Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Een composieten fietsbrug over het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten
Composiet materialen zijn aan een opmars bezig in de bouw maar worden voorlopig in België nog niet vaak toegepast voor de bouw van bruggen.

Een composieten fietsbrug over het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten

Herbosch-Kiere is eind september gestart met de bouw van een nieuwe fietsbrug over het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten aan het sluizencomplex te Schoten. We praten met Gary Van Gulck, werfleider bij Herbosch-Kiere, over dit innovatieve project.

Aan het sluizencomplex van het kanaal te Schoten ligt een knooppunt van de fietsostrade F5 en F15. Het fietsverkeer moet er momenteel samen met het autoverkeer over een 3 m brede brug wat zorgt voor onveilige situaties. Daarom besloot de Vlaamse Waterweg om een nieuwe fietsbrug te bouwen en zo het autoverkeer en het fietsverkeer te ontkoppelen.

Composieten of vezelversterkte kunststoffen (VVK) worden alsmaar meer toegepast in bouwkundige constructies.

Op basis van composieten

Composieten of vezelversterkte kunststoffen (VVK) worden alsmaar meer toegepast in bouwkundige constructies. Wanneer gekeken wordt naar fietsers- en voetgangersbruggen, leert de buitenlandse ervaring dat dit type bruggen een meerwaarde biedt, waardoor het in de toekomst een belangrijk deel zal uitmaken van de openbare infrastructuur. Een belangrijk voordeel van VVK’s ten opzichte van traditionele bouwmaterialen is het lichte gewicht in verhouding tot de sterkte en de stijfheid van het materiaal. Hierdoor kan de fundering lichter uitgevoerd worden en zijn er geen zware machines vereist tijdens de plaatsing. Een ander voordeel is dat composiet uiterst duurzaam en onderhoudsarm is.

Composiet materialen zijn aan een opmars bezig in de bouw maar worden voorlopig in België nog niet vaak toegepast voor de bouw van bruggen. Er was tot voor kort immers nog te weinig kennis bij opdrachtgevers, ontwerpers en uitvoerders als ook een gebrek aan Europese en Belgische Normen*. Het is de eerste keer dat Herbosch-Kiere zo’n project realiseert. Een uitdaging die het bedrijf met veel enthousiasme aangaat.

Goede voorbereiding en planmatige aanpak

“Wij hebben veel aandacht besteed aan de voorbereiding van de werken”, zo zegt Gary Van Gulck. “Het project bestaat namelijk uit vele kleine onderdelen die elkaar in snel tempo opvolgen. De nieuwe fietsbrug wordt vlak naast de bestaande sluisbrug gebouwd. Hiervoor moet onder andere de bestaande talud uit breuksteenmetselwerk en de betonnen sluisvloer deels opgebroken worden voor het heien van damplanken en buispalen. Een deel van deze werken moeten vanop het water uitgevoerd worden. Onze expertise als waterbouwer is hier uiteraard een grote troef.”

“Terwijl wij de landhoofden en pijlerbalken bouwen, bouwt onze onderaannemer Janson Bridging – Composite structures, de composiet brug in Nederland. Deze wordt dan met ons eigen ponton tot in Schoten gebracht en eind september gehesen.”

Het is de eerste keer dat Herbosch-Kiere zo’n project realiseert.

Efficiënt werken 

Tijdens de uitvoering van de werken zorgt Herbosch-Kiere ervoor dat het verkeer zo goed mogelijk kan blijven circuleren. Gary Van Gulck: “Tijdens de eerste fase is er weinig hinder voor fietsers en auto’s en kunnen ze zo goed als altijd langsheen de werfzone rijden. Niet gemakkelijk gezien de ligging van de brug op een drukke lokale weg en een knooppunt van fietsostrades.Gedurende de tweede fase wordt de sluisbrug afgesloten voor autoverkeer en moeten de fietsers een kleine omweg volgen. Slechts twee weken zullen de fietsers volledig moeten omrijden tot aan de volgende sluis.”

Afwerking van a tot z

“Eens de brug eind september op zijn plaats ligt, is fase 1 zo goed als afgerond. Daarna beginnen we met de aansluiting van de fietsostrades op de brug en het plaatsen van de nodige belijning en signalisatie. De werken verlopen volledig volgens plan en zullen tegen midden november klaar zijn”, besluit Gary Van Gulck.      ■

*wp7_whitepaper C-Bridge stappenplan composietbruggen: Ugent, Buildwise, Agentschap Innoveren & Ondernemen Vlaanderen

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details