Van 11 tot en met 15 september kon je in Kortrijk Xpo terecht voor Matexpo, de tweejaarlijkse internationale vakbeurs voor bouwmaterieel. Vaste klant op de beurs is PERI, een van ’s werelds grootste fabrikanten van bekistingen en steigers. Op Matexpo zette PERI Benelux het perfecte huwelijk tussen hun bekistingen en steigers in de kijker. “Daarnaast was er op onze stand ook ruime, visuele aandacht voor digitale ontwikkelingen”, vertelt Marketing & Communications Manager Rachelle Van den bosch.
Wie op Matexpo een rondje liep, kon moeilijk naast PERI kijken. De bekende geel-rode bouwfabrikant had niet de grootste, maar wel een visueel erg aantrekkelijke stand op de beurs. “Een bewuste keuze”, verduidelijkt Rachelle Van den bosch. “In plaats van ons hele assortiment uit te stallen, focusten we deze editie hoofdzakelijk op de combinatiemogelijkheden van onze verschillende producten. In de wereld van bekistingen horen we bij de marktleiders en bij de professionals die op Matexpo passeren, zijn deze producten ruim gekend. De combinatie van onze bekistingen en onze steigers daarentegen is iets wat klanten niet altijd opmerken. Vandaar de focus op ons steigerassortiment. Niet alleen tijdens Matexpo, maar ook de komende jaren. Het is een bewuste strategie.”
Op Matexpo kon je verschillende soorten bekistingen ontdekken alsook steigertoepassingen die meteen inzetbaar zijn als toegang, wapening en ondersteuning. En dat voor werven van alle grootordes, van gevelwerken voor woning- en hoogbouw tot burgerlijke bouwkunde, waterbouwkunde en grote industriële projecten. Rachelle Van den bosch: “PERI kan perfect fungeren als onestopshop. We kunnen alles uit één hand aanbieden en dat is voor de klant een grote meerwaarde. De PERI UP Flex wapeningsteiger, gebruikt om beton te storten en wapening te steken, kan je bijvoorbeeld perfect combineren met de PERI UP Flex trappentoren. Wat we allemaal op Matexpo laten zien, vind je ook terug op onze website, waar het steigersegment in een volledig nieuw onderdeel is gegoten.”
De focus op het steigerassortiment kadert binnen de globale strategie PERI 2025 die vanuit het hoofdkantoor in Duitsland wordt ondersteund. “Ieder jaar groeit PERI meer dan 20 %
en we willen op dat elan verdergaan. Maar onze doelen kunnen enkel gerealiseerd worden door ons volledige aanbod in de kijker te zetten. Naast bekistingen en steigers, zullen we de komende jaren ook sterk op onze uitbreiding aan componenten focussen. Afstandshouders, conussen, klemmen voor bekistingen, onze VT bekistingsdragers… We beschikken over een ruim assortiment toepassingen voor de bouwwerven die zowel in combinatie met PERI systemen als onafhankelijk gebruikt kunnen worden.”
Niet alleen op het vlak van bekistingen en steigers, maar ook in het domein van digitalisatie bouwt PERI mee aan de toekomst. 3D betondrukken, augmented reality, virtual reality, mixed reality en BIM (Building Information Modelling) zijn maar enkele voorbeelden van het belang dat PERI hecht aan digitalisering. Op Matexpo kregen bezoekers uitgebreid de kans om kennis te maken met deze innovaties. Dankzij fotorealistische afbeeldingen, 3D-visualisaties en bewegende beelden worden complexe taken eenvoudig voorgesteld waardoor het complete proces transparant blijft voor alle partijen. “Dankzij BIM kunnen er nu grote fouten vermeden worden die in het verleden soms gebeurden gezien er hoofdzakelijk gewerkt werd met 2D-plannen die niet alle details kunnen visualiseren”, vertelt Harold van Duijnhoven, BIM-engineer bij PERI. “Het is geen geheim dat de bouw achterophinkt op het vlak van digitalisering, maar PERI tracht in dit verhaal een leidende rol te spelen. Zo zetten we bijvoorbeeld sterk in op BIM, wat de foutenmarge bij projecten drastisch verkleind. Als leverancier van tijdelijke toepassingen beschikt PERI over een uitgebreid team dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van digitale oplossingen. “Een departement dat stevig is uitgebouwd. Een mooie exponent daarvan is het myPERI klantenportaal, een online portaal waarin alles vervat zit voor de klant. Van plannen en werfinformatie tot leveringsbonnen en facturatie. Digitalisering is de toekomst en bij PERI beseffen we dat we op dat vlak best vooraan in de trein zitten”, besluit Rachelle Van den bosch.