Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Aannemers vermijden steden met lage emissiezones

Aannemers vermijden steden met lage emissiezones

Uit een enquête van de Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) bij haar leden blijkt dat aannemers werken in een lage emissiezone (LEZ ) vermijden. Zelfs als zij daardoor omzet mislopen. Zo geeft 23 % van de respondenten aan een LEZ te vermijden. Hoe verder aannemers van de LEZ-steden gevestigd zijn, hoe vaker ze die vermijden. VCB roept op zijn beurt op tot een uniforme regelgeving, terwijl nu de modaliteiten verschillen tussen de steden die een LEZ invoeren.

In februari 2017 voerder Antwerpen als eerste Vlaamse stad een lage-emissiezone in. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is er sinds 1 januari 2018 een LEZ en ook Gent sprong begin 2020 op de kar. De enquête van VCB leert ons dat aannemers vanaf een bepaalde afstand de lage-emissiezone links laten liggen. Ongeveer 1/3 van de respondenten die op meer dan 15 km van een LEZ woont, vermijdt actief de lage emissiezone. Van de aannemers die op minder dan 15 km van een LEZ gevestigd zijn is 94 % wel bereid in een LEZ te werken. Daaruit blijkt dat aannemers gevestigd in de buurt van een LEZ, niet zomaar de LEZ naast zich kunnen neerleggen.

shutterstock_396308536_300dpi-kopieren

Werken in steden zorgt voor bijkomende problemen zoals files, beperkte parkeerplaatsen en complexe circulatieplannen.

 

Liever niet in een LEZ-stad

Heel wat aannemers beschikken nog niet over voertuigen die toegelaten zijn in de LEZ. De vernieuwing van gespecialiseerd materieel dat technisch nog in goede staat is, houdt immers een groot kostenplaatje in voor aannemers. Niet elke aannemer kan deze investering onmiddellijk doorvoeren. Bovendien zegt 55 % ook extra administratieve kosten te hebben door de LEZ: aanvragen dagpas, complexere planning van voertuigen, verschillende regels voor LEZ in de verschillende steden, informeren van de bestuurders, voertuiginformatie opzoeken enz.

Daarnaast veroorzaken werken in steden voor bijkomende problemen zoals files, beperkte parkeerplaatsen en complexe circulatieplannen. Vooral aannemers technische installaties hebben bijkomende hinder door de LEZ. Deze aannemers moeten vaak een LEZ in voor bijvoorbeeld het onderhoud van ketels. 29 % zegt echter niet meer bereid te zijn een LEZ in te rijden.

traffic-jam-3078652_1920_300dpi-kopieren

Uit een enquête van de Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) bij haar leden blijkt dat aannemers werken in een lage emissiezone (LEZ ) vermijden.

 

Overheid informeert onvoldoende

20 % zegt al een boete te hebben ontvangen voor het betreden van een LEZ. Dat toont aan dat de overheden onvoldoende geïnformeerd hebben over de LEZ: vanaf wanneer treedt de LEZ in werking op welk grondgebied, waaraan moeten voertuigen voldoen, mogen kraanwagens en ander gespecialiseerd materieel zomaar een LEZ binnenrijden,… Een goede informatiecampagne en overgangsperiode dringt zich dan ook op bij het lanceren en bij het verstrengen van een LEZ.

Bovendien roept de Vlaamse Confederatie Bouw op tot een uniforme regelgeving, terwijl nu de modaliteiten verschillen tussen de steden die een LEZ invoeren. Marc Dillen, directeur-generaal van de VCB: “vandaag is er geen uniformiteit tussen de verschillende lage emissiezones. In Antwerpen kun je bijv. een dagpas kopen, maar in Gent is het minimum één week. Dat maakt het voor onze aannemers des te ingewikkelder en vergroot de administratieve last. Een uniforme regelgeving tussen de verschillende lage emissiezones lijkt ons een goed begin.”

Groener wagenpark

Verschillende aannemers geven aan dat ze verplicht worden te investeren in een (deel) van hun wagenpark. Dat resulteert in hoge kosten. De Vlaamse Confederatie Bouw vindt het belangrijk dat deze investeringen op een economisch rendabele manier kunnen gebeuren.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details