Zingametall bv uit Eke is fabrikant van het wereldwijd bekende én prijswinnende filmverzinkingssysteem ZINGA. Het bedrijf werd in 1981 opgericht en in 2014 overgenomen door de huidige CEO Bruno Saverys, de CFO Vincent BOES en 2 andere vennoten. Het anti-corrosieproduct ZINGA werd met de steun van de Universiteit van Gent ontwikkeld, wordt enkel in Eke gefabriceerd en is dus 100 % Belgisch. Het monocomponent film-gegalvaniseerd systeem wordt toegepast in 120 landen.
ZINGA kan, als hoogwaardig alternatief, de traditionele coatingsystemen vervangen of complementair werken met warme galvanisatie of thermische verzinking. Zowel in de nieuwbouw als voor herstelling van geroest staal. Door haar hoog percentage aan zuivere zink (96 % in de droge laag) onderscheidt het coatingsysteem zich van alle andere traditionele verven en dat dankzij de combinatie van actieve, kathodische bescherming en een passieve barrièrebescherming. De hoogwaardige kwaliteit, evenals de unieke eigenschappen en kenmerken van ZINGA maken haar tot één van de beste ter wereld.
Een van de belangrijkste voordelen van ZINGA is dat het een monocomponent-verf is, dus er moeten geen mengsels gemaakt worden. Ook het feit dat de ZINGA stof-droog is na 10 minuten zorgt voor pure tijdwinst. De levensduurverwachting is daarenboven meer dan 25 jaar (aan 120 µm DFD), getest door een extern labo volgens ISO-norm 12944-6 met resistentie C5 – Zeer Hoog. Extra voordeel is dat de houdbaarheid in potten én de pot-life bijna onbegrensd zijn. Wat voor zo goed als 0 % verlies zorgt. ZINGA kreeg ook het ‘Groene Label Singapore’, wat wil zeggen dat er geen toxische of kankerverwekkende solventen in deze coating zitten. De ‘NSF 61 Certificate’ zorgt er dan weer voor dat het onderwater kan gebruikt worden of in contact met drinkwater mag komen. Tot slot kan ZINGA weerstaan aan temperaturen van -40 °C tot +120 °C (met +150°C-pieken) en kan het aangebracht worden in extreme weersomstandigheden, tot 95 % RV.
De New Shougang Bridge in Beijing is een ontwerp van de Belgische architect Nicolas Godelet en won de ’Award of Merit’ voor ontwerp en constructie in de ‘ENR 2020 Global Best Projects’-wedstrijd. De brug is een volledig gelaste staalconstructie – eerste composietstalen tuibrug ter wereld – met 45.000 ton staalplaten. Wat meer is dan voor het Nationaal Stadion Bird’s Nest! Er werd in totaal 182 ton ZINGA gebruikt (interne en externe delen van de staalconstructie).
Een ander mooi voorbeeld is de Hong Kong-Zhuhai-Macao-brug waar 37 ton ZINGA werd aangebracht (in plaats van een aluminium metallisatiebescherming die was voorgeschreven) op de stalen oppervlakken van de constructie (balken, kisten en lasverbindingen tussen structuren). Het was een zeer gecompliceerd en moeilijk bouwproject dat aan de hoogste eisen en standaarden moest voldoen van alle transportinfrastructuurprojecten in China. Het voorziet een levensduur van 120 jaar.