Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
De Witte-Vandecaveye heeft flink geïnvesteerd in zijn railactiviteiten

De Witte-Vandecaveye heeft flink geïnvesteerd in zijn railactiviteiten

Met de recente aankoop van een onderstopper heeft De Witte-Vandecaveye flink geïnvesteerd in zijn railactiviteiten. De elektriciteitsspecialist uit Wingene heeft daardoor alle facetten van spoorbouw nu onder zijn dak en kan zo met een totaalpakket naar de klant stappen. “Op die manier kunnen we snel en flexibel handelen waar nodig, mét onze eigen middelen en machines”, aldus Bert De Witte, die samen zijn vader Paul, broer Jan en diens vrouw Mira het familiebedrijf runt.

Sinds 1948 is De Witte-Vandecaveye actief in de elektriciteitssector. En dat op verschillende terreinen. Bert De Witte: “Mijn grootvader startte het bedrijf op en intussen namen mijn vader, mijn broer en ik de zaak over. Al jaar en dag is De Witte-Vandecaveye ook actief in de spoorsector. In eerste instantie specialiseerden we ons in seininrichting en elektriciteitswerken. Ongeveer vijf jaar geleden besloten we ons te focussen op spoorbouw in het algemeen. Maar tegelijkertijd zijn en blijven we een familiebedrijf. Wij zijn het enige echte familiebedrijf in België dat alle onderdelen van spoorbouw in eigen handen heeft: seininrichting, spoorbouw en bovenleiding. En met een machinepark waar grotere spelers wel eens jaloers kunnen naar kijken. Zeker nu we ook onze eigen onderstopper hebben.”

De Witte-Vandecaveye

“We hebben nu alle takken van de spoorwereld in eigen beheer en dat is een grote meerwaarde.”

 

Die fikse investering is een gevolg van de groei die de spoorafdeling de laatste jaren kende. Bert De Witte: “Daardoor groeide de interesse in het aankopen van een eigen onderstopper, om zo onafhankelijk mogelijk te zijn. Dit is voor De Witte-Vandecaveye de laatste bouwsteen die onze spoorbouwcirkel rond maakt. In het verleden kwamen we al vaker met alternatieve ideeën en lieten we onze machines maken op onze maat. En dat was bij de aankoop van de onderstopper niet anders. We moeten uiteraard nauw samenwerken met Infrabel voor het behalen van de nodige vergunningen en keuringen, maar De Witte-Vandecaveye draagt de volledige verantwoordelijkheid voor deze aankoop. Van idee en ontwerp tot bestelling en indienststelling, alles gebeurde voor 100 % op initiatief van De Witte-Vandecaveye.”

De Witte-Vandecaveye

De fikse investering is een gevolg van de groei die de spoorafdeling van De Witte-Vandecaveye
de laatste jaren kende.

 

Rolls-Royce

Het hoofddoel van een onderstopper bij het aanleggen van nieuwe sporen is het perfect uitlijnen en positioneren van het spoor zoals het is voorbepaald in het ontwerp. Ten tweede stabiliseert een onderstopper de dwarsliggers op hun uiteindelijke positie en later, bij onderhoudswerkzaamheden, elimineert de onderstopper alle mogelijke onregelmatigheden die het dagdagelijkse treinverkeer kunnen belemmeren. “Onze machine (van het gerenommeerde Zwitserse merk Matisa, red.) is één van de weinige types die goedgekeurd is volgens de vernieuwde bundel 32 voor het onderstoppen van betonnen wissels”, benadrukt Bert De Witte. “We hebben binnen onze tak spoorbouw vooral toegelegd op het aanleggen van wisselverbindingen. Een machine conform voor deze werkzaamheden was dan ook een must. Het door ons aangekochte type B66 U is de Rolls-Royce in het Matisa-gamma voor het onderstoppen van wisselcomplexen. De machine matcht volledig bij onze werkzaamheden.

De Witte-Vandecaveye

De eerste testen met de nieuwe onderstopper hadden een veelbelovend resultaat.

 

Unicum in België

De B66 U is uitgerust met apparatuur die een nieuwe vorm van spoorstabilisatie mogelijk maakt. Bert De Witte: “Hierdoor kunnen nieuwe spoorlijnen met een verhoogde snelheid terug in dienst genomen worden, waardoor de economische impact voor de klant gereduceerd wordt. Deze manier van werken was tot voor kort nog niet in België gekend. Onze onderstoppen is eveneens uitgerust met een reeks nieuwe meet- en controle-apparatuur, waaronder het aansturen van de machine door middel van een totaalstation. Een unicum in België. Voor ons was dit een logische stap omdat wij ook alle grondwerkzaamheden op die manier uitvoeren.”

Enorm trots

De onderstopper kwam eind maart aan in Antwerpen, maar de mis en service werd omwille van corona uitgesteld omdat de techniekers van de fabrikant niet in Belgie geraakten. “Na enkele weken testen met eigen mensen werd de onderstopper voor het eerst echt ingezet voor werkzaamheden in Bergen, in aanwezigheid van een technieker van de fabrikant zelf. Die eerste werf in Bergen had een veelbelovend resultaat voor zowel het onderstoppen, borstelen als regaleren van het banket. Voorlopig is de onderstopper al ingepland voor ieder weekend tot het einde van het jaar en ook voor 2021 zijn al heel wat projecten geboekt. Het spreekt voor zich dat we enorm trots zijn op deze nieuwe aanwinst. We hebben nu alle takken van de spoorwereld in eigen beheer en dat is een grote meerwaarde. Op die manier kunnen we snel en flexibel handelen waar nodig mét onze eigen middelen en machines”, besluit Bert De Witte.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details