Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Nieuwe afvoergoot betekent revolutie bij zware verkeersbelasting
Het klaverblad van Lummen, de verkeerswisselaar tussen de E313 en E314 in Limburg, verwerkt elke dag meer dan 100.000 voertuigen.

Nieuwe afvoergoot betekent revolutie bij zware verkeersbelasting

Sinds begin dit jaar werkt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) aan spitsstroken en pechhavens aan de E313 tussen Beringen en Ham. Stadsbader Contractors voert de werken uit en gebruikt er de Powerdrain Seal in als alternatief voor de typische betonnen sleufgoten.

Het klaverblad van Lummen, de verkeerswisselaar tussen de E313 en E314 in Limburg, verwerkt elke dag meer dan 100.000 voertuigen. Velen daarvan rijden via de Kempen naar de Antwerpse haven. AWV wil er de doorstroming verbeteren, files vermijden en sluipverkeer minderen. Daarom legt het op de E313 tussen Beringen en Ham in beide rijrichtingen nieuwe spitsstroken aan, voorziet het nieuwe pechhavens naast de snelweg en vernieuwt het de op- en afritten in Beringen en Tessenderlo. Dat moet de capaciteit van de snelweg verhogen en de druk op bestaande stroken doen afnemen.

Nachtwerk

Stadsbader Contractors werkt sinds maart in opdracht van AWV aan dit omvangrijke project. Eén dat in een erg korte tijdspanne gerealiseerd moet worden. “Dat is ook de grootste uitdaging hier”, zegt Ben Cornelissen, senior site manager bij het bouwbedrijf. “Op zo’n snelweg moet je de werken op een zo kort mogelijke termijn afronden. Je krijgt een beperkt aantal kalenderdagen per onderdeel van het project, met soms nog bijkomende eisen. Dat gold ook voor de plaats waar we de afvoergoten moesten plaatsen: die werken moesten we ’s nachts uitvoeren om het verkeer zo weinig mogelijk te hinderen.”

Sinds begin dit jaar werkt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) aan spitsstroken en pechhavens aan de E313 tussen Beringen en Ham.

Tegen de verharding aanwerken

Voor die afvoergoten kozen de bouwheer en aannemer voor een opvallend alternatief: de PowerDrain Seal in V200G. De goot uit polyesterbeton met gietijzeren rooster komt er in de plaats van de typische betonnen sleufgoten. De PowerDrain Seal in is speciaal ontwikkeld voor gebieden met zware en intensieve verkeersbelasting. Hij heeft een extra sterke 12 mm gietijzeren rand en een versterkt gootlichaam met grotere wanddikte, wat van deze afwateringsgoot één van de meest robuuste in zijn klasse maakt. Hierdoor kan de asfalt- of klinkerverharding direct tegen de PowerDrain Seal in worden aangewerkt. Zeker bij werken op de E313, met beperkte ruimte, was dat een groot voordeel. Voor toepassingen tot en met klasse D400 kan de PowerDrain Seal in trouwens als een type-I goot geplaatst worden. Er is dus geen volledige betonomhulling noodzakelijk. Dat is niet alleen op esthetisch vlak een voordeel, het is meteen een fikse besparing op de uiteindelijke kost op de installatietijd.

Flexibiliteit

Cornelissen overzag de werken met de PowerDrain Seal in. “We hadden lijnafwatering nodig op een beperkte ruimte omdat we tegen een bestaande brug en bestaande schermen moesten werken. Als je zo gevangen zit tussen verschillende betonconstructies moet je de afwatering flexibel kunnen aanpakken. Dat heeft de PowerDrain Seal in een voordeel: het product is lichter en eenvoudiger te plaatsen dan betonnen alternatieven. Terwijl we toch de vereiste sterkteklasses halen die nodig zijn voor zwaar en intensief verkeer. De PowerDrain Seal is ook makkelijk te onderhouden. De roosters zijn maar een halve meter lang en kunnen we eenvoudig weghalen. Toch liggen ze ook vast genoeg door de Powerlockvergrendeling.”

Voor die afvoergoten kozen de bouwheer en aannemer voor een opvallend alternatief: de PowerDrain Seal in V200G.

Snel en effectief

De Powerdrain Seal in is een product van ACO, één van de wereldmarktleiders op het gebied van afwateringstechnologie. De samenwerking verliep vlot, vertelt Cornelissen: “We hebben de case van AWV voorgelegd aan ACO en kregen snel enkele types die bij deze opdracht zouden passen. Met die oplossingen kregen we ook effectief de opdracht. Ook tijdens de werken stonden ze snel klaar met advies en hulp als we dat nodig hadden.”      ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details