naamloos-4-kopieren
01:51
17-02-2020

400.000 ton granulaten vervoerd via de binnenvaart in 2019!

Een record voor CCB dat ervan overtuigd is dat het vervoer over water het model van de toekomst is.

Afgelopen december heeft CCB Granulaten de symbolische kaap van 400.000 ton granulaten overschreden die in één jaar tijd over water zijn verscheept. Dat was een stijging van meer dan 20 procent ten opzichte van de voorgaande jaren.
De binnenvaart maakt deel uit van het door CCB opgezette trimodale systeem en wordt door het bedrijf beschouwd als een echt model voor de toekomst.

Voor het transport van zijn goederen heeft CCB een trimodaal transportsysteem opgezet om de klanten flexibiliteit en reactiviteit te bieden bij de organisatie van de leveringen:

Wegvervoer

CCB beschikt over zeer efficiënte laad- en wegvervoervoorzieningen (meer dan 1.000 vrachtwagens

per dag), met rechtstreekse toegang tot de E42-autosnelweg

Spoorvervoer

CCB heeft twee goederenspoorlijnen midden in de fabriek

Binnenvaartvervoer

CCB beschikt over een kade in Chercq, in de Port Autonome du Centre et de l’Ouest (PACO)

Bij CCB is het gebruik van vervoer over water aanzienlijk toegenomen. Met de levering op 18 december vorig jaar overschreed CCB de 400 KT aan granulaten die in 2019 via de binnenvaart werden vervoerd. Deze levering was bestemd voor de groep De Hoop en meer bepaald voor haar Belgische dochteronderneming Satic. Het binnenvaartuig ‘Oranda’ dat voor dit transport werd gecharterd, vertrok vanuit Chercq in de streek van Doornik om de volgende dag de haven van Gent te bereiken. De groep De Hoop, gevestigd in Terneuzen (NL), is een van de grootste klanten van CCB. De groep heeft meer dan 40 dochterondernemingen die voornamelijk in België en Nederland gevestigd zijn en actief zijn in de productie van en handel in bouwmaterialen (grondstoffen, afgewerkte producten en diensten).

Benno Groeneweg, Directeur Bouwmaterialen De Hoop: “Een gemiddelde aak van 1.500 ton vervoert zoveel als 50 vrachtwagens. Door de granulaten op deze manier van bij CCB naar onze klanten te vervoeren, helpen we onze ecologische voetafdruk te verkleinen. De prettige en professionele samenwerking met CCB stelt ons in staat om de aankomst- en laadtijden met onze schippers altijd goed af te stemmen, zodat een efficiënte toevoerketen gegarandeerd is. We kijken ernaar uit om deze samenwerking in de toekomst voort te zetten.”

Binnenvaart, een toekomstmodel

Met schepen die een transportcapaciteit tot 1.800 ton kunnen bereiken en met meer dan 1.500 km aan binnenwateren in België vormt dit transportmodel een bijzonder interessant alternatief voor bedrijven, zowel vanuit economisch, logistiek als ecologisch oogpunt. Momenteel bevoorraadt CCB drie markten via het water: België, Frankrijk (Ile de France en Picardië) en Nederland.

“Om zich voortdurend aan te passen aan de marktevolutie en de behoeften van zijn klanten herbekijkt CCB regelmatig zijn productie-, laad- en transportfaciliteiten. Het bedrijf ziet een mooie toekomst in de binnenvaart, met name door de uitvoering van het Europese project voor de toekomstige Seine-Noordverbinding”, legt Fabrice Delaunoy, Directeur Granulaten van CCB, uit. Dit gloednieuwe kanaal is 107 km lang en zal een netwerk van 1.100 km waterwegen creëren, geschikt voor grote schepen, tussen het Seinebekken en de Schelde- en Maasbekkens. Het kanaal zal de doorvaart van moderne 4400-tons rivierkonvooien mogelijk maken en zo de verschuiving van vrachtverkeer over de weg naar de waterwegen bewerkstelligen.

De binnenvaart is dus een echt model voor de toekomst, dat goede commerciële perspectieven biedt. Tot slot is de uitbreiding van het aandeel van de binnenvaart in het trimodale transportsysteem een belangrijke strategische keuze voor CCB België om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

GROND/WEG/WATERBOUW partners

dsc_0503pcd_brugge