Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Den Haag Jan Linzelviaduct | Einde werken Jan Linzelviaduct Den Haag in zicht

Den Haag Jan Linzelviaduct | Einde werken Jan Linzelviaduct Den Haag in zicht

De bouw van het Jan Linzelviaduct – een onderdeel van het Trekfietstracé van Ypenburg naar Den Haag – zit in een absolute eindfase. Begin augustus plaatste Hillebrand in twee opeenvolgende nachten de stalen brugonderdelen in opdracht van hoofdaannemer Dura Vermeer.

De gemeente Den Haag maakt ruimte voor de fiets en wil doorgaande fietsroutes veilig, snel en comfortabel maken. Met de komst van het Jan Linzelviaduct over de snelweg A4 krijgt de sterfietsroute Trekfietstracé alvast verder vorm. Deze sterfietsroute verbindt Ypenburg met de Haagse binnenstad en biedt fietsers de kans om makkelijker en veiliger het centrum van Den Haag te bereiken. Het fietsviaduct begint bij de opening in de geluidswal langs de A4 bij de wijk Bosweide in Ypenburg. Aan de andere kant van de A4 eindigt het viaduct naast golfbaan Leeuwenbergh. Vanaf dit punt loopt het Trekfietstracé door de Vlietzone naar de Westvlietweg om aansluiting te vinden op het bestaande fietspad langs de Vliet. 

Delen A en B werden in de nacht van 8 op 9 augustus boven de rijbaan van de snelweg geïnstalleerd.

 

900 ton staal

Terwijl Dura Vermeer de zeven betonnen pijlers en de twee tijdelijke ondersteuningen maakte, was Hillebrand verantwoordelijk voor de productie en montage van de brugdelen zelf, in totaal goed voor ongeveer 900 ton staal. De brugonderdelen werden gefabriceerd in de vestigingen te Middelburg en Vlissingen en zijn per schip en wegtransport naar Den Haag gebracht waar ze hun definitieve plaats kregen. “Op dit moment liggen alle 9 brugdelen op de pijlers en momenteel is het lassen en afwerken in volle gang”, vertelt Willie Lievense, projectleider bij Hillebrand. “Tegen eind november zitten onze werkzaamheden er naar alle waarschijnlijkheid op. We zijn dan ook zeer tevreden over de uitvoering van dit project.”

 

“Op dit moment liggen alle 9 brugdelen op de pijlers en momenteel is het lassen en afwerken in volle gang.”

 

Meerdere delen

Gezien de lengte van het viaduct, maar liefst 335 meter, bestaat ze uit meerdere delen. Delen A en B werden in de nacht van 8 op 9 augustus boven de rijbaan van de snelweg geïnstalleerd nadat ze geproduceerd werden in Middelburg. Brugdelen C en D volgden in de nacht van 9 op 10 augustus en lopen boven de invoeg- en uitrijbanen van de snelweg. Beide brugdelen werden geproduceerd door Hillebrand in Vlissingen. Delen E tot en met I lopen naast de snelweg en werden in oktober geplaatst. 

Willie Lievense: “Hillebrand heeft voldoende ervaring met projecten van deze grootorde, maar doorgaans worden bruggen boven water gebouwd en kunnen de onderdelen dus via water aangevoerd worden. Deze brug loopt over de snelweg waardoor er ook wegtransport nodig was. En dat was best een uitdaging aangezien de grootste onderdelen 54 m lang en 7 m breed waren. Hiervoor werkten we samen met transportbedrijf Mammoet, dat tevens vier grote kranen installeerde op de site. Voor het vervoer van de grootste onderdelen werd de snelweg gedurende twee nachten enkele uren afgesloten.” 

Voorbereiding transport Jan Linzelviaduct Hillebrand.

 

Afwerking en brugmeubilair

Nu de basisconstructie klaar is, is het einde van de werken in zicht. Zo wordt de brug onder meer nog voorzien van windschermen en een handregel met geïntegreerde ledverlichting. “Wat de werken van Hillebrand betreft, de productie en montage van de brugdelen, spreken we in dit project over 35.000 werkuren. De sterkte van Hillebrand is dat we die uren in een relatief kort tijdsbestek kunnen maken. We beschikken over twee werkplaatsen die we simultaan laten lopen. Die combinatie van snelheid en kwaliteit zorgt ook voor een geruststelling bij de opdrachtgever”, besluit Willie Lievense.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details