Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Ingenieursbureau viert dertig jaar specialisatie in spoorwegtechnologie
Infrabel deed een beroep op de competenties van TUC RAIL om de concentratie van seinposten in goede banen te leiden. Daarna volgden verschillende grote projecten voor de uitbreiding van het spoornet, zoals bijvoorbeeld de Diabolo-verbinding.

Ingenieursbureau viert dertig jaar specialisatie in spoorwegtechnologie

TUC RAIL werd opgericht in 1992, toen de eerste hogesnelheidslijn in ons land werd aangelegd. CEO Philippe Denayer kent het bedrijf als zijn broekzak, want hij werkt er al dertig jaar. In dit artikel vertelt hij over de vaardigheden, de projecten en de ambities van TUC RAIL, ook op internationaal niveau. Hij doet bovendien een oproep aan ondernemingen, ontwerpbureaus en jonge ingenieurs en technici om mee op de kar te springen …

De aanleg van de eerste hst-lijn in België, een megaproject in de ware zin van het woord, vereiste een grootschalige organisatie en middelen die de NMBS niet rechtstreeks kon voorzien. Daarom werd TUC RAIL opgericht, een gemengde vennootschap met personeel van de NMBS en van externe studiebureaus. Vanaf 1993 begon ze vast personeel aan te werven. Intussen is het aantal werknemers gegroeid van 250 naar meer dan 1200.  

TUC RAIL werd opgericht in 1992, toen de eerste hogesnelheidslijn in ons land werd aangelegd. (Beeld: Infrabel – Brolet / Benjamin Brolet)

Groei gestimuleerd door tal van projecten

Infrabel deed een beroep op de competenties van TUC RAIL om de concentratie van seinposten in goede banen te leiden, van 368 in 2005 tot een tiental vandaag. Daarna volgden verschillende grote projecten voor de uitbreiding van het spoornet, zoals de Diabolo- en Liefkenshoekverbinding, de Watermaal-Schuman-Josafattunnel en vervolgens de werkzaamheden in het kader van het GEN en de bypass in Mechelen. Ook de Infrabel-gebouwen in Charleroi en Gent en de Infrabel Academy in Brussel sieren het uitgebreide portfolio van TUC RAIL. 

Philippe Denayer: “Al dertig jaar passen wij ons voortdurend aan de behoeften van onze klanten aan. Onze missie bestaat erin uitstekende end-to-end engineeringdiensten aan te bieden op het vlak van spoorweginfrastructuur (van ontwerp tot realisatie), niet alleen voor ons moederbedrijf Infrabel, maar ook voor andere nationale en internationale klanten. Zo kunnen we onze vaardigheden verder uitbreiden en onze toegevoegde waarde versterken met het oog op duurzame mobiliteit voor de volledige samenleving.” 

Organisatie die voortdurend evolueert

Technologische ontwikkelingen, de complexiteit van de certificeringsprocedures voor infrastructuur, een strengere veiligheidsaanpak…: in dertig jaar tijd is er aan evoluties zeker geen gebrek geweest! Philippe Denayer: “Wendbaarheid, flexibiliteit en voortdurende verbetering maken deel uit van ons DNA. Het is onze ambitie om een van de beste ingenieursbureaus voor spoorwegtechnologie te zijn, zowel in België als in het buitenland.”

Philippe Denayer onderstreept ook de belangrijke rol van TUC RAIL in het licht van de klimaatuitdagingen en de energietransitie: “We staan aan de vooravond van grote veranderingen op het vlak van energie. Tegen 2030 moet de CO2-uitstoot in Europa met 55% verminderd zijn. De energietransitie schept kansen. TUC RAIL helpt Infrabel bij het opstarten van projecten met maatschappelijke uitdagingen en bij het optimaal benutten van zijn elektriciteitsnet, dat zich uitstrekt over heel het land.”

De werken aan de bypass in Mechelen. (Beeld: Benjamin Brolet)

Internationale relance

De ambities van TUC RAIL reiken verder dan de Belgische landsgrenzen. Philippe Denayer: “Wij bieden onze klassieke diensten op het vlak van spoorwegengineering (burgerlijke bouwkunde en spoorweguitrusting) ook proactief aan in Frankrijk, Duitsland, Nederland, Engeland en de Scandinavische landen. Daarnaast zullen wij via ons netwerk van strategische partners open blijven staan voor samenwerkingsverzoeken uit andere landen. Door in het buitenland te werken, kunnen wij enerzijds onze vaardigheden en prestaties verbeteren en blijven innoveren met het oog op duurzame mobiliteit. Anderzijds is het een welkome nieuwe bron van inkomsten in het licht van de kostenbesparende maatregelen waarmee wij geconfronteerd worden.”

“Al dertig jaar passen wij ons voortdurend aan de behoeften van onze klanten aan”, aldus Philippe Denayer. (Beeld: Sourbron Fotografie)

Op zoek naar gekwalificeerd personeel 

Naast grootschalige projecten zoals het op vier sporen brengen van de 50A-lijn of de omschakeling van 3kV-gelijkspanning naar 

25kV-wisselspanning op een deel van de as Brussel-Luxemburg, valt vooral het harde werk op dat dag en nacht in heel België wordt geleverd door de medewerkers van TUC RAIL. Philippe Denayer: “Dit impliceert dat aannemers tijdens onderbrekingen van het spoorverkeer ter plaatse volledig worden ondersteund, met dank aan onze brede waaier van activiteiten (beveiliging, bewaking, logistiek). In die zin zijn we veel meer dan een klassiek studiebureau.” 

Gezien de uitdagingen die voor ons liggen, nodigt de CEO van TUC RAIL algemene aannemers en infrabedrijven, studiebureaus en technische profielen uit om aan boord te komen. Eerstgenoemden kunnen het bestek van TUC RAIL en Infrabel raadplegen op de digitale platformen*. Philippe Denayer: “Wij zijn ook op zoek naar ontwerpbureaus die zich op ons platform kunnen registreren om toegang te krijgen tot al onze aanbestedingen, zodra ze gekwalificeerd zijn. We hebben ze nodig om pieken in de vraag op te vangen.”

Via zijn Jobs-website zoekt TUC RAIL ook naar een brede waaier van technische profielen, die kunnen rekenen op mooie carrièremogelijkheden en aantrekkelijke groeitrajecten die bijna op maat gemaakt zijn. Philippe Denayer: “TUC RAIL heeft allerlei verschillende jobs in de aanbieding, en dus ook flexibiliteit, werkzekerheid en stabiliteit. In dat opzicht hebben we onze strepen al ruimschoots verdiend. Ons bedrijf bestaat al dertig jaar en zal over dertig jaar ook nog altijd actief zijn.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details