Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Expertise en ervaring leiden tot vlotte realisatie fiets- en voetgangerstunnel Turnhoutsebaan
Terwijl Mols zich ontfermde over het prefabriceren van de tunnel en later ook het inschuiven, focuste Aertssen zich op de grond- en infrawerken.

Expertise en ervaring leiden tot vlotte realisatie fiets- en voetgangerstunnel Turnhoutsebaan

In juni werd de nieuwe fietstunnel onder de Turnhoutsebaan feestelijk geopend voor fietsers en voetgangers. De nieuwe infrastructuur heeft een fiets- en voetgangerszone met een fietspad van 6,5 m breed, een voetpad van 2 m breed en sluit aan op het Ringfietspad en het provinciaal domein Rivierenhof. Een mooi, maar zeker ook uitdagend project waar de TM Aertssen Infra – Mols de tanden inzette. “De brede expertise en ruime ervaring van Aertssen kwamen in dit project mooi tot uiting”, vertelt Luk Roosens, projectleider bij Aertssen Infra.

De realisatie van de tunnel maakt deel uit van de Oosterweelwerken. Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding, zet volop in op het beperken van de hinder in de ruime omgeving van Antwerpen. Tal van duurzame alternatieven worden uitgewerkt in het kader van de Modal Shift. Dankzij deze vernieuwde fietsinfrastructuur, wordt de Antwerpse Ring niet alleen rondgemaakt voor het gemotoriseerde verkeer, maar ook voor de fietsers.

Luk Roosens: “De bestaande passage onder de Turnhoutsebaan voor fietsers en voetgangers moest plaats ruimen voor de grote dive under voor gemotoriseerd verkeer die daar gepland is. Daarom werd besloten om 20 tot 30 m verderop een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel te voorzien. In een tijdelijke maatschap met Mols kreeg Aertssen het project toegekend, maar de start van de werken liep niet helemaal zoals gepland. Normaal gezien worden ondergrondse kabels en leidingen voor de effectieve start van een project verplaatst, maar dit was niet gelukt. Het was ook een zeer complexe situatie met een spaghetti aan kabels en leidingen die breed uitwaaiden. Aertssen Infra heeft in combinatie met de voorziene werken de kabels en leidingen vrij gegraven en in kaart gebracht. Daarna werden dan de nieuwe kabels verzameld in één centrale sleuf alvorens we de oude leidingen konden knippen. Deze werken hebben voor een kleine vertraging gezorgd, maar werden door een goede coördinatie met de nutsmaatschappijen succesvol afgerond en uitgevoerd.”

De realisatie van de tunnel maakt deel uit van de Oosterweelwerken.

Inschuiven van fietstunnel

Vervolgens konden de werken effectief starten. Terwijl Mols zich ontfermde over het prefabriceren van de tunnel en later ook het inschuiven, focuste Aertssen Infra zich op de grond- en infrawerken. Luk Roosens: “De fietstunnel werd volledig geprefabriceerd aan de zuidzijde. Nadat wij klaar waren met de uitgravingen aan beide zijden kon de fietstunnel ingeschoven worden. En dat was ook meteen het meest bijzondere aan dit project. Niet omwille van het inschuiven zelf, maar wel omwille van de korte tijd die we daarvoor hadden. De Turnhoutsebaan is een belangrijke en drukke passage voor verkeer, dus de hinder moest in tijd tot een minimum beperkt worden.”

Voor het inschuiven van de tunnel werd er een verlengd weekend dag en nacht gewerkt.

Huzarenstukje

Uiteindelijk werd de volledige tunnel tijdens één verlengd weekend geplaatst. “Op één nacht hebben we maar liefst 6.000 kuub grond verzet”, vertelt Luk Roosens. “Dat is gigantisch. Er werd 24 op 24 gewerkt. Naar planning toe was dit een bijzonder huzarenstukje. Ook naar onderaannemers toe was de timing cruciaal want ook de opgebroken rijweg, tramsporen en parkeerstroken moesten aansluitend meteen weer opgebouwd worden om het verkeer op de Turnhoutsebaan weer te garanderen. De centrale bleef daarom dag en nacht operatief om alles nauwgezet op te volgen. De bedoeling was om het inschuiven van de tunnel tot een minimum te beperken in tijd en daar zijn we goed in geslaagd.”

“De brede expertise en ruime ervaring van Aertssen kwamen in dit project mooi tot uiting”

Diversiteit

Coördineren en aansturen, een strakke planning, diversiteit in de vorm van grondwerken, wegenbouw, sloopwerken … Het lijkt wel een project dat op het lijf van Aertssen is geschreven. “Qua complexiteit en uitdaging op het vlak van planning kon dit project wel tellen. Voor de opdrachtgever is het een grote meerwaarde dat wij voldoende kennis en structuur in huis hebben om dergelijke projecten tot een goed einde te brengen. Onze ervaring in verschillende disciplines is zeker een grote troef. Het initiële euvel met de ondergrondse leidingen is daar ook een mooi voorbeeld van. Wat dat betreft was het voor de opdrachtgever niet evident om een partij te vinden die de situatie kon ontwarren. We denken mee met de klant en zorgen voor een oplossing. De klant zo goed mogelijk ontzorgen blijft voor Aertssen Infra prioritair”, besluit Luk Roosens.      ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details