Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Landmeetkunde als rode draad doorheen spoorproject in Ath
“De focus lag op het vernieuwen van de wissels, maar ook de sporen werden opnieuw gebouwd, de seininrichting werd vervangen en nieuwe bovenleiding werd geplaatst.”

Landmeetkunde als rode draad doorheen spoorproject in Ath

Seininrichting, spoorbouw, bovenleidingen … Al decennialang profileert De Witte-Vandecaveye zich als een betrouwbare totaalpartner voor spoorwerken. En sinds 2017 doet het bedrijf uit Wingene ook het landmeten in eigen beheer. “De dienst landmeetkunde is vaak van het prille begin tot en met de oplevering betrokken”, vertelt Edward Depuydt, verantwoordelijke landmeetkunde bij De Witte-Vandecaveye. En dat was in het spoorproject in Ath, in opdracht van Infrabel, niet anders.

Wat spoorwerken betreft, richt De Witte-Vandecaveye zich op de volledige inrichting van seinen langs spoorwegen, het plaatsen van bovenleidingen en het realiseren van nieuwe beddingen, nieuwe rails en spoortoestellen. En dat steeds met de nieuwste technieken en eigen mensen en materieel. Sinds enkele jaren werd ook landmeetkunde aan het dienstenpakket toegevoegd, waardoor De Witte-Vandecaveye vandaag van a tot z spoorprojecten kan uitvoeren in eigen beheer. Hierdoor kan de flexibiliteit gegarandeerd worden die de opdrachtgevers verwachten. Zowel in de voorbereiding, uitvoering als oplevering.

Al decennialang profileert De Witte-Vandecaveye zich als een betrouwbare totaalpartner voor spoorwerken.

Een mooi voorbeeld van zo’n totaalproject, dat De Witte-Vandecaveye intussen succesvol afrondde, was de vernieuwing van het spoortraject in Ath. “De focus lag op het vernieuwen van de wissels, maar ook de sporen werden opnieuw gebouwd, de seininrichting werd vervangen en nieuwe bovenleiding werd geplaatst. Ook over het landmeetkundige deel hebben we ons ontfermd”, vertelt Dries Van Wanseele, divisieverantwoordelijke bij De Witte – Vandecaveye. “Wij zijn een van de weinige aannemers in België die volledig conform wissels kunnen plaatsen. Die wissels worden bij Infrabel in Bascoup zelf gemaakt en via het spoor getransporteerd waar ze ingebouwd worden. Wij kunnen die wissels tot 30 ton en 30 m lang in een stuk hijsen en in de put leggen.”

Van a tot z in eigen beheer

Ook voor de nevenliggende seininrichtingswerken en de bovenleiding beschikt De Witte-Vandecaveye over eigen mensen. De werken zelf vonden steeds plaats tijdens een ‘Totale Lijn Onderbreking’ (TLO) in het weekend. Dries Van Wanseele: “Op ongeveer 6 weken tijd werd het project succesvol afgerond. Voor De Witte-Vandecaveye is dit een project op het lijf geschreven. Van maandag tot vrijdag waren we steeds druk bezig met voorbereidende werken om dan vrijdag te starten met het knippen van de sporen om vervolgens tot maandagochtend zoveel mogelijk werk te verzetten. Dat wij alles van a tot z in eigen beheer kunnen uitvoeren is vrij uniek in België. Voor de klant is dat een grote meerwaarde omdat er maar één aanspreekpunt is. En ook voor ons is het een voordeel omdat we door middel van een goeie interne communicatie heel flexibel en snel problemen kunnen oplossen.”

Meedenken en bijsturen

Dat De Witte-Vandecaveye ook het landmeetkundige aspect voor zijn rekening neemt is de kers op de taart wat flexibiliteit betreft. Zo ligt meteen alle gemeten data intern op tafel. “We trekken allemaal aan hetzelfde touw en, belangrijk, langs dezelfde kant”, vertelt Edward Depuydt. “Op basis van de meetresultaten zien wij meteen wat de eventuele gevolgen zijn voor de komende werken en via een korte interne lijn kunnen we dan snel communiceren en bijsturen. Wij denken van start tot finish mee en kijken verder dan de meetresultaten. Die garantie heb je niet wanneer je de landmeetkunde uitbesteedt. Door de landmeetkunde in eigen hand te houden kunnen we anticiperen nog voor het spoor effectief op zijn plaats ligt. We meten ook het volledige traject op, dus ook de bestaande situatie waar de nieuwe sporen aan gekoppeld worden. Bovendien doen we steeds twee metingen: een absolute meting van de situatie en een meting wanneer de sporen belast worden, door onze onderstoptrein. Want ook die meting moet binnen de toleranties vallen.”

Ook voor de nevenliggende seininrichtingswerken en de bovenleiding beschikt De Witte-Vandecaveye over eigen mensen.

As-builtplan

Dat de dienst landmeetkunde van start tot finish bij het project betrokken is, mag je letterlijk nemen. “Het start al bij de grondwerken. Wanneer we in de absolute beginfase het spoor opmeten, bekijken we de knelpunten. Is er een onderlaag nodig? Moeten we helling voorzien? Alles wordt nauwkeurig bepaald en voorbereid zodat er tijdens de werken volledig vertrouwd wordt op de machine, die draait op de modellen van de landmeters. Er is ook steeds een landmeter aanwezig die alles nauwgezet in de gaten houdt en de verschillende niveaus controleert. De tijd tijdens de TLO is altijd beperkt en de foutenmarge is dan ook heel klein. En helemaal op het einde van het project finaliseren we een as-builtplan voor de opdrachtgever. Doorheen het hele traject en ook achteraf is er dus bijzonder veel data beschikbaar. De landmeter is bijgevolg vaak de eerste en de laatste persoon die bij het project betrokken is”, besluit Edward Depuydt.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details