Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Fiets- en voetgangerstunnel in amper 4 dagen ingeschoven
Omdat de Turhoutsebaan zo kort mogelijk onderbroken moest worden, werd de tunnel in een verlengd weekend van amper vier dagen ingeschoven.

Fiets- en voetgangerstunnel in amper 4 dagen ingeschoven

Zoals u op de vorige pagina’s reeds kon lezen, werd de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel onder de Turnhoutsebaan in Deurne voor het bouwverlof ingehuldigd. Met mobiliteit en infrastructuur als rode draad doorheen de bedrijfsactiviteiten was de bouw en het inschuiven van de tunnel voor specialist Mols een opdracht op maat. In een TM met Aertssen Infra bracht Mols de werken tot een goed einde. “Een bijzonder project waar toch wel wat uitdagingen bij kwamen kijken”, vertelt Jan Dickens, projectleider bij Mols.

Het bouwen van de fiets- en voetgangerstunnel geldt als een ‘voorbereidend werk’ voor de grote geplande Oosterweelwerken. Nog voor de werken voor de tunnel aangevat werden, was er al een bestaande ondergrondse doorsteek bij de Turnhoutsebaan. Maar tijdens de aanleg van de nieuwe, verdiepte Ring zal deze oude doorgang verdwijnen in de werfzone van de Oosterweelwerken. Dankzij de nieuwe tunnel blijft deze verbinding voor fietsers en voetgangers zowel tijdens, als na de Oosterweelwerken gegarandeerd. Ze kunnen de Turnhoutsebaan veilig kruisen en hun weg verderzetten via het Ringfietspad of de Parkweg in het Rivierenhof.  

Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters, keek met grote ogen naar het inschuiven van de tunnel: “In oktober mocht ik het inschuiven van de brug meemaken. De klus werd toen geklaard in amper vier dagen, dat is een prestFinalatie om trots op te zijn. Met deze nieuwe fietstunnel onder de Turnhoutsebaan bewijzen we opnieuw dat Oosterweel een hefboom voor de modal shift is in de Antwerpse regio.”

De grootste uitdaging in dit project vond Mols in de realisatie van de vleugelmuren en de dekplaat, na het inschuiven van de tunnel.

Sterke TM

Mols en Aertssen Infra sloegen voor deze bijzondere aanbesteding de handen in elkaar. “We zijn geen onbekenden voor elkaar. In het verleden werkten beide partijen al meermaals succesvol samen. In dit project nam Aertssen Infra de grond- en infrawerken voor zijn rekening, terwijl Mols zich focuste op de (pre)fabricatie van de tunnel en het inschuiven ervan”, verduidelijkt Jan Dickens. Op het vlak van civiele bouwwerken kan Mols teren op een ruime expertise. Gespecialiseerd in de bouw en renovatie van kunstwerken in gewapend en voorgespannen beton realiseerde de speler uit Arendonk al talloze constructies, van tunnels en waterzuiveringsstations tot bruggen, kaaimuren … 

Het bouwen van de fiets- en voetgangerstunnel geldt als een ‘voorbereidend werk’ voor de grote geplande Oosterweelwerken.

Open, flexibele communicatie

De nieuwe tunnel werd on site door Mols geprefabriceerd. Jan Dickens: “Ongeveer 30 m naast de rijbaan. Voor Mols was het bouwen van de tunnel een vrij standaard prefab werk. Het inschuiven van de tunnel was minder evident. Niet omwille van het inschuiven zelf, maar wel gezien de hoge tijdsdruk. Omdat de Turhoutsebaan zo kort mogelijk onderbroken moest worden, werd de tunnel in een verlengd weekend van amper vier dagen ingeschoven. De tunnel werd in zijn geheel op de schuifbanen geheven en vervolgens omhoog gevijzeld. Langs de achterkant duwden twee grote vijzels de tunnel rustig op zijn plaats. Een goede voorbereiding en inschatting van alle mogelijke risico’s zijn cruciaal bij zo’n werk. Mols focust steeds op een open, flexibele communicatie tussen alle partijen en een oplossingsgerichte aanpak. En die filosofie kwam in dit project bijzonder goed van pas.”

De tunnel werd in zijn geheel op de schuifbanen geheven en vervolgens omhoog gevijzeld en ingeschoven.

Bijzondere afwerking

De grootste uitdaging in dit project vond Mols in de realisatie van de vleugelmuren en de dekplaat, na het inschuiven van de tunnel. “Die elementen hadden geen alledaagse vorm, met enkele ronde, maar ook scheve wanden. Het was een moeilijke oefening om dat bekistingstechnisch te realiseren. Dat kostte tijd, maar uiteindelijk is het prima gelukt. Ook naar afwerking toe waren er een aantal bijzondere eisen. Voor het zichtbeton werd samen met de betonleverancier naar een gepast mengsel gezocht en na het inschuiven werden de wanden ook verglaasd, namelijk eerst opgeschuurd en vervolgens met een product behandeld om extra glans te krijgen. Ook wat de afwerking betreft, is Mols steeds bereid om mee te denken met de klant”, besluit Jan Dickens.      ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details