Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Overig

‘Drukste brug van het land’ wordt gerenoveerd

In de herfst van 2020 startte Renotec met de renovatie van de spoorbrug over de Brusselse Ring in Zaventem. Tijdens weekdagen passeren daar maar liefst 160.000 wagens. “Daardoor is het meteen één van onze meest zichtbare werven”, vertelt Tim Sneyers, projectleider bij de divisie civiele bouwkunde.

IMG_2080 kopiëren
Het voegen gebeurt tijdens speciaal vastgelegde TLO’s (tijdelijke lijnonderbrekingen) van 30 uur.

Tekst | Niels Rouvrois / Renotec

Beeld | Renotec

19 april 2021 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

De divisie betonrenovatie van Renotec startte in opdracht van Infrabel aan de vernieuwing van de spoorwegbrug over de Brusselse Ring in Zaventem. Tim Sneyers: “Het betreft een grote spoorwegbrug van ongeveer 170 m lang. Zowel naar treinverkeer bovenop de brug als naar autoverkeer eronderdoor toe is het één van de meest drukke kruispunten van België. Tijdens een weekdag passeren er ongeveer 450 treinen en maar liefst 160.000 voertuigen. De lange spoorwegbrug werd gebouwd in de jaren 70 en heeft vijf pijlers die zes overspanningen met een betonnen brugdek dragen.”

Enkele maanden geleden startte Renotec met de renovatie van de spoorbrug over de Brusselse Ring in Zaventem.

Noodzakelijke renovatie

De 50 jaar oude brug vertoonde tekenen van slijtage dus betonherstellingen waren noodzakelijk. Renotec renoveert zowel de bovenbouw, waar de waterdichte voegen onder de sporen worden vervangen, als de onderbouw, waar 108 oplegtoestellen worden vervangen en het beton wordt hersteld. Tim Sneyers: “De oplegtoestellen zijn de steunpunten tussen brugdekken en pijlers. Om deze oplegtoestellen te kunnen vijzelen, moeten we de brug enkele millimeters omhoog tillen. En dat was best een complexe oefening. Vijzelen over de Brusselse Ring, met treinverkeer bovenop, is niet evident. Het vijzelen van de brug gebeurt ’s nachts, op momenten dat er geen treinverkeer is. 

Niet alleen de tijd, ook het gebrek aan ruimte om te vijzelen was een uitdaging. Tim Sneyers: “Om de vijzels zelf te kunnen plaatsen, heb je ruimte nodig. Maar die was er niet, vooral omwille van de beperkte ruimte bovenop de brugpijler in de bestaande situatie. Voor elke vijzel die we geplaatst hebben, hebben we een betonnen console tegen de brugpijler gebouwd. Die consoles, 90 in totaal, variëren van 70 cm tot 100 cm hoogte, afhankelijk van de positie en de krachten die de console moet dragen. Het vervangen van de oplegtoestellen is een relatief kleine ingreep, maar de voorbereiding maakte de opdracht hier wel uitdagend.”

Renotec renoveert zowel de bovenbouw als de onderbouw, waar de oplegtoestellen worden vervangen en het beton wordt hersteld.

Betonherstel

De eerste fase van het vijzelen en het vervangen van de oplegtoestellen is intussen afgerond en in februari werd ook fase twee aangevat. Tim Sneyers: “De betonrenovatie loopt op zijn beurt het volledige project door. Terwijl we de specifieke vijzelwerken in onderaanneming laten uitvoeren, zijn onze eigen mensen druk bezig met het renoveren van het aangetaste beton. Dergelijke renovaties zijn een grote sterkte van Renotec, dat kan teren op een BCCA-certificatie.”

Volgens de planning zouden de betonrenovatiewerken, fase twee van de vijzelwerken en het vervangen van de waterdichte voegen van het bovendek van de brug in mei afgerond worden. Tim Sneyers: “Het vervangen van de voegen gebeurt tijdens speciaal vastgelegde TLO’s (tijdelijke lijnonderbrekingen) van 30 uur. Aangezien er ook internationale lijnen passeren, worden die uitdiensttredingsmomenten lang op voorhand vastgelegd. Tijdens zo’n moment worden de sporen en de ballast verwijderd om de brugvoeg te kunnen vervangen.”

Minimale hinder

Voor Renotec is het zeer belangrijk dat passanten en omwonenden zo weinig mogelijk hinder ondervinden van de renovaties. Tim Sneyers: “Daarom zorgen we ook hier, net zoals bij de renovatie van de spoorwegtunnel in Ensival, voor een minimale impact op het spoorverkeer. De reizigers kunnen dus gerust zijn. Ook voor het verkeer op de autostrade is de impact minimaal. Tijdens de werken kan het verkeer passeren. Indien er, in een uitzonderlijk geval, toch een rijvak afgesloten moet worden, dan zal dat ‘s nachts gebeuren.”     


Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Recyclepro

    Recyclepro

    Platform over de gehele recyclingstroom

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details