Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Pierre Vandammesluis na grondige renovatie weer klaar voor gebruik

Pierre Vandammesluis na grondige renovatie weer klaar voor gebruik

Op 9 juli plaatste het hijsschip Rambiz in de haven van Zeebrugge de gerenoveerde sluisdeur van de Pierre Vandammesluis terug op haar plaats. De sluisdeur werd op 22 maart 2018 losgekoppeld, uit het water getild en overgebracht naar de achterhaven voor onderhoudswerken. Zowel het transport als de renovatiewerken werden uitgevoerd door de THV Soetaert-Jan De Nul.

De renovatie van de Pierre Vandammesluis is een grootscheepse en zeer complexe operatie. En dat vraagt een goede samenwerking tussen de verschillende partners. De THV Soetaert-Jan De Nul fungeert als hoofdaannemer en werkt samen met verschillende onderaannemers, meerdere afdelingen van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en diverse externe partijen, zoals het studiebureau SBE en het havenbedrijf Zeebrugge (MBZ).

Nieuwe systemen

Met een gewicht van 2.500 ton, de oppervlakte van een kwart van een voetbalveld (66 m x 11 m) en een hoogte van 25 m, mag het terugplaatsen van de sluisdeur best een huzarenstuk genoemd worden. Na het loskoppelen werd de sluisdeur in de achterhaven volledig gerenoveerd. “Oesters en slib werden verwijderd en de deur werd volledig gereinigd”, aldus Dieter Van Boeckel, projectleider burgerlijke bouwkunde bij Jan De Nul Group. “Ook de mechanische onderdelen werden nagekeken en nieuwe technologieën en systemen zijn geïnstalleerd. Zo’n sluisdeur krijgt veel te verduren en vraagt dan ook een zeer robuust systeem. Tot slot kreeg de deur ook een nieuwe laag verf.”

Niet alleen de sluisdeur werd gerenoveerd. Ook de sluis zelf werd door de THV Soetaert-Jan De Nul onder handen genomen. In de sluis zelf werden aan de deurkamer en de deurloop reinigings- en schilderwerken uitgevoerd en werden de rails en geleidingsrails vernieuwd. Dieter Van Boeckel: “Dat was absoluut nodig. Voordat de werken werden aangevat, werkte de sluis niet meer naar behoren. Een grondige renovatie van zowel de deur, de deurkamer als de rails drong zich op.”

Het was een uitdaging om alles binnen een bestaande constructie terug te plaatsen.

 

Operatie van 14 uur

Voor het terugplaatsen werd de sluisdeur in de achterhaven vanop de kaai opgetild, richting het sluiscomplex getransporteerd en daar opnieuw in de deurkamer geplaatst. Het gaat om de meest zeewaartse deur, die het meest te lijden heeft onder de getijden. Voor de operatie werd gebruik gemaakt van het hijsschip Rambiz, een drijvende bok die een gewicht van 3.300 ton kan tillen. De hele liftingsoperatie nam zo’n 14 uur in beslag en er waren ongeveer 50 mensen bij betrokken. Tijdens de operatie werden om veiligheidsredenen geen toeschouwers toegelaten op het sluisplateau. Het scheepvaartverkeer was gestremd van 7u tot 19u.

Uitdaging

Alle werken werden volgens een strakke tijdsplanning en binnen budget uitgevoerd. “Jan De Nul is, net als Soetaert, uiteraard werken van een bepaalde grootorde gewend, maar zo’n operatie blijft toch altijd een uitdaging”, vertelt Dieter van Boeckel. “Vooral omdat alles binnen een bestaande constructie teruggeplaatst moet worden. Dat is zeker niet evident. Zeker niet in combinatie met een strakke planning. Maar alles is prima volgens plan verlopen. Na het terugplaatsen werd de koppeling tussen de machinekamer en de deur tot stand gebracht en in september zal de sluisdeur weer actief zijn.”

Buiten enkele kleine onderhoudswerkzaamheden gedurende de eerste jaren zit het werk er voor de THV dan op. “En we mogen met trots terugkijken op dit project. Weldra zal ook de aanbesteding voor de renovatie van sluisdeur 1 op de site op tafel liggen. We gaan zeker meedingen om ook die opdracht binnen te halen”, aldus Dieter Van Boeckel.

De sluisdeur werd op 22 maart 2018 losgekoppeld, uit het water getild en overgebracht naar de achterhaven voor onderhoudswerken. In september 2019 zal de sluisdeur weer actief zijn.

 

120 miljoen euro

“De haven van Zeebrugge is een belangrijk maritiem kruispunt en economische motor voor Vlaanderen”, meldt het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Vooral wagens, aardgas en dagelijkse gebruiksgoederen worden er behandeld. De Pierre Vandammesluis (°1984) is vandaag de enige toegang tot de Zeebrugse achterhaven. Ze bestaat uit 2 sluishoofden met elk 2 roldeuren en 2 beweegbare bruggen. Sinds 2010 gebeuren er continu structurele renovatiewerken aan de sluis. Ook de komende jaren zal nog een sluisdeur worden losgekoppeld, in de achterhaven gerenoveerd en daarna terug in de kamer geplaatst. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken schat de volledige renovatie af te ronden tegen de zomer van 2023. De totale renovatiekost zal ongeveer 120 miljoen euro bedragen.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details