Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Mega riolerings- en wegenisproject in Lummen vordert goed
Enerzijds wordt er nieuwe gescheiden riolering voorzien en anderzijds worden er nieuwe fietspaden gerealiseerd over de hele Linkhoutstraat.

Mega riolerings- en wegenisproject in Lummen vordert goed

Samen met de gemeente Lummen werken Aquafin en Fluvius aan een propere leefomgeving. Het aandeel riolering in Lummen moet omhoog en daarom wordt er in Linkhout gescheiden riolering aangelegd. Want dat is beter voor het milieu en zorgt dat regenwater efficiënter gezuiverd kan worden. Willemen Infra ontfermt zich over de grote werken, die in 2025 afgerond zullen worden. “In totaal leggen we 12 km gescheiden riolering aan en worden ongeveer 500 woningen ontkoppeld”, aldus Tania Pastyns, projectleider bij Willemen Infra.

Heel Linkhout wordt van een gescheiden riolering voorzien.

Niet alleen aan de riolering, maar ook aan de veiligheid wordt gewerkt. In het nieuwe ontwerp, uitgetekend door ontwerper Sweco, wordt de Linkhoutstraat 6 meter breed. Naast de rijweg komen er fietspaden in elke rijrichting: elk fietspad is 1,75 meter breed. “Door comfortabele en veilige fietspaden aan te leggen, willen we meer Lummenaren aanzetten om te fietsen in onze gemeente”, vertelde de Lummens burgemeester Luc Wouters voor aanvang van de werken. Daarnaast worden ook twee kruispunten aangepakt. Zowel het kruispunt van de Heidestraat met Kambergen als het kruispunt van de Hulshoekstraat met de Smetanastraat wordt overzichtelijker ingericht. Alle overbodige verhardingen worden opgebroken en er wordt meer groen aan en rond het kruispunt geplant. De elektriciteitskabels worden ook ondergronds aangelegd en er komt duurzame ledverlichting.

Willemen Infra ontfermt zich over de grote werken, die in 2025 afgerond zullen worden.

Lijvig project

Wat de riolering betreft wordt er gescheiden riolering aangelegd – voor regen- en afvalwater – in de Linkhoutstraat, de Zwarte Brugstraat, de Schansstraat, de Hulshoekstraat, de Smetanastraat, de Boogbosstraat, de Priesterseheidestraat, de Langgorenstraat, de Heidestraat en Kambergen. Tania Pastyns: “Het project is tweeledig. Enerzijds wordt er nieuwe gescheiden riolering voorzien en anderzijds worden er nieuwe fietspaden gerealiseerd over de hele Linkhoutstraat. Ook de riolering van de zijstraten wordt aangepakt, waardoor heel Linkhout binnenkort een gescheiden rioleringsstelsel heeft. In totaal wordt er 12 km riolering aangelegd en 500 woningen ontkoppeld en uiteindelijk weer aangekoppeld. Zelfs naar Willemen Infra-normen is dit dus een heel lijvig project. Wij ontfermen ons volledig over de riolerings- en wegeniswerken. Het ondergronds brengen van het elektriciteits- en distributienet zit niet in onze aanneming.”

De werken vorderen goed. In de Linkhoutstraat tussen de Kapelstraat en de Boogbosstraat werd voor het bouwverlof al een onderlaag asfalt aangelegd en de Zwarte Brugstraat werd al afgewerkt in beton. Ook tussen de Zwarte Brugstraat en de Boogbosstraat ligt het asfalt al. Tijdens de werken zal de werfzone afgesloten zijn voor het verkeer. De fietsers rijden  via de Begijnenbroekstraat, het fietspad langs de Demer en de Beekstraat. Lokaal autoverkeer volgt een korte omleiding en rijdt om via de Kapelstraat en de Hulshoekstraat. Doorgaand verkeer tussen Lummen en Halen wordt omgeleid via Schulen en Herk-de-Stad. 

Omdat het een groot, langlopend project betreft, zijn fasering en timing heel belangrijk.

Timing en fasering

“Minder hinder vraagt – zoals in alle projecten – ook hier bijzondere aandacht. Een goede communicatie met de bewoners en handelaars is cruciaal om een megaproject zoals dit te doen slagen. We zetten heel hoog in op toegankelijkheid en maximale bereikbaarheid van de handelaars. De ruime ervaring van Willemen Infra bij dergelijke projecten is wat dat betreft een bijzondere troef. Omdat het hier een groot, langlopend project betreft, zijn fasering en timing heel belangrijk. Zo zijn we in bepaalde straatdelen al bezig met het aanleggen van fietspaden, terwijl we 700 m verder riolering leggen. Dankzij de inzet van verschillende ploegen en een strakke algemene coördinatie zorgen we ervoor dat die verschillende werken niet in elkaars vaarwater komen. Het feilloos op elkaar afstemmen van de diverse werken en een vlotte samenwerking met alle verschillende partijen zijn een mooie uitdaging in dit project”, besluit Tania Pastyns.      ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details