zal na oplevering half verdiept in het Lage Bergse Bos komen te liggen. Promat, gespecialiseerd in passieve brandbescherming, voorziet het bouwwerk van brandwerende platen. Oplossingen die volledig voldoen aan de wettelijk gestelde eisen qua brandreactie en brandwerendheid.
Bij brand in gebouwen of tunnels is het van het grootste belang dat de dragende constructiedelen voldoende lang overeind blijven. Tegelijk is het met het oog op de bedrijfscontinuïteit zaak dat eventuele schade zo veel mogelijk wordt beperkt. Met het doel stalen en betonnen (draag)constructies brandwerend te maken, biedt Promat als onderdeel van het Belgische familiebedrijf Etex Group al meer dan 43 jaar een gevarieerd assortiment brandwerende producten en systemen voor tunnels. Zelf ontwikkelde kwaliteitsoplossingen die bij calamiteiten de gewenste zekerheid bieden, bouwwerken beschermen en een veilige doorgang garanderen in geval van brand. Met het geven van een deskundig advies en het testen van constructies maakt het bedrijf de toolbox voor brandveilig bouwen compleet.
Zo ook in het geval van de uit twee tunnelbuizen en een middenkanaal bestaande Rottemerentunnel, een project dat wordt uitgevoerd door bouwcombinatie De Groene Boog. “Het grootste deel van het bouwwerk betreft een landtunnel die volgens de Rijkswaterstaat-brandcurve conform regelgeving 60 en 120 minuten brandwerend moet zijn”, aldus Frank van der Wal, namens Promat actief als Regional Tunnel Manager voor Nederland, de Noordse landen en het Verenigd Koninkrijk. “Die brandcurve loopt op tot een temperatuur van 1.350 graden Celsius. Je kunt in dit geval dus niet volstaan met een willekeurig brandwerend product. Vandaar dat we gekozen hebben voor de tunnelplaten van het type Promatect®-TF-X, een relatief nieuw product dat als voordeel heeft dat het in elke lengte van 2 tot 3 meter kan worden geproduceerd, waardoor er weinig zaagverlies is. Maatwerk in optima forma, dus. Daarnaast is het een passief systeem, zodat het niet geactiveerd hoeft te worden. Je monteert de platen en de tunnel is beschermd. Makkelijker kan niet. Verder is deze plaatvariant net als onze andere tunnelplaatproducten optimaal bestand tegen de invloeden van strooizout, vorst, dooi en dynamische belasting.” Promatect®-TF-X heeft een classificatie X gekregen volgens de EN-12467 (onbehandeld in te zetten in buitensituaties).
Voor de Rottemerentunnel levert Promat maar liefst 107.000 m2 Promatect®-TF-X. Inmiddels is het plafond van de tunnel geheel bekleed met het doeltreffende plaatmateriaal. Wanneer de tunneltechnische installaties (waaronder verlichting, camera’s en luidsprekers) zijn gemonteerd en getest, volgen de tunnelwanden. Een werk dat De Groene Boog omstreeks november van dit jaar verwacht af te ronden. Een klus ook waarvoor het merendeel van het brandwerend plaatmateriaal wordt gebruikt, zo blijkt. “De tunnel gaat ook onder de Bleiswijkse Vaart en de veenrivier de Rotte door”, licht Van der Wal toe. “Omdat tunnels onder water wettelijk moeten voldoen aan een RWS-curve van 120 minuten, is hier een dikkere laag plaatmateriaal toegepast. Hierdoor wordt voorkomen dat bij brand het beton gaat spatten en de tunnelbuis bezwijkt.” ■