Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
5 Noorse eilanden in verbinding dankzij MAGNET Project

5 Noorse eilanden in verbinding dankzij MAGNET Project

Wegen kunnen mensen letterlijk en figuurlijk dichter bij elkaar brengen. Dat bewijst de nieuwe Nordøyvegen, de ‘Noordelijke Eilandweg’. Deze weg zal vijf eilanden verbinden met het vasteland, en dus ongeveer 10.000 inwoners van verschillende gemeenten dichter bij elkaar brengen.

In het najaar van 2018 stelde de ‘Statens vegvese’, de Noorse dienst voor openbare wegen, Skanska aan als hoofdaannemer. Die keuze was allesbehalve toevallig: dankzij MAGNET Project van Topcon legde Skanska het beste projectimplementatieplan voor in de aanbestedingsfase. Daarnaast was hun kostenplaatsje het meest competitief. Skanska wist dankzij MAGNET Project maar liefst vijftig miljoen euro te besparen, en mocht het project dus met alle vertrouwen starten begin 2019.

Toeristische trekpleister

“Het verbinden van de eilanden met het vasteland levert een enorm voordeel op voor de gemeenschap”, zegt Marianne Næro, projectmanager bij de Noorse dienst voor openbare wegen. “De mensen hier zijn afhankelijk van veerboten om naar het vasteland te reizen. Het dagelijkse leven zal eenvoudiger worden als de bewoners tolvrij naar het vasteland kunnen rijden wanneer ze willen. Bovendien zal de Nordøyvegen het lokale bedrijfsleven een impuls geven en de plaatselijke bevolking in staat stellen om samen te werken rond onderwijs, gezondheidszorg en andere overheidsdiensten”, zegt Marianne Næro, die ervan overtuigd is dat de noordelijke eilanden door de nieuwe verbindingen meer toeristen zullen aantrekken.

five-islands-kopieren

De ‘Noordelijke Eilandweg’ zal vijf eilanden verbinden met het vasteland, en dus ongeveer 10.000 inwoners van verschillende gemeenten dichter bij elkaar brengen.

 

“Het meest uitdagende aspect van dit project is het uitgraven van rotsen om in de zee een stabiele basis te creëren voor de bouw van een brug”, zegt Mehdi Hosseini, projectplanner voor Skanska. “De rotsen zijn afkomstig van drie tot vier tunnels waar we momenteel aan werken. Alle stappen van het project zijn dus met elkaar verbonden. Als de tunneluitgraving wordt opgehouden, dan wordt het verplaatsen van de rotsen eveneens vertraagd. Dat heeft dan weer gevolgen voor de planning van de zeevulling en die vertraging zal uiteindelijk het team van de bruggenbouw dwarsbomen. In zekere zin is het uitgraven van de rotsen dus de meest kritieke fase.”

Alles in kaart dankzij MAGNET Project

“De grote vraag was dus: wat voor type software kan ons helpen bij het plannen van de uitgraving van de rotsen?” vat Hosseini samen. “MAGNET Project van Topcon hielp ons om in kaart te brengen hoeveel materiaal er vrijkomt door het graven van de tunnels en hoeveel massa er nodig is om specifieke delen van de zeebodem te vullen. De software was ook nuttig om het transport van de rotsblokken te optimaliseren.”

Verschillende activiteiten tegelijk

“We hebben MAGNET Project tijdens de aanbestedingsfase gebruikt om de omvang van het project te begrijpen, om de plannen te visualiseren en om het geheel te controleren”, legt Gregorz Gucwa, adjunct-projectmanager van Skanska, uit. “Een geweldig voordeel is de mogelijkheid om alle informatie op één plaats te verzamelen. Je kunt dagelijks nagaan wat er op verschillende locaties gebeurt en je kunt zien hoe de verschillende activiteiten met elkaar interageren en erop vooruitgaan.”

De Nordøyvegen zou tegen mei 2022 af moeten zijn. De gloednieuwe wegen, bruggen en tunnels zullen de vijf eilanden dan verbinden met de rest van het land. Het spectaculaire project wordt ongetwijfeld een grote trekpleister.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details