Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
GTA Group (Lu): Duurzame geluidswering en brandbeveiliging
Tunnelwerken maken voor GTA een belangrijk onderdeel uit van hun activiteiten.

GTA Group (Lu): Duurzame geluidswering en brandbeveiliging

De Luxemburgse GTA Group heeft zich in zijn korte geschiedenis al een aardige naam gemaakt op het vlak van geluidswering en brandbeveiliging van grote infrastructuurwerken. Hun unieke positie wordt niet enkel bepaald door het vakmanschap van de geleverde werken, maar ook doordat ze uitsluitend werken met emissiearm geproduceerde materialen. Op die manier voldoen ze ook aan een ecologische behoefte.

In juli van dit jaar verzorgde GTA de plaatsing van een geluidswerende wand langs de snelweg A10 die Parijs met Bordeaux verbindt. Waar de A10 het grondgebied van Saint-Épain doorkruist (een veertigtal kilometer ten zuiden van Tours), op het viaduct van Courtineau, kwam een geluidswerende wand, maar niet zomaar een geluidswerende wand. De naar de snelweg gerichte zijde is namelijk bekleed met ultralage-koolstofbeton, een beton bestaand uit een mengsel van houtschilfers en cement. De schermen zijn 3 meter hoog en hebben uitstekende geluidswerende kwaliteiten. Maar bovenal: de productie ervan gaat gepaard met een 60% lagere koolstofemissie dan bij andere vergelijkbare panelen. 

Op het vlak van brandbeveiliging in grote infrastructuurwerken heeft GTA al ruimschoots zijn sporen verdiend.

Ultralage emissie

Die ultralage emissie is een vast gegeven in de projecten van de GTA Group. Julien Duckers, communicatieverantwoordelijke GTA Group, ziet het zo: “Je kunt producten van goede kwaliteit leveren, en je verder niet bekommeren om je ecologische voetafdruk, of je kunt een stap verder gaan en zorgen dat je producten ook nog eens op een ecologisch verantwoorde manier geproduceerd worden. Zo bied je pas echt een meerwaarde.” 

Jonge groep

GTA Group bestaat pas 10 jaar en heeft vestigingen in Roemenië, Frankrijk en Luxemburg. Ze verzorgen totaalprojecten, waarin ze zowel het studiegedeelte als de uitwerking voor zich nemen. Die projecten behelzen niet enkel geluidswering, maar onder andere ook oppervlaktebehandeling. In hun eigen werkplaatsen kunnen ze allerhande beschermende staalbewerkingen uitvoeren, zoals zandstralen, glasparelstralen, opzwellende coatings (brandwerend), anticorrosiecoatings, metallisatie, enz. Maar die bewerkingen komen ze ook ter plaatse uitvoeren, vaak op openbare kunstobjecten. Een recent project was de Brasserie 58 op de eerste verdieping van de Eiffeltoren, waar GTA een volledige anticorrosiebehandeling uitvoerde.

De projecten behelzen niet enkel geluidswering, maar onder andere ook oppervlaktebehandeling.

Brandwering

Ook op het vlak van brandbeveiliging in grote infrastructuurwerken heeft GTA al ruimschoots zijn sporen verdiend. Zo verzorgden zij in 2019 mee de renovatie van de 35 jaar oude Hallepoorttunnel in Brussel. GTA was hierbij verantwoordelijk voor het brandveilig maken van de tunnel. Zij installeerden brandwerende RF-panelen, brachten een brandwerende coating aan op staalelementen, verzorgden de thermische beveiliging van de bekabeling, enz. De vereisten hiervoor zijn niet min, want de brandveiligheid van tunnels moet aan de strengste eisen voldoen, en het gebruikte materiaal moet kunnen weerstaan aan de extreme hitte die vrij kan komen bij een eventuele tunnelbrand. GTA verzorgde het project van begin tot eind, deed alle nodige studiewerk, bracht de nodige knowhow bij en stond in voor de uitvoering van de werkzaamheden. 

Door ecologisch verantwoord te produceren, bied je pas echt een meerwaarde.

The Future is Bright

Dergelijke tunnelwerken maken voor GTA een belangrijk onderdeel uit van hun activiteiten. Ze namen niet enkel de Hallepoorttunnel onder handen, hun referentielijst vermeldt verder nog tunnels in Mulhouse, Lyon, Rouen, Besançon en natuurlijk Parijs. 

Maar er is meer op komst. GTA haalde het prestigieuze project binnen om de brandbeveiliging te verzorgen van de nieuw aan te leggen Fehmarnbelttunnel. Dit project, waar zo’n 7,4 miljard euro mee gemoeid is, omvat o.a. een 18 km lange tunnel tussen het Duitse Puttgarden, op het eiland Fehmarn, en de Deense haven Rødby op het eiland Lolland. De tunnel, met kokers voor zowel weg- als spoorverkeer moet de verbinding tussen Kopenhagen en Hamburg aanzienlijk korter maken.

Voor de bouw van de tunnel worden geprefabriceerde betonnen tunnelelementen neergelaten in een in de zeebodem gegraven sleuf. Een zo’n element is 217 meter lang, 42 m breed en 9 m hoog, en aangezien het om een tunnel gaat, zijn ook hier de vereisten voor brandveiligheid uiterst streng. GTA verzorgt de brandwerende behandeling van die betonnen elementen voor ze in zee neergelaten worden. Julien Feller, CEO GTA Group, schat dat het project zo’n drie à vijf jaar zal lopen, maar: “Het is wat we doen. Dit soort projecten schrikt ons niet af, maar helpt ons om verder onze naam te vestigen in deze heel specifieke sector. De toekomst ziet er goed uit!”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details