Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Waterbouw

Doorgedreven vernieuwing Thunder Jetty op de Theems in volle uitvoering

image001
“Dat de terminal gedurende de werken operatief blijft, zorgt wel voor een mooie uitdaging.”

Tekst | Herbosch-Kiere / Niels Rouvrois

Beeld | Herbosch-Kiere

8 september 2022 Leestijd 7 minuten

Deel dit artikel

Herbosch-Kiere NV en haar Britse dochteronderneming Herbosch-Kiere Ltd tekenden onlangs een contract voor de vernieuwing van Thunderer Jetty, gelegen aan de Theems in Dagenham (vlakbij Londen). De steiger is eigendom van de internationale organisatie Stolthaven Terminals, die fors investeert in de modernisering van de steiger en de terminal. Het project startte in januari dit jaar en zal ruim anderhalf jaar in beslag nemen. “De terminal zal steeds operationeel blijven, met uitzondering van drie weken ‘shutdown’ in december”, aldus Jan Brain, werfleider bij Herbosch-Kiere.

Thunderer Jetty werd oorspronkelijk gebouwd in de vroege jaren 1900 en wordt vandaag geëxploiteerd door Stolthaven Terminals. Eerder werden er renovatiewerken uitgevoerd om de steiger aan te passen aan de veranderende behoeften van de scheepvaart, maar deze keer is gekozen voor een grondige en volledige vernieuwing. Nieuwe afmeerconstructies, steigerplatforms en toegangsbruggen worden gebouwd, samen met de installatie van nieuwe piperacks, leidingen en elektromechanische apparatuur. De werken moeten in verschillende complexe fasen worden uitgevoerd, omdat de terminal gedurende het hele project operationeel zal blijven. Om het project tot een goed einde te brengen, zal Herbosch-Kiere een beroep doen op haar eigen uitgebreide vloot van schepen en materieel en de expertise van haar medewerkers.

Herbosch-Kiere NV en haar Britse dochteronderneming Herbosch-Kiere Ltd tekenden onlangs een contract voor de vernieuwing van Thunderer Jetty, gelegen aan de Theems in Dagenham (vlakbij Londen).

Fasering

Jan Brain: “In januari werden de werken aangevat. De eerste fase bestond uit het heien van 8 palen voor de realisatie van de Jetty Approach, een brug om de Jetty te bereiken. Hiervoor werden onze eigen mensen en materieel ingezet, meer bepaald ponton Waasland en jack-up barge Octopus. Ook op de landzijde werden al vier palen gerealiseerd. Belangrijk om weten is dat we enkel van 1 november tot 15 februari mogen heien in het water, in functie van de lokale viscultuur. Daarom hebben we in fase 1 meteen zoveel mogelijk palen geheid. Na 15 februari zijn we dan overgegaan in een voorbereidingsfase met veel study en engineering. Verder hebben we onder andere ook een deur gecreëerd in de damwand, om toegang te krijgen tot de Jetty”, aldus Jan Brain, werfleider bij Herbosch-Kiere.

Herbosch-Kiere NV heeft de voorbije jaren met succes verschillende gelijkaardige steigers gebouwd in de haven van Antwerpen, en de ervaring die ze daar hebben opgedaan, zal nu worden toegepast in het Verenigd Koninkrijk. Benny De Sutter, CEO Herbosch-Kiere NV: “We zijn erg blij dat we dit contract hebben getekend en dat we kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van Stolthaven Dagenham. Met de vernieuwing van Thunderer Jetty kunnen we onze positie als internationaal gespecialiseerd waterbouwer onderstrepen. “

Uitdagingen

Jan Brain vult aan: “Deze werken zijn Herbosch-Kiere op het lijft geschreven. Dat de terminal gedurende de werken operatief blijft, zorgt wel voor een mooie uitdaging. Enkel in december sluit de terminal drie weken, tot net voor kerst. In die periode moeten we alle nodige werken uitvoeren aan de kant waar de boten aanmeren. De planning is dus een ingewikkelde puzzel, maar dat is ook net een van de sterktes van Herbosch-Kiere. Bovendien komen in dit project veel verschillende werken samen: heiwerken, civiele werken, prefab, fenders plaatsen, afbraakwerken … Herbosch-Kiere heeft al die expertise in huis. De afbraakwerken op zich zijn overigens ook een uitdaging. Zo moeten de huidige aanmeersteigers, met een gewicht van 360 en 520 ton, afgebroken worden. Dit gebeurt door beide steigers in 2 stukken te zagen en vervolgens de stukken weg te hijsen.”

Eerder werden er renovatiewerken uitgevoerd om de steiger aan te passen aan de veranderende behoeften van de scheepvaart, maar deze keer is gekozen voor een grondige en volledige vernieuwing.

Mijlpaal

Bas Verheul, Asset Management Directeur Stolthaven Terminals, is opgetogen met de grondige renovatie: “Het upgraden van onze historische steiger is een belangrijke mijlpaal voor Stolthaven Dagenham. Na aanzienlijke moderniseringen en uitbreidingen op land, is dit een cruciale volgende stap in ons programma om van Stolthaven Dagenham de meest gerespecteerde terminal in het Verenigd Koninkrijk te maken. We zijn blij dat we met een ervaren aannemer kunnen samenwerken in een gezamenlijke aanpak, waardoor operationele hinder tot een absoluut minimum kan worden beperkt.”

Dat Herbosch-Kiere alle knowhow en materieel in eigen huis heeft, is voor de klant een bijzonder voordeel. “Daardoor kunnen we heel snel schakelen en steeds flexibel met ons materieel omspringen. Dat we alles in eigen hand hebben, zowel qua mankracht als materieel, heeft voor de klant ook een erg positief effect op het kostenplaatje”, besluit Jan Brain.     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Olivia Castelein

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details