Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Bergwijkbrug staat binnenkort op zijn plaats
Franki Construct is momenteel druk bezig met de eindfase van de bouw van de nieuwe Bergwijkbrug in Merelbeke, over de Ringvaart ter hoogte van de Fraterstraat.

Bergwijkbrug staat binnenkort op zijn plaats

“Een project dat perfect binnen onze kraam past, maar op technisch en logistiek vlak zijn er zeker uitdagingen”, aldus Xander De Pryck, projectleider bij Franki Construct, dat het volledige project uitvoert in een tijdelijke maatschap (TM) met Herbosch-Kiere.

Het lokaal bestuur van Merelbeke deed in 2017 mee aan een oproep van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) voor de realisatie van fietsersbruggen. De Bergwijkbrug wordt veel gebruikt door zowel voetgangers, fietsers als automobilisten en zorgde steeds meer voor mobiliteitsproblemen zoals files in de Fraterstraat en de Guldensporenlaan en onveilige fietsoversteken in de omgeving van de brug. De 60 jaar oude brug was sowieso aan vervanging toe en voldeed ook niet meer aan de vereisten voor de passage van moderne schepen. 

Op de huidige brug was er te weinig ruimte voor het aanleggen van zowel voetpaden, fietspaden als een rijweg voor het autoverkeer. Fietsers reden vaak in het midden van de rijweg op de brug om de fietsopstelstrook aan de verkeerslichten met de Guldensporenlaan te bereiken. Al jaren was er sprake om een fietsersbrug naast de bestaande brug te gaan voorzien. In opdracht van De Vlaamse Waterweg maken Herbosch-Kiere en Franki Construct in een tijdelijke maatschappij werk van een volledig nieuwe brug.

De brug zelf werd naast de definitieve locatie op een omvangrijke ondersteuningsconstructie gebouwd met portieken voor het wegverkeer en de scheepvaart.

Betonwerken afgerond

“Kort samengevat bouwt Franki Construct de nieuwe Bergwijkbrug met drie rijvakken en een composieten fietspad in uitkraging”, vertelt Xander De Pryck. “Verder zorgen we voor de verbreding van de Guldensporenlaan, de aansluiting van de wegenis op de nieuwe brug en het verlengen van de huidige fietssnelweg rond Gent. Herbosch-Kiere staat in voor de afbraak van de bestaande brug (wat reeds in januari gebeurde, red.) en de vernieuwing van de oeververdediging.”

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de onderbouw, de betonwerken van de brug zelf zijn een maand geleden reeds afgerond. Xander De Pryck: “Door vroeger te starten met de bovenbouw van de brug en door dit op een andere plaats te doen, hebben we tijd kunnen winnen. Dat was ook nodig om de onderbrekingstermijn voor het verkeer zo kort mogelijk te houden. Momenteel zijn we nog bezig met de laatste beton- en grondwerken aan de landhoofden en pijlers en zijn we volop bezig met de opbouw van de schuifinstallatie waarmee de brug in de loop van volgende maand naar de definitieve locatie zal geschoven worden.”

“Kort samengevat bouwt Franki Construct de nieuwe Bergwijkbrug met drie rijvakken en een composieten fietspad in uitkraging.”

Technisch en logistieke uitdaging

In grote lijnen heeft de TM zich mooi aan de planning kunnen houden. Xander De Pryck: “In het voorjaar van 2021 lag de werf noodgedwongen enkele weken stil door de verplichte quarantaine van buitenlandse werkkrachten. Dat zorgde voor vertraging in ons betonwerk, de impact op de langetermijnplanning was gelukkig beperkt doordat we vroeger waren gestart aan de bovenbouw van de brug en de afbraak van de bestaande brug wel kon doorgaan zoals gepland.

Voor Franki Construct is dit een project perfect op maat. Xander De Pryck: “Maar er waren toch enkele serieuze uitdagingen aan deze opdracht. De brug zelf is technisch uitdagend. Het is een brug met bijzonder veel naspanning, waardoor ze heel gevoelig is aan de verdeling van de reactiekrachten en zettingen aan de steunpunten. Dat maakt dat de schuifoperatie eind juni niet rechttoe rechtaan is. De brug zal heel voorzichtig geheven worden ter hoogte van de steunpunten zodat de verdeling over de hele brug correct blijft. Een onevenwichtige krachtverdeling zou nefast zijn voor de brug. Dat maakt het verplaatsen van de brug meer dan ooit een technisch huzarenstukje.”

Een tweede uitdaging manifesteerde zich op logistiek vlak. “De locatie is in deze opdracht zeker geen evidentie. Een brug bouwen over de R4 en de Ringvaart – die in dienst moesten blijven – is geen alledaagse opdracht. De brug zelf werd daarom naast de definitieve locatie op een omvangrijke ondersteuningsconstructie gebouwd met portieken voor het wegverkeer en de scheepvaart.  Iets wat ook zeker niet gebruikelijk is. Een beetje atypische omstandigheden dus, maar het is net een van de sterktes van Franki Construct om ook in moeilijkere omstandigheden kwaliteitsvol en efficiënt werk te leveren. Op dat vlak ben ik ervan overtuigd dat we een streepje voor hebben”, besluit Xander De Pryck.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details