Met DeWaterbus, die sinds juli 2017 op de Schelde vaart, biedt Stad Antwerpen een betrouwbaar vervoersalternatief voor woon-werkverkeer. Om dat alternatief in 2019 naar een hoger niveau te tillen, werden in 2018 onder andere een aantal extra stopplaatsen gebouwd aan de Kallosluis, Fort Liefkenshoek en Zuiderveren. Herbosch-Kiere, onderdeel van Eiffage Benelux en gespecialiseerd in haven-, rivier-, en maritieme werken, leidde de werken.
DeWaterbus doet dienst als alternatief vervoersmiddel voor wie vanuit Hemiksem en Kruibeke naar Antwerpen wil. Door het succes van de zuidelijke route en de nood aan mobiliteitsoplossingen breidde het Havenbedrijf het traject van de waterbus in het najaar van 2018 uit met een noordelijke route in het havengebied. Inclusief enkele stopplaatsen. Voor de bouw van die stopplaatsen werd beroep gedaan op de expertise Herbosch-Kiere.
Kallosluis
“De werken aan de Kallosluis omvatten de bouw van een vlotsteiger, twee bruggen en een paar pontons”, aldus Stef Buyck van Herbosch-Kiere. “Van a tot z namen we dit project voor onze rekening. Dat is ook een van onze sterktes. Een correcte uitvoering van start tot finish. Maatwerk is ook cruciaal. Als de palen en funderingen staan en het ponton past er niet tussen, dan heb je een groot probleem. Maar alles is vlot verlopen. Mede dankzij de goeie afspraken die gemaakt werden met de scheepvaart, de haven en de loodsen. Uiteraard worden ook de nodige vergunningen bij de bevoegde instanties aangevraagd.”
Fort Liefkenshoek
Niet alleen aan de Kallosluis, maar ook aan Fort Liefkenshoek werd een nieuwe stopplaats gebouwd. “Dit project bestond uit verschillende onderdelen”, vertelt Ernest Baele van Herbosch-Kiere. “Een toegangsweg, een vaste brug die op een landhoofd en peilerlandhoofd ligt, een ponton tussen zes vaste palen en een beweegbare brug die op het peilerlandhoofd en het ponton ligt. Voor de fietsers waren er niet veel opties om van linker- naar rechteroever te gaan. Dit project zorgde niet alleen voor een extra stop- maar ook een extra oversteekplaats. Bovendien werd op de aanmeerplaats ook meetapparatuur geplaatst voor het Waterbouwkundig Laboratorium.”
Zuiderveren Hoboken
Naast de nieuwbouw aan Kallosluis en Fort Liefkenshoek werd Herbosch-Kiere ook ingeschakeld voor een vervanging aan Zuiderveren. Wouter Roes van Herbosch-Kiere: “Het vlottend aanmeerponton op de rechteroever van de Schelde in Hoboken moest vervangen worden. Dat bleek na inspectie. Er wordt een volledig nieuw ponton, met alle voorzieningen en toebehoren, geleverd. Dat ponton wordt in het staalatelier gelast en volledig afgewerkt. Daarna wordt het via het water naar de werf gebracht. In juni 2019 zal het oude ponton op een dag in het weekend worden vervangen door het nieuwe ponton. Op die manier zal de veerdienst maar één werkdag worden onderbroken.”
Het nieuwe ponton aan Zuiderveren moet worden aangebouwd aan de bestaande aanmeerpalen. En dat is best een uitdaging. “Om dat te doen passen, is een perfecte voorbereiding cruciaal”, aldus Roes. Ernest Baele staat zijn collega bij: “De grote uitdaging van dergelijke projecten is om alle activiteiten juist in elkaar te puzzelen, een kwalitatieve uitvoering te garanderen en dit alles uit te voeren binnen de vooropgestelde termijn. Het plaatsen van de bruggen aan Fort Liefkenshoek gebeurde met een kabelkraan van 320 ton op het ponton. Dergelijk millimeterwerk vergt enorm veel coördinatie.”
Mobiliteitsprobleem
Terwijl Antwerpen kreunt onder de files, kan de uitbreiding van de faciliteiten van DeWaterbus voor wat ademruimte en een milieuvriendelijk alternatief zorgen. De gerealiseerde waterbusverbinding Antwerpen – Kruibeke – Hemiksem benadrukt het belang van de door Herbosch-Kiere aangelegde veren. “Wij beschikken over een uitgebreid gamma aan aangepast vlottend materieel dat nodig is om de werken langs het water uit te voeren. Daarnaast beschikken we over een eigen kademuur in de Haven van Antwerpen, zodat het voorbereiden van het ponton en het te water laten in eigen beheer kan worden gerealiseerd”, besluit Wouter Roes.