Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Testinfrastructuur voor Europese hyperloop gefinaliseerd

Testinfrastructuur voor Europese hyperloop gefinaliseerd

Denys stond in voor installatie en montage van voorgefabriceerde hyperloopbuizen

In het Nederlandse Groningen werd zopas de bouw van de 420-meter lange testbaan voor de Europese Hyperloop afgewerkt. Bouwbedrijf Denys was daarbij verantwoordelijk voor de installatie en montage van voorgefabriceerde hyperloopbuizen. Vanaf nu kunnen tests van start gaan voor dit veelbelovende transportmiddel van de toekomst voor zowel goederen als personen.

Het concept van een hyperloop – of vacuümtrein – is niet nieuw: reeds rond 1800 werd de idee geopperd om spoorwegen op luchtdruk te maken. Het duurde echter tot 2012, wanneer ene Elon Musk er opnieuw over begon, dat dit transportsysteem via luchtdrukbuizen echt het onderwerp werd van grondig, wetenschappelijk onderzoek.

12 jaar later wordt een nieuwe mijlpaal bereikt: in Groningen opent het European Hyperloop Center (EHC)[1] de deuren van zijn testinfrastructuur: een 420-meter lange testbaan, inclusief een baanwissel. Als specialist in ondermeer complexe tunnelprojecten, stond bouwbedrijf Denys in voor de installatie en montage van de voorgefabriceerde hyperloopbuizen.

Maarten Vanneste, manager innovatie bij Denys legt uit: “Onze teams hebben een uitgebreide ervaring in het monteren van dergelijke infrastructuur. We gaan hierbij – zoals steeds – uitermate secuur te werk en zijn dan ook uitermate tevreden dat we konden bijdragen aan dit veelbelovende project. Zo ligt het energieverbruik bijzonder laag: transport via de hyperloop wordt 10 x lager geschat dan reizen met de auto of het vliegtuig.

Marinus van der Meijs, director Technology and Engineering bij Hardt Hyperloop, een toonaangevende speler op vlak van hyperloop technologie, is eveneens bijzonder enthousiast: “Het European Hyperloop Center is de perfecte faciliteit om deze technologie te valideren en verder te verbeteren. Deze infrastructuur stelt ons in staat de essentiële technologieën te bewijzen, zoals de magnetische levitatie, voortstuwing, stabilisatie en zelfs een baanwissel, bij snelheden tot 100km/u.”

De testinfrastructuur bij de EHC werd specifiek ontworpen om real-world omstandigheden weer te geven en markeert een cruciaal moment in de hyperloop ontwikkeling. “Deze state-of-the-art faciliteit is het resultaat van de inspanningen en expertise van alle betrokken partners,” voegt Sascha Lamme, directeur van het European Hyperloop Center, er nog aan toe.

Wereldwijde interesse

De interesse in de hyperlooptechnologie neemt intussen wereldwijd toe. Op continentaal niveau heeft de Europese Commissie voorgesteld om hyperloop op te nemen in het TEN-T-beleid, met steun van het Europees Parlement. Dit beleid is gericht op het verbeteren van de connectiviteit tussen de Europese lidstaten. In Italië is onlangs een haalbaarheidsstudie gestart naar een hyperloop-pilotroute. In En in India zijn ze eveneens van plan om in 2026 een hyperloop-pilot uit te voeren.

Het European Hyperloop Center maakt ook deel uit van een Europees onderzoeksinfrastructuurcluster, samen met een hyperloop testfaciliteit in Zwitserland, DemoTube (die slechts 120 meter lang is). Het combineren van de resultaten van beide hyperloop testfaciliteiten moet de ontwikkeling van de hyperloop technologie versnellen.


[1] De EHC maakt deel uit van het Hyperloop Development Program (HDP): een publiek-private samenwerking van meer dan 25 partners om de hyperlooptechnologie vooruit te helpen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details